
Consumatorii din Balcani boicotează supermarketurile pentru a protesta împotriva creşterii preţurilor. Campania a fost lansată pentru prima dată în Croaţia vinerea trecută, dar a fost preluată acum şi în alte ţări balcanice, după ce a fost popularizată pe reţelele sociale, conform Mediafax.
Boicotul are loc la o săptămână după ce, săptămâna trecută, consumatorii din Croaţia au stat departe de magazine, ca parte a unei iniţiative lansate de grupul croat pentru drepturile consumatorilor „Halo, inspektore” („Bună ziua, inspectore”). Grupul croat pentru drepturile consumatorilor a postat pe pagina de Facebook mai multe fotografii ale supermarketurilor goale din ţară.
Urmăriți canalul „Ziarul de Iași” pe WhatsApp. Cele mai importante știri ale zilei sunt disponibile aici
Joia trecută, grupul şi-a intensificat campania anunţând un boicot de o săptămână al lanţurilor de supermarketuri Eurospin, Lidl şi DM, făcând totodată apel la croaţi să evite toate celelalte forme de cheltuieli în ziua de vineri. Mişcarea de protest s-a extins şi în alte ţări din Balcanii de Vest – cum ar fi Bosnia şi Herţegovina, Muntenegru şi Serbia.
Prim-ministrul Muntenegrului, Milojko Spajić, s-a alăturat acestei acţiuni, declarând că „în calitate de cetăţean, susţin o astfel de acţiune” într-un interviu televizat acordat săptămâna aceasta postului public de radiodifuziune al ţării.
În Croaţia, înainte de boicotul de vineri, guvernul a adăugat încă 40 de produse la lista sa existentă de 30 de produse de bază cu preţuri plafonate, conform presei locale. Printre aceste produse se numără anumite tipuri de brânzeturi, cafea şi produse de uz casnic esenţiale, cum ar fi săpunul.
În Croaţia, vânzările supermarketurilor au scăzut cu 44% vinerea trecută, vânzările totale scăzând cu 53%, potrivit unei declaraţii a autorităţilor fiscale croate. Croaţia a fost afectată de inflaţie, care a atins o rată anuală de 4,5% în decembrie – cea mai ridicată din zona euro, unde media este de 2,4%. Lanţurile de supermarketuri croate au reacţionat, de asemenea, la mişcarea de protest, Kaufland Croaţia anunţând o reducere a preţurilor la peste 1 000 de produse începând cu 5 februarie.
Un alt lanţ de supermarketuri, Konzum, a declarat că intenţionează să injecteze 1 milion de euro în reducerea şi îngheţarea preţurilor la 250 de produse interne care nu sunt plafonate de guvern.
Publicitate și alte recomandări video