La mulți ani, Iași! - capitală a Unirii, capitală de netăgăduit a Moldovei, regiune ce trebuie înscrisă pe trendul de dezvoltare durabilă
anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
anunturi

duminica, 05.12.2021

Advertorial

La mulți ani, Iași! - capitală a Unirii, capitală de netăgăduit a Moldovei, regiune ce trebuie înscrisă pe trendul de dezvoltare durabilă

GALERIE
vasile toma
  • vasile toma
- +

„…ar trebui să se țină seama de trebuințele morale și materiale ale Moldovei. Mă oblig după o lungă așteptare, a face a se da Iașilor o răsplătire pentru marile sacrificii, ce acest nobil orașu au făcut cauzei Unirei”. 

Având în minte aceste cuvinte ale regelui Carol I, pe care orice ieșean și moldovean trebuie să le conștientizeze, salut intenția Guvernului României de a ține o ședință la începutul anului 2018, anul Centenarului, împreună cu Guvernul Republicii Moldova, la Iași, capitala a „sacrificiului fondator”. Cred că această ședință nu este doar festivă, ci va avea în centrul ei și strategia de dezvoltare pentru județul Iași și pentru toată regiunea Moldovei care trebuie conectată la direcția de dezvoltare durabilă a Europei.
 
Înainte de Centenar, și anul 2017, în care încă ne aflăm, are o importanță deosebită pentru Poporul Român. Și aceasta, pentru că anul acesta s-au împlinit 160 de ani de la formarea și începerea activității Adunărilor / Divanurilor Ad-Hoc din Moldova și Țara Românească - organisme consultative ale întregii societăți, formate din  reprezentanți ai clerului, marilor proprietari, burgheziei și țărănimii. Chemate să își exprime voința în ceea ce privea organizarea definitivă a Principatelor (art. 24, Tratatul de la Paris), au cerut, conform năzuințelor naționale și contextului istoric, în principal: 
 
- respectarea vechilor drepturi ale Principatelor (cuprinse în tratatele/capitulațiile cu Imperiul Otoman);
 
- unirea Principatelor într-un singur stat cu numele de România și domn străin, ereditar, din familiile domnitoare apusene, dar cu urmași crescuți în credința ortodoxă.
 
Hotărârile lor, deși, inițial, doar consultative, au fost înfăptuite cu tact și înțelepciune, în doar două decenii. Prin votul înțelept al Adunărilor elective din cele două Principate, în 1859, a fost ales același domnitor în ambele țări, realizându-se de facto Unirea Principatelor, apoi s-a trecut la reforma socială, politică, administrativă și instituțională. 
 
Toate aceste realizări au corespuns năzuințelor națiunii române, dar, pentru toate acestea s-a plătit un preț. Iar prețul cel mare pentru vechea Țară a Moldovei a fost alegerea orașului București drept capitală a noului stat. Motivele se știu, dar trebuie să amintesc, în context, că la vremea respectivă Țara Moldovei era mai dezvoltată economic decât Țara Românească.
 
Bucureștii au devenit și au rămas capitală, cu tot ceea ce a însemnat aceasta: Iașul nu mai era reședință domnească, și odată cu aceasta sediile reprezentanților Marilor Puteri își pierdeau menirea, ministerele își desfințau sediile din Iași, contopindu-se cu cele din București, etc. Trebuie să înțelegem că Unirea Principatelor s-a realizat  în primul rând prin jertfa de suflet a Românilor de peste Milcov, cu încrederea că întregul stat nou format va cunoaște o dezvoltare unitară, în care Moldova nu va fi eclipsată. 
 
Tot anul acesta, s-au împlinit 100  ani de la purtarea eroicelor lupte de la Oituz, Mărăști și Mărășești. România, restrânsă teritorial, a avut capacitatea de a se organiza pentru a respinge atacurile dușmane tot la Iași - vechea capitală a Moldovei. Căci din 12/25 Nov. 1916, când ministerele și Tezaurul Țării s-au pornit spre Iași, și 20 Nov./3 Dec., când prim-ministrul Ion I. Brătianu a părăsit Bucureștii plecând spre aceeași destinație, și până la finalul războiului, Iașii au redevenit Capitala României. Iar la sfârșit, când s-a înfăptuit România Mare, Iașii au știut din nou să cedeze locul Bucureștilor, pentru conducerea României Mari.
 
Vedem că, în momentele cheie ale istoriei naționale, de mai mult de un veac și jumătate, Iașii, ca de altfel întreaga zonă a Moldovei, cât granițele au cuprins-o în diversele epoci, au știut să își dea obolul pentru propășirea patriei și, repet: cu încrederea că Țara va cunoaște o dezvoltare unitară, în care Moldova să nu fie eclipsată. Dar, privind peste timp, cu excepția perioadei 1948 -1989, în  care toată Țara a cunoscut o dezvoltare uniformă hotărâtă în sistem centralist, poate că singura consolare a cedării prerogativelor conducătoare a venit, pentru Moldova, de pe tărâm cultural și bisericesc.
 
Pe de o parte, din 1863 și până în prezent, Iașii au cunosut o dezvoltare universitară - în special, și culturală - în general, neîntreruptă, iar pe de altă parte, din punct de vedere bisericesc, la vacantarea scaunului arhiepiscopal al Bucureștilor, cel ce avea să fie Mitropolit Primat, iar din 1925 Patriarh al României, a fost ales Mitropolitul Moldovei (și aceasta, cu excepția vrednicului de pomenire Miron Cristea). 
 
Aceste mângâieri nu sunt de ajuns pentru o întreagă regiune a Țării - ba chiar cea mai nedezvolatată regiune a Țării, așa cum o arată statisticile... Acum, când în România, ca de altfel în multe părți ale lumii se manifestă tendințe centrifuge (și, ca o paranteză detensionantă - prima doamnă a autoproclamatei Catalunya este tot o ieșeancă de-a noastră) cetățenii României dintre Carpați, Milcov și Prut, departe de a manifesta astfel de tendințe, trag un semnal de alarmă asupra situației îngrijorătoare în care se află.
 
În toate domeniile vieții social-adminstrative se simte nevoia unor reforme și transformări, care să aducă această parte a Țării măcar la nivelul celorlalte regiuni. Și doresc să ating acum doar un aspect: Moldova este singura regiune a Țării în care nu se găsește nici măcar un kilometru de autostardă! Toate guvernele de până acum au la activ această nerealizare. Cele trei proiecte mari de infrastructură ale Moldovei: Târgu Mureș - Iași - Ungheni, Ploiești - Buzău - Focșani - Bacău - Pașcani - Suceava - Siret și Bacău - Brașov sunt doar la nivel de studiu de fezabilitate în derulare/organizare licitații proiect!
 
Trebuie să precizez ca actualul Guvern este primul care se apleacă serios asupra acestor proiecte, concret, prin întocmirea documentațiilor definitive și identificarea surselor de finanțare pentru că Moldova are nevoie ca de aer de autostradă! Dezvoltarea acestei zone nu se mai poate concepe altfel, de aceea trebuie urgentată începerea și susținută construirea cât mai rapidă a acesteia. Astfel, la solicitarea parlamentarilor PSD din Iași, pentru eliminarea discuțiilor sterile tot mai amplificate în ultima vreme, Ministerul Transporturilor a comunicat public stadiul în care se află  aceste proiecte.
 
Pentru realizarea unei legături rutiere rapide între Moldova și Transilvania, Ministerul Transporturilor, prin CNAIR, desfășoară în paralel demersuri care vizează procesul de implementare a Programului Operațional Infrastructură Mare 2014-2020. Anul viitor va începe prima fază pentru construirea a 78 km de autostradă, între Tg. Neamț și Iași, în baza unei proceduri de licitație pentru servicii de proiectare și execuție. În baza contractului pentru proiectarea și execuția Variantei de Ocolire a Municipiului Bacău, Compania va începe anul viitor construcția primilor 17 km ai Autostrăzii Moldova. Aceste proiecte vor însuma 95 de km de infrastructură modernă, pentru regiunea Moldova.
 
În luna februarie 2018, este estimată comunicarea rezultatului procedurii pentru elaborarea Studiului de Fezabilitate și a Proiectului Tehnic destinat tronsoanelor Ploiești - Buzău, (65 km) și Buzău - Focșani (72 km). Aceleași repere calendaristice sunt estimate pentru elaborarea S.F. și a P.T., dar și pentru semnarea contractelor destinate tronsoanelor Focșani - Bacău (110 km) și Bacău - Pașcani (82 de km).
 
Ministrul Transporturilor a purtat discuții ce în perioada următoare se vor concretiza prin stabilirea surselor de finanțare, cu reprezentanții Comisiei Europene, ai B.E.R.D. și B.E.I. De asemenea, au fost dezbătute soluțiile identificate cu comisarii europeni pentru transporturi, respectiv politică regională. 
Apreciind intenția Guvernului de a se întruni într-o ședință festivă la Iași, dată fiind importanța deosebită marcării Centenarului Marii Uniri și al Primului Război Mondial, fac un apel către o atitudine constructivă, atât din partea societății civile, cât și din partea autorităților locale pentru a sta la masa dialogului, singurul care poate genera proiecte, pentru a analiza și prioritiza necesitățile regiunii NE.
 
Doar așa putem onora jertfele, menționate mai sus, ale înaintașilor noștri și împlini așteptările urmașilor și urmașilor-urmașilor noștri!
Așa să ne ajute Dumnezeu!
 
Sărbători fericite, în liniște, alături de cei dragi! 
La mulți ani 2018!
 
Vasile TOMA
Senator PSD Iași

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Ar fi prea frumos

Nicolae GRECU

Ar fi prea frumos

În noul format al Cupei Davis, extrem de ofertant, echipa României are o mică şansă de a participa la masa bogaţilor.

Filmuletul zilei

opinii

Conservarea textelor vechi între diortosire şi editare ştiinţifică* (IV)

Eugen MUNTEANU

Conservarea textelor vechi între diortosire şi editare ştiinţifică* (IV)

Autorul continuă seria distincţiilor între editarea ştiinţifică a textelor vechi şi diortosirea periodică a cărţilor întrebuinţate în serviciul liturgic.

O zi cu Părintele Florescu

pr. Constantin STURZU

O zi cu Părintele Florescu

Un eveniment editorial: publicarea volumului "Lumea ca o zi de vineri. Din jurnalul unui preot misionar" (Editura Doxologia, Iaşi, 2021). Nu e puţin lucru să publici azi o carte cu binecuvântarea Părintelui Mitropolit Teofan al Moldovei şi Bucovinei şi cu un cuvânt înainte entuziast al lui Andrei Pleşu, care constată că în paginile lucrării se împleteşte "cu atâta naturaleţe cateheza cu libertatea spirituală, cu surpriza (nearogantă) a interpretării, cu experienţa de viaţă şi, când e cazul, cu umorul" (p. 10). Dar, când este vorba de Părintele Ioan-Florin Florescu, pe mine - din 1997, de când l-am cunoscut - nu mă mai miră nimic. În sensul bun, curat. Precum sunt "uimirea şi cutremurul" (p. 55), cele care ne ţin vii în Biserică.

Altfel

arh. Ionel OANCEA

Altfel

Am reiterat în acest spaţiu povestea proiectelor publice de amploare pentru a releva complexitatea lor. Marele proiect de reabilitare a centrului istoric din Oradea a durat peste cincisprezece ani. Pentru ca un asemenea proiect public să aibă sorţi de izbândă este necesară punerea la punct în detaliu a mecanismelor economice, juridice şi tehnice. Ele înseamnă, între multe altele, negocieri dificile între partenerii implicaţi direct în proiect, dar şi acceptarea lui de comunitate.

pulspulspuls

Scenarii cu privire la desemnarea noului viceprimar din partea partidoiului la noi în târg

Scenarii cu privire la desemnarea noului viceprimar din partea partidoiului la noi în târg

Aventurile consilierului Balalaicu de la partidoiul ieşean, care caută un post bun pe la vreun minister, dar, desigur, s-ar mulţumi şi cu ceva pe plan local, dar care musai să producă caşcaval, aventuri pe care le-am povestit aici la gazetă exclusiv din dorinţa de a arăta cum merg lucrurile în politichia ieşeană, au stârnit un interes neaşteptat în rândul cititorilor noştri şi nu numai. 

Caricatura zilei

Moș (G)Ene

Editia PDF

Bancul zilei

- "Pentru o digestie buna beau bere. Daca nu am pofta de mâncare, beau vin alb. Daca am tensiunea scazuta, beau vin ros (...)

Parteneri

Alte publicatii

    Intrebarea zilei

    Implementarea benzii unice pentru mijloacele de transport în comun pe toată lungimea șoselei Nicolina, o apreciați ca fiind benefică fluidizării traficului din zonă?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.