
La un pas de perfecțiune. 13 elevi din județul Iași au ratat nota maximă la Bacalaureat, la o diferență mai mică de o zecime

În județul Iași, lupta pentru perfecțiune la examenul de Bacalaureat s-a jucat la câteva sutimi. Doar două absolvente au atins media 10, în timp ce alți 13 absolvenți au fost la mai puțin de o zecime distanță. Note precum 9,95 sau 9,90 au făcut diferența. „Ziarul de Iași” a căutat explicații pentru aceste depunctări.
Iașul se mândrește cu două zeciste, Codrina Ștefana Costia și Andra Vârlam. Imediat în urma lor, cu media 9,98, se clasează trei absolvenți de la Colegiul Național „Costache Negruzzi”, Colegiul Național „Emil Racoviță” și Colegiul Național. Fiecare dintre aceștia a fost oprit să obțină media perfectă de o notă de 9,95 la una dintre probe.
În spatele primilor cinci, se află un alt grup de cinci absolvenți, cu media generală 9,96 la examenul de Bacalaureat. Dintre aceștia, surprinde prezența unui elev de la Liceul Tehnologic „Victor Mihăilescu Craiu” din Belcești, specializarea Tehnician în administrație.
Media 9,95 a fost obținută de un singur absolvent, urmat de alții trei cu 9,93, dintre care unul de la Liceul Teoretic „Miron Costin” din Pașcani, și unul cu 9,91. Pe următorul palier, patru elevi au încheiat examenul cu 9,90.
- Citește și: Județul Iași, pe locul trei în țară la Bacalaureat 2025. Rata de promovare de 81,4% înainte de contestații
Camelia Gavrilă: „10 este o notă care poate fi acordată”
„Ziarul de Iași” a solicitat un punct de vedere Cameliei Gavrilă, directoarea Colegiului Național „Costache Negruzzi” și fost inspector școlar general al județului Iași.
„Asta am constatat din momentul în care a intervenit evaluarea aceasta în sistem digital. Este foarte detaliată pe fiecare element al baremului. Caseta se deschide și te îndreaptă spre a reflecta foarte riguros asupra baremului și asupra secvenței respective. De aici și notele scăzute, mai ales în zona notelor foarte mari. Pentru că la partea de jos a notării lucrurile sunt mai clare, dar la finețe, la notele maxime există și o ezitare a evaluatorilor, mai ales a celor care poate au mai puțină experiență”, a declarat Camelia Gavrilă.
Potrivit acesteia, în cazul lucrărilor foarte bune, „o imperfecțiune, un element nesemnificativ care poate nu e clar formulat sau o formulare mai puțin agreată de profesorul evaluator”, dacă este vorba despre domeniile umaniste, pot duce spre depunctare.
„Este frustrant pentru absolvenți, fiindcă sunt printre ei care tind spre perfecțiune, iar nota 10 este o notă care poate fi acordată. Acesta este și sensul scalei de notare. Ar trebui să fie și mai multă experiență în evaluare, în cazul profesorilor tineri”, a completat fosta șefă a Inspectoratului Școlar Județean Iași.
Vizualizarea lucrărilor înainte de contestații
Un aspect pozitiv evidențiat de Camelia Gavrilă este noua ordine a etapelor de după afișarea rezultatelor inițiale, întrucât candidații care au susținut examenul de Bacalaureat vor putea vizualiza lucrările înainte să depună contestație.
„La noi au venit mulți tot pentru notele foarte mari. Vor vizualiza lucrările în primă instanță. Apreciez această inversare a etapelor, pentru că e un context în care elevul își poate vedea teza, își amintește exact ce a făcut, poate avea baremul în mână și să confrunte cerința din barem cu ceea ce a notat pe teză. Așa poate depune contestația în cunoștință de cauză, pentru că nota de la contestație rămâne finală”, a explicat Camelia Gavrilă.
Publicitate și alte recomandări video