Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

vineri, 29.03.2024

Comunicat de presă ( P)

Învățământul dual câștigă teren în România

GALERIE
foto-gav-unu
  • foto-gav-unu
- +

Comisia pentru învățământ, coordonată de Camelia Gavrilă, avizează favorabil raportul pentru înființarea, organizarea și funcționarea Autorității Naționale pentru Formare Profesională Inițială în Sistem Dual din România.

Prof. dr. Camelia Gavrilă, președintele Comisiei pentru învățământ, știință, tineret și sport, a subliniat evoluția măsurilor asumate în Parlament pentru formarea tinerilor și pentru pregătirea lor competitivă la nivel european, prin alternativa învățământului profesional în sistem dual, o soluție viabilă pentru o piață a muncii echilibrată, fără crize sau blocaje.

Recent, în cadrul Comisiei pentru învățământ, știință, tineret și sport s-a analizat cu responsabilitate și s-a întocmit un raport favorabil asupra ordonanței de urgență pentru înființarea, organizarea și funcționarea Autorității Naționale pentru Formare Profesională Inițială în Sistem Dual din România (ANFPISD), pornind de la o motivație bine fundamentată și o realitate concretă: lipsa unui sistem profesional credibil și solid în România, aspect care  a condus la diminuarea forței de muncă bine pregătită, dar și la presiunea și analiza critică a situației din perspectiva agenților economici nemulțumiți de pregătirea profesională a tinerilor.

Deputatul PSD de Iași, Camelia Gavrilă precizează faptul cădemersul este deosebit de important, întrucât pentru succesul și performanțele unui mediu economic sănătos calitatea resursei umane este primordială, iar sistemul dual, fondat pe o colaborare în parteneriat cu mediul privat, cu agenți economici ce devin furnizori de formare profesională inițială în parteneriat cu școala, reprezintă o garanție pentru pregătirea teoretică și practică, dar și  pentru integrarea imediată a absolvenților pe piața muncii.

Parlamentul și Guvernul au finalizat suportul legislativ și metodologic necesar, astfel încât înființarea unei autorități care să coordoneze și să eficientizeze acest sistem a devenit un demers logic prin care se asigură susținerea, informarea beneficiarilor, evaluarea calității furnizorilor de formare.  Practic, autoritatea va funcționa precum un liant între ministerele implicate în acest demers, iar autoritățile centrale de resort își vor organiza compartimente de formare profesională inițială pentru optimizarea relației minister-agenteconomic-școală. Obiectivul unei formări profesionale de calitate, corelate cu o piață a muncii incluzive, fără inegalități, poate fi realizat numai prin abordări multisectoriale, prin demersuri interministeriale, armonizând astfel măsuri pentru modernizarea pieței cu cele din domeniul educației, în contextul unor politici publice coerente și realiste. Mai mult, prin colaborare cu Ministerul Educației Naționale, se vor pregăti reglementările și aspectele necesare pentru implementarea unui astfel de program de învățământ, cu elemente ce țin de organizarea curriculară, cursuri de formare a tutorilor de practică sau derularea campaniilor de informare în rândul elevilor, dar mai ales în rândul părinților, pentru ca elevul să parcurgă cu încredere un astfel de program.

Am convingerea că acest cumul de măsuri, reglementările din învățământul profesional în sistem dual, înființarea Autorității Naționale pentru Formare Profesională Inițială în Sistem Dual, cultura parteneriatului între domeniul educațional și cel economic sunt aspecte ce pot conduce, în timp, la o ameliorare în dublu sens, atât din punctul de vedere al școlilor, ce își vor integra rapid și în condiții foarte bune absolvenții pe piața muncii, precum și din punctul de vedere al angajatorilor care vor câștiga la nivelul calității resursei umane, depășind criza de forță de muncă, formând absolvenți bine pregătiți, cu deprinderi și abilitați practice, eficienți pentru activitățile și dezvoltarea firmelor. De asemenea, anticipăm posibilitatea de a crește gradul de incluziune socială a tinerilor din medii defavorizate și a tinerilor NEET (cei ce abandonează școala înainte de a obține o calificare), această categorie fiind de obicei greu de integrat pe piața muncii”, a declarat deputatul Camelia Gavrilă.

În urma unor analize atente, de la tribuna parlamentului, deputatul prof. dr. Camelia Gavrilă a prezentat conceptul acestui program, care presupune o triplă valență reprezentată de elevi, companii și stat, fiecare categorie fiind influențată favorabil de acest nou traseu educațional:

elevul poate să își aleagă calificarea și agentul economic alături de care va învăța o meserie căutată, cerută pe piața muncii, cu perspectiva unei salarizări motivante;

companiile beneficiază de facilități fiscale acordate de statul român pe baza unor  parteneriate serioase și de pregătirea unei forțe de muncă de calitate;

statul susține și încurajează o dezvoltare economică sustenabilă și predictibilă prin creșterea numărului de muncitori calificați și cu venituri mari, care la rândul lor vor contribui ulterior la bugetul național.

Concret, pentru ca admiterea din septembrie 2019 să ilustreze o evoluție, o creștere statistică a numărului de clase și beneficiari, cu o calitate ridicată a selecției și atractivitate față de acest program să crească sunt necesare următoarele demersuri:

1.    agenții economici trebuie să identifice parteneri educaționali adecvați pentru formarea claselor de tip dual, pentru a începe colaborarea, pentru a forma absolvenți bine pregătiți, totul în  parametrii legali ai parteneriatelor și contractelor;

2.    adoptarea prezentului proiect de lege și promulgarea legii;

3.    realizarea unor campanii publice susținute și convingătoare, de informare asupra potențialului de dezvoltare a acestui sistem educațional;

4.    sesiuni de informare și orientare în carieră prin intermediul consilierilor școlari, dar și informarea părinților;

5.    implicarea activă a inspectoratelor școlare, a școlilor și liceelor tehnologice pentru identificarea, implementarea, dezvoltarea parteneriatelor, în funcție de viziunea de dezvoltare a fiecărui inspectorat școlar județean, a județelor și regiunilor, prin implicarea activă și competentă a autorităților publice locale.

În concluzie, măsurile adoptate în ultimii doi ani arată că educația rămâne o prioritate, dar și un prilej de reflecție pentru etapele următoare. În contextul evoluțiilor actuale, al globalizării și tehnologizării, formarea unei resurse umane naționale competitive, adaptabilă în societatea cunoașterii și pe o piață a muncii fluidă, dinamică este un proces esențial în sensul progresului și al dezvoltării economice, sociale, culturale.

Mai multe informații regăsiți pe site-ul  www.cameliagavrila.com.

Deputat PSD de Iași
Prof. dr. Camelia GAVRILĂ
PREŞEDINTELE COMISIEI PENTRU ÎNVĂŢĂMÂNT,
ŞTIINŢĂ, TINERET ŞI SPORT

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Cine profită de madam Şoşoacă

Pavel LUCESCU

Cine profită de madam Şoşoacă

Campania care urmează la Iaşi nu trebuie să devină un circ de tip Şoşoacă, decât dacă vrem să ne batem joc de viitorul acestui oraş. Nu vreau să spun că madam SOS România ar trebui ignorată, ci că n-ar fi rău dacă am încerca să înţelegem mai mult ce are în cap când vine vorba de viitorul oraşului şi mai puţin ce vrea ea să ne vândă, adică scandal.

opinii

Distrugerea statuilor

Alexandru CĂLINESCU

Distrugerea statuilor

Frenezia negatoare woke e urmarea obscurantismului, a fanatismului şi a inculturii. Ideologii woke au cale liberă în mass-media, au pătruns în universităţi şi în şcoli. Acţiunile lor n-au nimic comun cu adevărul istoric. Ei pretind că fac dreptate celor ai căror strămoşi au fost umiliţi şi exploataţi, în realitate manipulează istoria şi adâncesc fracturile sociale.

De ce este atât de aspru Postul Mare?

pr. Constantin STURZU

De ce este atât de aspru Postul Mare?

Faţă de celelalte posturi de peste an, Postul Mare (care precede Sfintele Paşti) este considerat unul aspru, atât din punct de vedere alimentar, cât şi din alte puncte de vedere. De ce este – sau ni se pare a fi – Postul Mare atât de aspru? De ce, în genere, ne este atât de greu să postim? Din mulţimea de posibile răspunsuri, să reflectăm azi la trei dintre ele.

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

pulspulspuls

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister tace şi face pe piaţa politichiei locale în această perioadă, stimaţi electori: cine va face listele de candidaturi de la parlamentarele din toamnă la liberalii ieşeni? 

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri