Comunicat de presă

​Iohannis dă petrecere pe puntea Titanicului. O ceremonie grandioasă pentru un eșec grandios: România educată (P)

marți, 04 iulie 2023, 14:16
3 MIN
 ​Iohannis dă petrecere pe puntea Titanicului. O ceremonie grandioasă pentru un eșec grandios: România educată (P)

50.000 de copiii care au început școala în urmă cu 12 ani nu au mai ajuns să se înscrie anul acesta la Bacalaureat. Aproape un sfert din această generație s-a pierdut pe drumul dintre clasa I și clasa a XII-a. Alți 14.475 de elevi nu au intrat în Evaluarea Națională.

Aproape 65.000 de destine care vor îngroșa pătura cetățenilor prost plătiți, cărora li s-a limitat potențialul de dezvoltare profesională. Oricât ar părea de desuet, rămâne în fiecare clipă extrem de adevărat: școala chiar contează pentru a duce o viață bună!

Acestea sunt cifrele dezastroase din România educată. Dar eșecul programului asumat cu mare tam-tam de Klaus Iohannis este chiar mai mare! 

Un raport independent al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD), clubul țărilor bogate, căruia România speră să i se alăture curând, arată că sistemul de educație românesc se află într-un punct critic, iar măsurile propuse prin intermediul programului „România educată” nu fac decât să adâncească problemele, în loc să le rezolve. 

Astfel, raportul OECD demonstrează că în România nu există o strategie națională pentru îmbunătățirea sistemului educațional, dar și al infrastructurii școlare. Învățământul rămâne birocratic, cu resurse insuficiente, dar și acelea câte sunt, se alocă alandala, fără cap și fără coadă. 

În timp ce Klaus Iohannis a organizat, în mod atipic, o mega ceremonie pentru momentul în care va promulga cele două legi ale educației, pentru preuniversitar și universitar, create pe baza proiectului „România educată”, raportul OECD remarcă tocmai faptul că cele două acte normative nu au întrunit sprijinul din partea principalilor actori vizați: cadrele didactice. 

Cele două legi sunt dintre cele mai contestate din istoria recentă a României. Experții au arătat că documentele așa-zis reformiste au lacune uriașe, iar zeci de mii de învățători și profesori au protestat public față de faptul că nu a existat o dezbatere publică reală. Au fost inițial retrase din circuit, la venirea noului ministru al Educației, dar au fost promovate din nou în condiții la fel de contestate. 

Ce mai constată documentul OECD: „nu există o strategie națională pentru îmbunătățirea școlilor”, „reforma nu propune suficiente modalități de a mobiliza capacitățile locale”,
„nu există o aliniere a noilor roluri ale direcțiilor județene la resursele actuale – personal format și inspectorate organizate cu accent pe rol de control”, „nu este precizat modul în care fondurile suplimentare vor fi alocate”, „bugetul nu este aliniat la niște obiective strategice pe termen lung”, deoarece continuă să fie alocat anual, „reforma nu abordează suficient lipsa datelor privind rezultatele elevilor”.

Modul cum a fost abordată educația în mandatele lui Klaus Iohannis va avea urmări multă vreme după ce acesta va ieși din politică. Un copil pe care îl educi greșit va fi adultul care în societatea de mâine nu se va adapta unei societăți moderne, va avea un nivel scăzut de înțelegere a noțiunilor simple și va fi victima manipulărilor și minciunilor. 

Dar un copil pe care-l „strici” nu este ca o piesă pe care dacă, ai tăiat-o greșit, o arunci la gunoi, ca rebut, și faci alta. Ceea ce școala formează greșit, o face face pe viață! 

Această responsabilitate ar trebui să fie pe primul loc în mintea unui profesor cum este Klaus Iohannis. Din păcate, politicianul din el a fost mai puternic în cazul președintelui României decât iubirea de copii, specifică unui adevărat dascăl. 

 

Marius BODEA
Senator USR de Iași

Comentarii