Investigaţie a Consiliului Concurenţei la Primăria Iaşi: Contracte pe ochi frumoşi
anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
anunturi
metalco

Investigaţie a Consiliului Concurenţei la Primăria Iaşi: Contracte pe ochi frumoşi

GALERIE
tonete1
  • tonete1
- +

Municipalitatea ieşeană este atenţionată că nu respectă principiile concurenţei la închirierea de terenuri aflate în proprietatea publică, fără organizarea de licitaţii, prin încredinţare directă, cu titlu temporar. Numai că, la Iaşi, temporar, poate însemna şi „15, 20, şi chiar 26 de ani“. În Iaşi, în această situaţie sunt tonete, gherete, rulote, terase sezoniere, tarabe de flori naturale, automate, vitrine frigorifice etc. Inspectorii Consiliului Concurenţei arată că „neorganizarea de licitaţii (...), precum şi prelungirea duratei acestora pe bază de acte adiţionale constituie ingerinţe ale autorităţii publice prin care se distorsionează mediul concurenţial“ şi au recomandat luarea unor măsuri care să restabilească, până pe 30 iunie, mediul concurenţial.

Consiliul Concurenţei vrea restabilirea unui mediu concurenţial la Iaşi în privinţa închirierii locurilor publice de către Primăria Iaşi. Solicitarea autorităţii vine după o amplă verificare desfăşurată în ultimele luni la muncipalitatea ieşeană.

Deocamdată, Consiliul nu a obligat Primăria să ia măsuri urgente, dar a recomandat un set de acţiuni prin care să fie restabilit la Iaşi „un mediu concurenţial normal“.

Una dintre recomandări vizează o posibilă măsură-şoc, dar care poate fi luată, cel puţin la acest moment, doar prin voinţa Primăriei Iaşi: rezilierea tuturor contractelor încheiate în vederea închirierii terenurilor aflate în proprietatea publică a municipiului Iaşi, iar, ulterior, să fie organizate licitaţii.

La sfârşitul săptămânii trecute, „Ziarul de Iaşi“ a adresat mai multe întrebări pe acest subiect Primăriei. Iniţial, ni s-a transmis că solicitarea noastră a primit număr de înregistrare în baza Legii 544/2001 (privind accesul liber la informaţii de interes public), cu toate că intenţia a fost de a obţine un punct de vedere de la Primărie, nefiind formulată o solicitare de informaţii.

„Eu nu am cunoştinţă de o asemenea adresă, deşi am întrebat în mai multe locuri. Mai verific şi dacă o găsesc, am să întreb la compartimentele de specialitate dacă s-a formulat vreun răspuns“, ne-a transmis, ulterior, purtătorul de cuvânt al Primăriei, Sebastian Buraga. Din informaţiile „Ziarului de Iaşi“, adresa Consiliului a ajuns la Primăria Iaşi la sfârşitul lunii martie.

Care sunt constatările Consiliului Concurenţei

În principal, Consiliul reproşează Primăriei că nu organizează licitaţii publice pentru închirierea locurilor publice către diverşi comercianţi.

„Există suspiciunea unei posibile încălcări a art. 8 alin. (1) din Legea concurenţei nr. 21/1996, (...), de către autorităţile administraţiei publice locale ale municipiului Iaşi pe piaţa activităţii de închiriere a terenurilor aflate în proprietatea publică a unităţii administrativ-teritoriale, în vederea amplasării de: tonete, gherete, rulote, terase sezoniere, tarabe flori naturale, automate, vitrine frigorifice/lăzi frigorice etc.“, se arată în adresa Consiliului.

Articolul invocat de instituţie prevede că „sunt interzise orice acţiuni sau inacţiuni ale autorităţilor şi instituţiilor administraţiei publice centrale ori locale şi ale entităţilor către care acestea îşi deleagă atribuţiile, care restrâng, împiedică sau denaturează concurenţa“.

În adresa trimisă Primăriei, Consiliul arată că închirierea locurilor publice trebuie făcută prin licitaţie.

„În urma analizei datelor, informaţiilor şi documentelor aflate la dispoziţia autorităţii de concurenţă, UAT Iaşi a închiriat terenuri aflate în proprietatea publică a unităţii administrativ-teritoriale, fără organizarea de licitaţii, prin încredinţare directă, cu titlu temporar, pentru perioade, conform clauzelor contractuale încheiate între părţi, cuprinse între 1 lună şi 10 ani, prelungite ulterior, prin acte adiţionale succesive, pentru perioade care au atins 15, 20 şi chiar 26 de ani“, se precizează în adresa Consiliului.

Având în vedere durata contractelor invocate de către autoritatea de concurenţă, rezultă că verificările au vizat inclusiv contractele încheiate înainte de anii 2000. În lipsa unui punct de vedere al Primăriei, nu este clar dacă, în trecut, au avut loc licitaţii pentru acele terenuri, conform reglementările legale de la vremea respectivă, contracte care, ulterior, au fost prelungite prin acte adiţionale.

„Închirierea bunurilor proprietate publică a unităţilor administrativ-teritoriale se face pe bază de licitaţie publică. (...) Neorganizarea de licitaţii în vederea închirierii acestor bunuri, precum şi prelungirea duratei acestora pe bază de acte adiţionale constituie ingerinţe ale autorităţii publice prin care se distorsionează mediul concurenţial“, a decretat Consiliul Concurenţei.

Cum procedează acum Primăria

În lipsa unui punct de vedere al Primăriei, putem afla din adresa Consiliului modul în care municipalitatea a justificat actualele proceduri de punere la dispoziţie a locurilor publice către agenţi economici.

Municipalitatea a avut, de exemplu, în anul 2018, un număr de 1.074 de contracte de folosinţă teren/acte adiţionale şi 227 de avize de principiu. Potrivit autorităţii de concurenţă, fundamentul legal pe care Primăria l-a invocat este art. 486 alin. (1) al Codului Fiscal unde se prevede, printre altele, că administraţia locală poate institui „taxe pentru utilizarea temporară a locurilor publice“.

„Astfel, contractele de folosinţă a terenurilor aflate în proprietatea publică a UAT Iaşi au în conţinut menţiunea «prezentul contract de folosinţă este perfectat în baza Codului fiscal şi Codului de procedură fiscală» şi sunt, în consecinţă, contracte de folosinţă temporară“, se arată în adresă.

În acelaşi timp, arată Consiliul, procedurile actuale de la Primărie sunt reglementate legal prin hotărâri de Consiliu Local emise în perioada 2003 - 2018.

În prezent, criteriile de selecţie, în cazul în care Primăria primeşte cel puţin două soli­citări de închiriere, sunt: experienţa, lipsa datoriilor (bugetul local, bugetul de stat), lipsa sancţiunilor contravenţionale în domeniu, crearea/menţinerea unor servicii pe piaţă diversificate pe o anumită zonă urbană, tipul structurilor de vânzare propuse, tipul activităţii solicitate, disponibilitatea de spaţiu şi cerinţele zonei privind sistematizarea/modernizarea sau existenţa lucrărilor în curs de realizare cu fonduri publice sau europene.

„Primăria menţionează că (...) preţul oferit de către entitatea care închiriază nu poate fi un criteriu de selecţie/departajare întrucât taxa pentru utilizarea temporară a locurilor publice este una fixă, stabilită în fiecare an prin hotărâre a consiliului local, în baza prevederilor legale privind Codul fiscal“, aflăm din adresa Consiliului.

În context, autoritatea de concurenţă precizează că, în Codul fiscal, nu este definită sintagma „utilizare temporară“, dar a invocat practica din alte municipii din ţară şi a arătat că închirierea temporară a terenurilor din proprietatea publică se face pe durata desfăşurării unor evenimente ocazionale (zilele oraşului, festivaluri, 1 iunie, Dragobete etc.).

În final, autoritatea spune că „pot fi luate o serie de măsuri“ de către Primărie, dar nu obligă municipalitatea la adoptarea acestora: rezilierea contractelor actuale, organizarea de licitaţii şi elaborarea a două regulamente în domeniu.

„Vă recomandăm ca, până la data de 30 iunie 2020, să informaţi Consiliul Concurenţei cu privire la măsurile luate (...) în vederea restabilirii unui mediu concurenţial normal“, se menţionează în adresa citată.

Cine a făcut sesizarea la Consiliul Concurenţei

Verificarea autorităţii de concurenţă a fost declanşată după o sesizare făcută anul trecut de către consilierul local PNL Răzvan Timofciuc.

„Am sesizat Consiliul Concurenţei pentru că, în Consiliul Local, atunci când am spus în mai multe rânduri că domeniul public a fost închiriat discreţionar, netransparent, fără a oferi şanse egale şi fără criterii obiective, m-am lovit de o atitudine zeflemitoare şi arogantă a majorităţii PSD şi a primarului“, a spus Timofciuc.

Consilierul a adăugat că a propus un proiect de hotărâre de CL pentru instituirea unui regulament în vederea închirierii pe perioadă temporară a domeniului public, dar „sunt aproape 2 ani de când acest proiect stă în sertarele Primăriei“.

Întrebat despre constatările autorităţii de concurenţă, Timofciuc a susţinut că acestea creează premisele ca sute de antreprenori sau persoane fizice să poată avea şanse egale atunci când doresc să închirieze domeniul public.

„Sper ca măcar acum, în al doisprezecelea ceas, cei din conducerea Primăriei să introducă pe ordinea de zi proiectul pe care l-am propus pentru a avea un regulament pentru închirierea domeniului public. Această decizie a Consiliului Concurenţei şi măsurile pe care Primăria trebuie să le ia, vor demantela o reţea întreagă de interese şi de afaceri ale celor din conducerea Primăriei sau apropiaţilor acestora care au abuzat samavolnic de domeniul public“, a mai spus Timofciuc.

Liberalul a adăugat că ar fi necesară şi o autosesizare a Curţii de Conturi pentru a evalua un eventual prejudiciu.

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Digitalizarea lui Chirica: 2 milioane de euro, din 6,7 miliarde disponibile

Cosmin PAȘCA

Digitalizarea lui Chirica: 2 milioane de euro, din 6,7 miliarde disponibile

Undeva la graniţa UE, într-un oraş în care vacile încă mai pasc prin cartiere înalţate de nicăieri, frustrările birocratice ale Berlinului sunt privite cu amuzament de edilul-şef, ca fapt divers, nicidecum ca priorităţi. În acest oraş marginal, primarul crede că digitalizarea înseamnă să baţi obrazul cu degetul unor jurnalişti care nu scriu după dictare.

Filmuletul zilei

Franta a construit în insula Reunion o autostrada-viaduct de 12,5 km (care a costat 1,7 miliarde euro), ce serpuieste prin O (...)

opinii

Eschive

Codrin Liviu CUȚITARU

Eschive

„A venit nenorocita asta de pandemie, şcoala a trecut on-line, iar eu nu m-am mai putut eschiva. Am fentat o vreme sistemul cu lozinca defecţiunilor tehnice, dar nu mi-a mers mult. Studenţii au început să mă caute insistent şi am fost nevoit să-mi închid toate canalele de comunicare. Am dispărut pur şi simplu. Ca atare, a apărut deunăzi zvonul că profesorul Şmen ar fi decedat. Am alergat îngrozit la decanat, la rectorat, la serviciile de personal, pentru a le semnala că informaţia era aberantă. Sunt viu, pentru numele lui Dumnezeu!”

Economisirea în timpul pandemiei

Alin ANDRIEȘ

Economisirea în timpul pandemiei

Indiferent de comportamentul de consum şi de economisire pe care îl aveam înainte (super-economisitor sau mare cheltuitor), pandemia a avut un impact major asupra noastră şi a reprezentat un moment critic care va influenţa pe termen lung modul în care ne vom gestiona finanţele personale.

Saboţii lui Claude (III)

Florin CÎNTIC

Saboţii lui Claude (III)

Editura Sedcom Libris din Iaşi a publicat recent un volum de memorii1 semnat de Claude Karnoouh, cu ocazia unei frumoase aniversări a acestuia. Şi cartea, şi autorul merită din plin atenţia noastră.

pulspulspuls

Să râdem sau să plângem cu Chirica? Noi am dat cu basca de pământ

Să râdem sau să plângem cu Chirica? Noi am dat cu basca de pământ

Un amic de-al amicului Archibald Tănase ne-a tras de mânecă ieri pe la amiaz’ să ne întrebe dacă am văzut postarea aia nervoasă şi cleioasă la adresa noastră scrisă de dom’ premare Chirica. 

Caricatura zilei

Dezmembrări rovere Marte

Editia PDF

Bancul zilei

Parintele Vasile a strâns 5 ani bani pentru clopotnita, dar nu i-au ajuns decât pentru un BMW.  

Parteneri

Alte publicatii

    Intrebarea zilei

    Relaxarea condițiilpr de deplasare în starea de alertă va duce la:

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.