marti, 19.03.2024
Pe muchia fragilă ce desparte ura de adoraţie, pot apărea relaţii toxice susţinute de sentimente contradictorii succesive sau chiar simultane. Monodrama La ordin, Führer! scrisă de autoarea austriacă Brigitte Schweiger, cu un uşor caracter autobiografic (bunica scriitoarei a murit într-un lagăr de concentrare), investighează frenezia care-a cuprins minţile oamenilor odată cu apariţia hitlerismului.
Ca o caracatiţă cu mii de tentacule, totalitarismul fascist a exercitat o fascinaţie incredibilă asupra tinerilor. Împărtăşind destinul celor care-l priveau pe Hitler pe furiş, aproape divinizându-l, protagonista (Maia Morgenstern) ajunge să aibă un rol în supravegherea celorlalţi deţinuţi, devenind o rotiţă minusculă în sistem, în marele mecanism, uitându-şi condiţia, nedreptăţindu-i din adoraţie naivă pe cei asemenea ei, servind Führer-ul. Protagonista se maturizează în lagăr: scenariul circular începe şi se încheie cu mărturisirile iniţiale, marcate de propoziţia „Am înflorit în lagăr”. Traumele copilăriei, veneraţia faţă de Führer, descumpănirea atunci când originile îi sunt divulgate şi blamate se amestecă într-un creuzet, rezultând o subtilă asociere de emoţii copleşitoare, contradictorii.
Dragostea şi ura, admiraţie şi dezamăgirea, adoraţia şi dispreţul sunt câteva dintre stările contradictorii cărora Maia Morgenstern le dă curs prin întruchiparea personajului său. O sclipire aproape nefirească a ochilor şi o excelentă coordonare a mişcărilor reprezintă instrumentele cu ajutorul cărora actriţa gestionează raportul fragil dintre dragoste şi ură. Maia Morgenstern se lasă pe mâinile coregrafei Andrea Gavriliu, iar rezultatul e unul spectaculos: domină scena prin prezenţă, are un moment de imponderabilitate surprinzător executat, se alătură dansatorilor de grup şi e incredibil de performantă pe mişcare scenică.
În ceea ce priveşte elementele spectacolului, montarea reprezintă o construcţie foarte închegată cu personaj colectiv (copiii) care se prelungeşte prin mişcări ferme, ritmice, la unison în decorul (Adrian Damian) din cadre metalice care-şi schimbă forma şi poziţia în funcţie de moment. Coregrafia semnata de Andrea Gavriliu îmbină gesturile simple cu cele elaborate, mişcările naturale cu cele încărcate de subtilitate; pe alocuri e o coregrafie pantomimică, sugerând situaţii întregi prin intermediul gesturilor şi al mişcării scenice. Liantul dintre dansatori este impecabil, cu o sincronizare perfectă ce denotă foarte multe repetiţii, exerciţii nenumărate, multă voinţă şi stăpânire de sine din partea celor aleşi să facă parte din personajul de grup (studenţi în anul III la actorie, dar şi absolvenţi). Muzica recognoscibilă este adecvată scenariului de lagăr, incitând spectatorul să resimtă emoţiile contradictorii ale protagonistei. Febrilitatea care-a cuprins minţile tinerilor este redată prin mijloace complementare: pe de o parte, mişcările dansatorilor au o anumită cadenţă, aducându-i la un numitor comun, omogenizând masa adoratorilor Führer-ului, iar pe de altă parte, muzica antrenantă reuşeşte să destrame mirajul normei, rechemând în joc o dezordine fără de care totul ar fi pierdut.
Spectacolul e un one-woman show complicat de prezenţa personajului colectiv, un teatru-dans, având la bază un concept puternic, incredibil de fluent susţinut de dansatori. La un moment dat, protagonista renunţă la costumaţia neutră, la griul dominant în vestimentaţia tuturor, în schimbul unei rochii feminine şi al rujului roşu aprins. Ochii femeii care a crescut şi s-a maturizat în lagăr capătă sclipiri delirante. E momentul ce marchează clar opoziţia dintre miraj şi realitate. În acelaşi timp, dintre opresor şi oprimat, dintre omul care încearcă să îşi depăşească condiţia, pariind pe idolul greşit, dintre călău şi victimă, dintre raţiune şi simţire, propria conştiinţă putând deveni, după caz, victimă sau agresor. Cine nu se poate ierta pe sine nu îi poate ierta nici pe ceilalţi. Iar cine a adorat idolul greşit ajunge să îl urască, dar să se urască şi pe sine în egală măsură.
Fenomenul adoraţiei faţă de Führer, explorat aici prin mijloacele unui veritabil spectacol de colecţie, merită o atenţie sporită şi atente investigaţii teoretice.
(La ordin, Führer! de Brigitte Schwaiger, traducerea: Dan Stoica, regia: Mihai Măniuţiu, distribuţia: Maia Morgenstern, iar Copiii: Alexandra Duşa, Bianca Bor, Teodora Budescu, Eva Danciu, Mariana Gavriciuc, Ana-Maria Iorga, Teodora Tudose, Marina Flueraşu, Aura Goia, Adela Mihai, Elisabeta Râmboi, Delia Riciu, Cristina Simion, Ana-Maria Pop, Claudia Ene, Selina Colceru, Ada Dumitru, Eliza Păuna, Nicoleta Marica, Cristina Negucioiu, Cristina Ioniţă, coregrafia: Andrea Gavriliu, decorul: Adrian Damian, Teatrul Evreiesc de Stat, premiera: 2 iunie 2018, 1 mai 2021 online)
Dana Ţabrea este profesor, doctor în filosofie şi critic de teatru (membru AICT)
Cuvinte cheie:
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Riscul unui război nuclear se află la ”cel mai înalt nivel” de zeci de ani, avertizează Guterres
O companie cu afaceri de 155 milioane euro în 2023 vrea să deschidă un magazin la Iași
Un nou hotel, de 4 stele, va fi construit la Iași, în Păcurari. Încep lucrările anul acesta?
Ministrul Mediului: În România, la fabrica Ford, se va produce curând primul autoturism electric
Cârnaţii din topor vor fi protejaţi în UE. Urmează ”Carnea afumată la garniţă din Vâlcea”
Trump incapabil să garanteze plata celor 454 de milioane de dolari pentru fraudă (avocaţi)
Diana Șoșoacă spune că a fost filmată la duș: "Dacă nu-mi dau demisia vor da filmări intime"
Produse din hârtie: Esențiale în igiena și confortul zilnic (P)
Numărul trei din Hamas a fost ucis de o operaţiune israeliană, afirmă SUA
Idei de cadouri pentru cei dragi - Cum să îi surprinzi plăcut! (P)
Revine zăpada la Iaşi? Lapoviță sau ninsoare în mare parte din țară, până joi seară
Fosta actriţă porno Stormy Daniels îşi prezintă versiunea privind relaţia cu Trump
Medic: Să nu uităm că accidentul vascular cerebral se poate face şi la copii
Prognoza meteo: Ne aşteaptă un început de aprilie mai călduros decât normalul termic
Dan Voiculescu șantajează PSD-PNL cu candidatura lui Piedone la Primăria Capitalei
Iubitul Arynei Sabalenka, Konstantin Koltsov, a murit la vârsta de 42 de ani
Azi, Simona Halep revine pe teren. De la ce oră ar putea începe partida
Interviu ZdI TV - Bilanț la Tomești: ce s-a construit și ce urmează
Câteva observaţii din dronă asupra întâmplărilor nefericite de la Vniversitate
Ce relații comerciale mai are Iașul cu Rusia. S-a redus diferența dintre importuri și exporturi
Pasionații de programare și hardware se pot înscrie la concursul național iTEC
Fiscul vrea să-i scoată la mezat bunurile unei femei care a avut un atelier de confecții
Peisagiștii evită să participe la o licitație a Primăriei pentru finalizarea unor „părculețe”
FOTBAL Leo, trezeşte-te, că nenoroceşti fotbalul ieşean! Cine-i arată lui Grozavu bârna din ochi?
Lista celor 10 finaliști pentru Premiul Național pentru Proză „Ziarul de Iași” 2024
In memoriam Paulică Răileanu, un reputat profesor al Politehnicii ieșene
Lista școlilor unde pot începe lucrări: Primăria a semnat opt contracte
Bosch va monta pe tramvaiele din Iași sisteme „inteligente” pentru evitarea accidentelor
O tânără din Iaşi, designer pentru celebrul brand adidas. A absolvit London College of Fashion
Proiectul A8 a ajuns „bătaia de joc a Guvernului Ciolacu/Ciucă”
O hoaţă a atacat o femeie chiar dacă era însoţită de un bărbat
NATO, confruntarea Vestului cu Rusia, ambițiile lui Klaus Iohannis
„D-ale noastre, ale studenţilor”. Tableta de duminică: astăzi, despre „gen”, „deci” şi „fără deci”!
Cosmin PAȘCAAlianţa PSD-PNL, mai puternică decât Putin? |
Briscan ZARABunici obraznici |
Cristina DANILOVNoi, femeile |
Nichita DANILOVÎntre artă şi credinţă |