Mineralia
Impact FM regional

duminica, 27.11.2022

Kepler a descoperit o nouă exoplanetă "locuibilă"

Kepler 62
  • Kepler 62

Planeta, aflată la 1.200 de ani lumină de Terra, este cu aproximativ 40% mai mare decât Pământul.

O exoplanetă telurică denumită Kepler-62f şi descoperită de telescopul orbital Kepler la aproximativ 1.200 de ani lumină de Terra, pe orbita stelei Kepler-62 aflată în constelaţia Lira, ar putea dispune de un ocean vast şi ar îndeplini condiţiile necesare pentru a susţine viaţa, conform unui nou studiu publicat în revista Astrobiology. "Am descoperit că pe această planetă ar putea exista mai multe variante de condiţii atmosferice care să permită să fie suficient de cald pentru a exista apă în stare lichidă la suprafaţă. Este vorba de o candidatură puternică la titlul de planetă locuibilă", a precizat coordonatorul acestui strudiu, Aomawa Shields, cercetător postdoctoral la Universitatea California din Los Angeles. Dr. Shields, alături de colegi de la Universitatea din Washington, a ajuns la concluzia că planeta Kepler-62f, care este cu aproximativ 40% mai mare decât Pământul, face parte dintr-un grup de cinci exoplanete aflate pe orbita unei stele mai mici şi mai reci decât Soarele, fiind cea mai îndepărtată dintre planetele de pe orbita stelei sale.

Dimensiunile acestei planete sugerează că ar putea fi telurică şi că ar putea dispune de mări şi oceane. Perioada de revoluţie a acestei planete este de 267 de zile, distanţa faţă de steaua sa fiind similară celei la care se află planeta Venus faţă de Soare. Diferenţa este însă legată de faptul că steaua pe orbita căreia se află această planetă este mai mică şi mai rece decât Soarele şi astfel aşa-numita "zonă de aur", distanţa optimă la care apa poate exista în stare lichidă, este mai apropiată de stea decât în cazul sistemului nostru solar.

Conform concluziilor acestui studiu, există mai multe scenarii conform cărora exoplaneta Kepler-62f ar putea găzdui viaţă, diferenţele dintre aceste scenarii fiind legate de concentraţia de dioxid de carbon din atmosferă. Spre exemplu, dacă atmosfera acestei planete ar fi de trei până la cinci ori mai densă decât a Pământului şi ar fi compusă în întregime din dioxid de carbon, atunci planeta ar putea susţine viaţă în mod permanent. Dacă Kepler-62f dispune ar dispune de un volum de dioxid de carbon în atmosferă similar celui de pe Pământ, atunci viaţa ar fi posibilă temporar, pe anumite porţiuni ale orbitei sale. "Dacă (această planetă) nu dispune de un mecanism prin care să genereze foarte mult dioxid de carbon în atmosfera sa pentru a menţine o temperatură propice vieţii (prin efect de seră) şi ar avea doar, să spunem, tot atât dioxid de carbon precum Pământul, atunci anumite configuraţii orbitale i-ar permite lui Kepler-62f să ajungă temporar, în anumite perioade ale anului, la temperaturi de peste 0 grade Celsius. În aceste perioade gheaţa acumulată în restul anului se poate topi", conform lui Shields.
Până în prezent astronomii au identificat peste 2.300 de exoplanete, dar doar câteva zeci sunt potenţial locuibile. Misiunea Kepler a costat 600 de milioane de dolari şi a fost lansată în 2009. Până în prezent a urmărit peste 150.000 de stele în căutarea eventualelor planete aflate pe orbita acestora.

Globalizare în alb şi negru

Globalizare în alb şi negru

Unele fenomene de la Cupa Mondială care se desfăşoară acum în Qatar sunt puse, mai mult sau mai puţin justificat, pe seama acestui concept al contemporaneităţii.

Savantul și ingenua. O poveste de iubire de odinioară (II)

Savantul și ingenua. O poveste de iubire de odinioară (II)

Coborât din sferele rarefiate ale preocupărilor sale de cercetător erudit al dialectelor limbii latine și al formării limbii române literare, tânărul aspirant la gloria științifică, dar și doritor să‑și asigure un cămin și o familie începe un asiduu asalt sentimental.

Pentru un pumn de voturi

Radu POPESCU

Pentru un pumn de voturi

La nouă luni de la declanșare, războiul din Ucraina produce în continuare răni și în Republica Moldova, o țară pomenită în fața unor crize umanitare, energetice și economice fără precedent.

Literarh

arh. Ionel OANCEA

Literarh

Tema MUST-ului de arhitectură din anul acesta s-a născut din ispitirile creatorului de spaţii artistico-funcţionale venite din lumea celorlalte arte. În acest continuum al expresivităţii estetice, literatura poate fi în conexiune cu arhitectura până în pragul dincolo de care cuvântul inventat pentru titlu, „literarh” începe să aibă substanţă? Răspund din capul locului, da. Inspirat de răspunsul acesta ferm, uşor demonstrabil, poate nu este lipsit de logică să găsim în limba arhitecţilor poeţi şi prozatori un echivalent inspirat pentru englezescul MUST.

Hopaa: premarele Mihăiţă  spălat  pe la subsuori cu sondajul. Cineva scoate capul afară şi dă ordine

Hopaa: premarele Mihăiţă spălat pe la subsuori cu sondajul. Cineva scoate capul afară şi dă ordine

LATER EDIT.  Cu o promptitudine care anunţă vremuri bune în comunicare, domnul premare ne-a anunţat că intervenţia de pe platforma PNL nu-i aparţine, ba, chiar mai mult, el nu ar avea nici măcar access la platforma respectivă. Touché, monsieur! Rugăm, prin urmare, curioşii să citescă pulsul nostru în cheia că există o persoană destul de puternică la liberali, cu acces deplin la butoane, care-I ia la per tu şI alte celea pe cei mai înalţI lideri, dar care stă prost cu gramatica. Ceea ce n-ar fi o noutate.   Iacătă, stimaţi telespectatori, cum megasondajul acela ultraincredibil al liberalilor, care-l scotea pe Mihai Chirica premare în 2024 încă dinainte de alegeri, cu 50% şi peste, i-a dat edilului şef apă la moară, stuchit la furcă, cum se mai spune, başca tupeu politic, şi după numai câteva zile omul scoate deja capul la interval ca să facă ordine în partid.

Jucătorul argentinian Lautaro Martínez protestează

Tata, tata! Avem lupi în bloc? Nu, puiule, vecinii îsi citesc facturile la curent si gaze!