Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

vineri, 29.03.2024

La maşinile Tesla actualizările programelor se fac prin internet

GALERIE
tesla update
  • tesla update
- +

Cu vreo trei săptămâni în urmă revista americană Consumer Report a scris că nu recomandă clienţilor Tesla Model 3 fiindcă are mari probleme la frânare (la unele teste a frânat OK, dar la altele s-a întâmplat să frâneze chiar mai prost decât o camionetă Ford F-150). Imediat Elon Musk a promis că va rezolva probelma printr-o actualizare a programului ABS. La scurt timp s-a şi ţinut de cuvânt - acum Model 3 frânează chiar mai bine decât în specificaţiile date publicităţii la lansarea modelului. Ca urmare, Consumer Report şi-a revizuit raportul şi acum recomandă Tesla Model 3 pentru achiziţionare.

Update prin internet

Interesant este că maşinile nu au avut nevoie să meargă la vreun service pentru modificările operate la sistemul ABS. Tesla Motors face update-uri software la maşinile pe care le-a produs pe calea internetului (de fapt maşinile Tesla sunt într-o continuă legătură cu fabrica prin internet). Când ajungi acasă conectezi maşina la sistemul wi-fi al locuinţei şi dimineaţa când pleci ai o maşină care frânează mult mai bine, fără să fi fost atinsă de vreo mecanic.

Pe unii însă îi sperie faptul că Tesla Motors poate modifica setările maşinilor folosind internetul. Potrivit publicaţiei "The Verge", un client chiar acuză Tesla i-a încetinit maşina: "Înainte când plecam de pe loc, maşina mea avea factorul  UAUUUU!, pur şi simplu mă lipea de scaun. Acum nu mai are acelaşi demaraj dement". Respectivul îi bănuieşte pe cei de la Tesla că au făcut asta din motive mercantile - acum, fiindcă vând doar Modelul 3 cel mai scump (78.000 $), le-au modificat pe cele deja vândute la un preţ mai mic, să nu fie la fel de grozave. Cam cum fuseseră acuzaţi şi cei de la Apple că, de fiecare dată când lansează un model nou de telefon, cele vechi încep să meargă mai încet. În cazul Apple, până la urmă oficialii mărcii au recunoscut că procesorul era setat, prin software, să înceapă să opereze la viteze mai mici atunci când bateria îmbătrânea şi nu mai opera la parametrii iniţiali.

Ce se mai poate modifica la Tesla prin internet?  Păi, de exemplu, cât la sută din capacitatea bateriei poţi folosi. Tesla a vândut la un moment dat nişte modele un pic mai ieftine, S 60D şi X60 D, care ar fi trebuit să aibă bateriile de 60 KWh, dar ele de fapt aveau baterii de 75 KWh ce fuseseră restricţionate prin soft să poată fi folosite la doar 80% din capacitate. Ulterior Tesla le-a oferit clienţilor posibi-litatea ca, pentru doar 3000 $ în plus, să deblocheze bateriile (deblocare care are loc tot pe calea internetului).

 

Nemţii se tem de Tesla

Publicaţia Handelsblatt a scris recent că mai mulţi producători auto germani au pus mână de la mână, au cumpărat vreo 4 Tesla Model 3 de pe piaţa gri (unde se vând cu sume între 100.000 şi 130.000 $ bucata), le-au dus într-un garaj secret şi le-au desfăcut bucată cu bucată, să vadă din ce şi cum sunt făcute. Ce au descope-rit i-a înfricoşat: maşina are o profitabilitate ridicată. Piesele costă doar vreo 18.000 $, asamblarea mai costă vreo 10.000 $, iar zilele astea Musk le vinde cu 78.000 $ bucata!

De altfel motivul pentru care marii producători auto s-au ferit de maşinile electrice până acum era fix pro-fitabilitatea: în mai 2014 Sergio Marchionne, şeful Fiat Chrysler, spunea că pierde 14.000 $ la fiecare Fiat 500 electric pe care îl vinde.

Paradoxal pe de altă parte însă e faptul că există cel puţin o marcă auto germană care a făcut o gramadă de bani din maşini electrice - în 2009, Daimler Mercedes a investit 50 de milioane $ în Tesla, salvând-o de la faliment. În 2014 Daimler a vândut acţiunile pe care la avea la Tesla cu 780 milioane $ - un profit de 730 mi-lioane $ în doar 5 ani. Şeful Daimler, Dieter Zetsche râdea atunci şi spunea că Daimer Mercedes e prima marcă auto care a făcut bani serioşi din maşini electrice.

Revenind la maşinile Tesla demontate - mai există şi un alt lucru care i-a înfricoşat pe nemţi: au realizat cât de în urmă sunt din punct de vedere tehnologic. Musk şi echipa sa au reuşit cumva, nu se ştie cum, să micşoreze cantitatea de cobalt necesară bateriilor de la 8% la doar 2,8%. Un pas uriaş, în condiţiile în care cele mai importante rezerve mondiale de cobalt sunt în Congo, stat cu  probleme la capitolul stabilitate şi predictibilitate a guvernării.

Tesla este cu câţiva paşi înaintea marilor producători auto şi vom vedea dacă va reuşi să-şi conserve avansul sau dacă nemţii, cu sumele imense pe care le investesc acum în electrificarea automobilelor, vor reuşi să ajungă din urmă.

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Cine profită de madam Şoşoacă

Pavel LUCESCU

Cine profită de madam Şoşoacă

Campania care urmează la Iaşi nu trebuie să devină un circ de tip Şoşoacă, decât dacă vrem să ne batem joc de viitorul acestui oraş. Nu vreau să spun că madam SOS România ar trebui ignorată, ci că n-ar fi rău dacă am încerca să înţelegem mai mult ce are în cap când vine vorba de viitorul oraşului şi mai puţin ce vrea ea să ne vândă, adică scandal.

opinii

Distrugerea statuilor

Alexandru CĂLINESCU

Distrugerea statuilor

Frenezia negatoare woke e urmarea obscurantismului, a fanatismului şi a inculturii. Ideologii woke au cale liberă în mass-media, au pătruns în universităţi şi în şcoli. Acţiunile lor n-au nimic comun cu adevărul istoric. Ei pretind că fac dreptate celor ai căror strămoşi au fost umiliţi şi exploataţi, în realitate manipulează istoria şi adâncesc fracturile sociale.

De ce este atât de aspru Postul Mare?

pr. Constantin STURZU

De ce este atât de aspru Postul Mare?

Faţă de celelalte posturi de peste an, Postul Mare (care precede Sfintele Paşti) este considerat unul aspru, atât din punct de vedere alimentar, cât şi din alte puncte de vedere. De ce este – sau ni se pare a fi – Postul Mare atât de aspru? De ce, în genere, ne este atât de greu să postim? Din mulţimea de posibile răspunsuri, să reflectăm azi la trei dintre ele.

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

pulspulspuls

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister tace şi face pe piaţa politichiei locale în această perioadă, stimaţi electori: cine va face listele de candidaturi de la parlamentarele din toamnă la liberalii ieşeni? 

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri