„La cabine”, o călătorie intensă și intimă a spectatorilor în culisele teatrului, dincolo de cortină. „Este un exercițiu să mă uit în ochii spectatorului meu unic”

luni, 03 martie 2025, 04:44
8 MIN
 „La cabine”, o călătorie intensă și intimă a spectatorilor în culisele teatrului, dincolo de cortină. „Este un exercițiu să mă uit în ochii spectatorului meu unic”

V-ați întrebat vreodată ce se petrece dincolo de cortina teatrului? Ce se întâmplă în cabinele actorilor, acolo unde persoana se transformă în personaj? Teatrul „Luceafărul” din Iași a adus în prim-plan un concept inedit prin spectacolul „La cabine”, oferind o experiență intimă și intensă. Fiecare spectator pătrunde, pe rând, în patru cabine ale actorilor, descoperind trăirile și ritualurile care preced urcarea pe scenă. Actorii rămân în cabine, în timp ce spectatorul se deplasează de la una la alta, parcurgând patru episoade.

Conceptul este simplu: patru cabine, patru actori și un singur spectator care explorează, pas cu pas, lumea nevăzută a teatrului. Însă, odată ce pășești în cabină, totul devine mult mai profund, mai captivant – o experiență ce trebuie trăită pentru a fi înțeleasă.

Dar să începem cu începutul. Cabina actorului este un spațiu intim, cu măsuțe de machiaj, costume, dulapuri și oglinzi – locul în care actorul lasă realitatea în urmă și devine personaj. Prin „La cabine”, spectatorul are șansa unică de a asista la această transformare, singur, față în față cu actorul, într-cun spectacol 1 la 1.

O călătorie intensă în culisele Teatrului „Luceafărul”

„Intens” este cuvântul care definește cel mai bine acest spectacol. Odată ce ai pășit în cabină și ușa s-a închis, totul devine imprevizibil. Ești doar tu și un actor care îți dezvăluie secrete din culisele teatrului, demontează mituri, îți împărtășește trucuri pe care le folosește înainte de a urca pe scenă și îți oferă un fragment dintr-un rol, privindu-te direct în ochi.

Urmăriți canalul „Ziarul de Iași” pe WhatsApp. Cele mai importante știri ale zilei sunt disponibile aici

Te așezi pe scaun, actorul începe să îți vorbească, îți pune întrebări, îți răspunde la curiozități, iar tu te întrebi dacă spectacolul a început sau dacă totul este doar un preambul la ceea ce urmează. Petreci 15 minute într-o cabină, apoi treci în următoarea, explorând, pe rând, patru spații, patru actori și patru povești distincte.

Este o experiență intimă și intensă, în care privești un străin în ochi și, treptat, devii parte din universul său. Îl vezi pregătindu-se, costumul și machiajul transformându-l treptat în personaj. Intri în jocul lui, repeți un rol alături de el, îi împărtășești propriile convingeri, iar el îți dezvăluie ce înseamnă să fii actor.

Cum e să fii femeie și să interpretezi un personaj masculin? Cum te descurci când ești chemat pe scenă, dar nu îți găsești costumul? Ce faci când vrei să repeți și nu ai partener? Cum e să lucrezi în teatru zeci de ani, alături de partenerul tău de viață? Actorii sunt mincinoși? Pot plânge la comandă? Acestea sunt doar câteva dintre întrebările la care vei găsi răspuns asistând la „La cabine”, un spectacol al Teatrului „Luceafărul” din Iași.

Actorul Alex Iurașcu: „Se poate crea un moment intim sau poate fi unul mai distant, dacă spectatorul e rece”

Pentru unii spectatori, această experiență poate fi copleșitoare. La reprezentația de sâmbătă, 1 martie, un domn a renunțat după doar două cabine, emoția fiind prea intensă. Dar nu doar spectatorii resimt această încărcătură, întrucât și pentru actori spectacolul „La cabine” este provocator din punct de vedere emoțional.

După încheierea reprezentației, am refăcut traseul prin cabine și i-am întrebat pe cei patru actori cum au trăit experiența de a juca, timp de 60 de minute, pentru patru spectatori diferiți.

Alex Iurașcu, actor la Teatrul „Luceafărul” din Iași, a mărturisit că acest format este o premieră pentru el – nu mai jucase niciodată 1 la 1. Fiecare actor își prezintă momentul în fața unui singur spectator, timp de aproximativ 15 minute, iar dinamica spectacolului variază în funcție de persoana din fața sa și de deschiderea acesteia spre povestea oferită.

„Ce e interesant de observat este cum se schimbă organic, cel puțin bucata mea din piesă, în funcție de vibe-ul spectatorului. Adică se poate crea un moment intim sau poate fi unul mai distant, dacă spectatorul e rece. Cumva, parcă fiecare sfert de ceas e ușor diferit în sensul acesta. Chiar dacă sunt doar 15 minute, într-o anumită formă există și o modificare interioară ca actor. Chiar și la un spectacol obișnuit de o oră începi cu o anumită energie, treci prin diferite situații, iar la final închei cu o altă energie. Chiar dacă e mecanismul acesta repetitiv, întrucât jucăm de patru ori același lucru în fața altor persoane, mi se pare că și în acest spectacol se întâmplă la fel. Începi cu un tip de energie și la un moment dat se schimbă”, a declarat Alex Iurașcu.

Actrița Liliana Mavriș-Vârlan: „Este chiar o experiență unică”

Deși sunt familiarizați cu scena și cu un public variat, actorii nu au acceptat această provocare cu ușurință de la bun început. Liliana Mavriș-Vârlan, actriță la Teatrul „Luceafărul” din Iași de 39 de ani, a mărturisit pentru „Ziarul de Iași” că, inițial, a privit cu scepticism ideea acestui spectacol.

„Experiența aceasta este benefică pentru mine ca actriță. Într-adevăr, este un exercițiu să mă uit în ochii spectatorului meu unic. Fiecare ne-am făcut discursul după modul cum vedem noi teatrul. Este chiar o experiență unică”, a precizat aceasta.

Liliana Mavriș-Vârlan consideră că o astfel de experiență ar putea fi captivantă și pentru adolescenții de 14-15 ani, dacă textul ar fi adaptat pentru ei. În opinia sa, ar fi un exercițiu valoros atât pentru a descoperi dacă lumea teatrului îi atrage, cât și pentru a înțelege că expunerea în mediul online nu echivalează cu a fi un bun actor.

„Poate sunt atrași de lumea teatrului, care este frumoasă, dar este și dificilă. Nu e totul foarte roz. Impactul emoțional este foarte puternic și asupra ta. Este un alt mod de a vedea lucrurile, de a vedea viața. Nu toată lumea trebuie să facă teatru, dar teatrul îți poate deschide o altă viziune asupra lumii și cum să faci legături cu ce se întâmplă în lume și cum să te expui. Din fericire sau din păcate, pentru că există expunerea aceasta media și toată lumea apare pe rețelele de socializare și vorbește, avem impresia că putem fi foarte ușor actori. Devenim dezinvolți, dar teatrul nu înseamnă doar asta. Înseamnă și o anumită tărie de caracter, un psihic puternic și o anumită organizare a minții. Să nu credeți că dacă prindeți fluturi, puteți fi actori”, a explicat Liliana Mavriș-Vârlan.

Actorul Cosmin Rotariu: „E un exercițiu în plus pentru noi, actorii”

Cel mai tânăr dintre actorii din spectacolul „La cabine” este Cosmin Rotariu, care a mărturisit pentru „Ziarul de Iași” că emoția este la fel de puternică pentru actori, nu doar pentru spectatori. Potrivit lui, esențial este ca fiecare actor să își adapteze rolul în funcție de persoana din fața sa. În plus, toți cei patru actori trebuie să respecte un ritm bine stabilit, astfel încât reprezentațiile să se încheie simultan, permițând spectatorilor să schimbe cabinele fără întreruperi.

„Când am construit inițial spectacolul, am avut mici îndoieli. Este o experiență faină, te scapă de anxietate și e un exercițiu în plus pentru noi, actorii. Trebuie să ne adaptăm spectatorilor, unii sunt mai tăcuți, alții mai vorbăreți. Trebuie să știm să ne gestionăm timpul. Noi avem un scenariu prestabilit, dar la orice întrebare pe care spectatorul ne-o adresează trebuie să răspundem și să improvizăm, dacă e cazul”, a transmis Cosmin Rotariu.

Actrița Camelia Dilbea: „Emoțional ești foarte încărcat, dar și pentru că primești de la fiecare”

Camelia Dilbea a explicat că înțelege cât de copleșitoare poate fi această experiență pentru spectator. Tocmai de aceea, și-a ajustat discursul actoricesc astfel încât, încă de la început, să îi transmită privitorului că și actorii sunt la fel de vulnerabili.

„Avem cu toții emoții și este în regulă. Este o experiență unică și e normal să fie și intensă și complexă. Emoțional ești foarte încărcat, dar și pentru că primești de la fiecare și te pliezi pe fiecare. Spectatorii mei au fost curioși nu neapărat de spațiu, ci au pus mai mult întrebări. Au vrut să afle informații din bucătăria internă a meseriei noastre, cum sunt anumite procese, tehnici, mituri”, a menționat Camelia Dilbea.

Actrița a mai explicat că prezența unei conexiuni între actor și spectator este importantă într-un astfel de spectacol 1 la 1.

„Ne simțim foarte bine unul pe celălalt și tocmai de asta se modifică și interacțiunea. Mie îmi place foarte tare că e divers și că vin oameni de vârste diferite. E un exercițiu de deschidere. Trebuie să te pliezi, să fii prezent, pentru că atunci când se închide ușa nu știi cine intră”, a completat Camelia Dilbea.

„La cabine”, un spectacol despre culisele teatrului

Conceptul și scenariul spectatolului „La cabine” îi aparțin teatrologului Oltița Cîntec, manager al Teatrului „Luceafărul” din Iași. Spectacolul este în dublă distribuție: George Cocoș/Alex Iurașcu, Ioana Natalia Corban/Liliana Mavriș-Vârlan, Camelia Dilbea/Carmen Mihalache și Claudiu Gălățeanu/Cosmin Rotariu.

„Teatrul trebuie să fie mereu surprinzător, altfel își pierde atractivitatea. Drumurile bătătorite devin neinteresante, trebuie inventat ceva nou. Proiectul pe care l-am dezvoltat împreună cu câțiva dintre colegii mei, în dublă distribuție, exact acest lucru urmărește: să uimească! Deconstruim teatrul în forma lui clasică, în care actorii sunt pe scenă, iar spectatorii în sală. Totul se petrece la cabine, iar povestea se concentrează asupra unor secvențe altfel străine publicului: ce se petrece cu actorii în drumul dintre persoană și personaj, care sunt rutinele actoricești ce preced un spectacol. Fiecare actor are un singur privitor, tura completă însemnând, într-o construcție simetrică, patru episoade. Actorii rămân pe loc, spectatorii schimbă cabina”, a precizat Oltița Cîntec.

Evenimentul face parte dintr-un program amplu organizat cu ocazia celor 75 de ani de activitate ai Teatrului „Luceafărul”. În cadrul showcase-ului aniversar, care se desfășoară între 27 februarie și 2 martie, publicul are ocazia să descopere 12 spectacole pentru toate vârstele, de la piese destinate celor mici, până la montări pentru adolescenți și adulți.

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii