Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

Laviniu Lăcustă, preşedintele USLIP Iaşi, 15 întrebări pentru preşedintele Iohannis

GALERIE
Laviniu Lacusta
  • Laviniu Lacusta
- +

Laviniu Lăcustă, preşedintele USLIP Iaşi, i-a trimis preşedintelui României o scrisoare deschisă în care îi adresează 15 întrebări legate de situaţia sistemului de învăţământ pe fondul pandemiei de coronavirus. Mai jos redăm integral conţinutul documentului.         

 „ În atenția,

Domnului Președinte Klaus Iohannis,

Salutăm decizia dumneavoastră de a închide parțial școlile până în septembrie 2020. Este o hotărâre corectă, rațională ce ține cont de realitatea epidemiologică existentă la nivelul României.

Nu înțelegem însă de ce ați ajuns la concluzia că unitățile școlare pot fi deschise după 2 iunie 2020 pentru anii terminali. Credem că aici vorbim de o fractură în logica măsurilor adoptate. Recunoaștem pe de o parte că este foarte riscant ca elevii să meargă la școală, deoarece "pot duce și aduce virusul" și prin urmare luăm decizia corectă de a nu deschide școlile. Pe de altă parte, hotărâm că cei din clasele terminale vor veni în unitățile de învățământ după 2 iunie pentru aproximativ două săptămâni. Chiar dacă din punct de vedere numeric, riscul este mai mic, vă comunicăm faptul că din perspectivă tehnică, unitățile de învățământ se redeschid în iunie de facto și de jure. Implicațiile sunt foarte mari și sunt expuse în forma a 15 întrebări pe care i le-am adresat Domnului Ludovic Orban, Prim Ministrul României.

Nu ne puteți convinge cu nimic că nu vor exista cazuri de infectare în rândul profesorilor, elevilor și inevitabil în familiile acestora.

Din păcate învățământul românesc nu se poate identifica cu cel existent în câteva orașe mari ale Romaniei. Vorbim de învățământul rural, în special, care reprezintă aproximativ 50% din total. Există în țară noastră circa 1700 de unități școlare în care nu există apă curentă, iar toaletele sunt în exterior.

Ignorarea acestei realități pe care sindicatele din învățământ și nu numai au adus-o la cunoștință autorităților constant în ultimii ani, nu este de natură să ne confere optimism și încredere în decizia pe care ați luat-o. Considerăm de altfel că v-ați pripit! Dacă pe 15 mai 2020, România va avea peste 15.000 de infectați, veți păstra această hotărâre?

În plus avem toate motivele să considerăm că echitatea și egalitatea de șanse sunt mai lezate ca oricând din cauza lipsei resurselor și a condițiilor socio-economice existente în mediul rural. Există sincope grave de comunicare pe platformele educaționale între profesori și elevii din anumite școli din zona rurală din cauza sărăciei lucii în care trăiesc o parte dintre copiii României. Aceștia nu au laptopuri/tablete, telefoane smart sau internet. În anumite situații cu o parte dintre acești elevi s-a pierdut contactul.

Domnule Președinte, realitatea din teritoriu este următoarea: aproximativ 95% din elevii, profesorii și părinții implicați în aceste examene de sfârșit de an nu doresc să se expună riscului de infectare și cer ca cele două examene să fie parcurse după modelul unor țări precum Marea Britanie, Franța, Olanda, Polonia sau Republica Moldova. Mai concret, media anilor de studiu să fie criteriul pentru absolvirea examenelor de Bacalaureat și Evaluare Națională.

Memoriul pe care vi-l adresăm nu este făcut în numele unei persoane sau al unui mic grup. În spatele acestui mesaj stă dorința a sute de mii de elevi, părinți și profesori de a nu fi expuși unor riscuri inutile.

Avem credința că puteți reveni asupra deciziei pentru a oferi liniște sufletească actorilor amintiți.

Vă anexez cele 15 întrebări pe care considerăm că trebuie să le analizați în toată dimensiunea și complexitatea lor:

  1. În situația în care se va decide deschiderea școlilor fie și cu clasele terminale, după 15 mai sau 2 iunie, cine va realiza triajul epidemiologic cu ,, termometrul electronic"?
    Majoritatea unităților școlare nu dispune de asistent medical sau medic.

2. Ce garanții puteți oferi că nu vor exista elevi, profesori, personal auxiliar asimptomatici?

3. Cum vom asigura distanțarea fizică în clasele din România care au în general peste 30 de elevi?

4. Dacă s-ar pune problema de a se lucra în grupe mici de până la 7-8 elevi, fiecare cadru didactic responsabil cu disciplinele pentru evaluare sau Bacalaureat își va tripla numărul de ore. Cum vom reuși din punct de vedere tehnic să realizăm aceste ore?

5. Cum vor rezista profesorii și elevii cel puțin 4 ore/zi cu măști și mănuși dacă temperaturile vor crește peste 25° (lucru care se va întâmpla cu certitudine)?

6. Cu ce se vor deplasa elevii care fac naveta din mediul rural la unitățile școlare din mediul urban?

7. Cum garantăm că aceștia nu se vor infecta în mijloacele de transport în comun din zonele periurbane?

8. Cum vom asigura siguranța sanitară a elevilor cazați în cămine?

9. Care este sensul sacrificiului întregii populații a României, timp de peste 2 luni prin carantinare dacă îi vom expune la un risc ridicat de infectare prin redeschiderea unităților de învățământ? Cu siguranță, în luna mai, România va avea încă mii de infectați.

10. Ce măsuri suplimentare s-ar putea lua în județe precum Suceava, Neamț, Botoșani, ș.a., ce sunt zone cu potențial epidemiologic exploziv?

11. Cine va asigura finanțarea pentru achiziționarea zecilor de milioane de măști, mănuși, săpun lichid, biocide?

12. De unde/unde va găsi România după 15 mai câteva zeci de milioane de măști pentru a se putea asigura respectarea legii privind obligativitatea purtării acestora în instituțiile publice?

13. Cum vom reuși să asigurăm măsurile elementare din punct de vedere igienico-sanitar în cele aproximativ 2000 de unități școlare care nu au apă curentă și toalete în interiorul unităților?

14. De ce credeți că Franța, Marea Britanie Olanda, ș.a. au decis anularea examenelor de sfârșit de an și finalizarea anului școlar 2019-2020?

15. Cine va fi responsabil dacă va crește rata de infectare după o eventuală deschidere prematură a unităților școlare?

                                Cu stimă,

                                               PREȘEDINTE USLIP IAȘI,

                                                             PROF. LAVINIU LĂCUSTĂ”

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dan CONSTANTIN

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dacă distinsul profesor „X” sau remarcabilul „Z” au putut să treacă peste lege, eu de ce nu aş putea?

opinii

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

George ŢURCĂNAŞU

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

Delestaţi de centru şi captivi între statalismul teritoriului post-sovietic de la est de Prut şi desconsiderarea de la nivelul Bucureştiului, moldovenii din România aleg soluţia cea mai simplă: ştergerea sau renunţarea la identitate. Exemplele sunt multiple şi deseori invocate în scrieri mai vechi, de la divergenţele teritoriale bucovineană (în plin nucleu statal al Moldovei), vrânceană şi gălăţeană, la tendinţele actuale ale tinerilor de a migra pentru studii spre centrele universitare externe Moldovei, deseori mai prost cotate decât Iaşul în sistemul universitar. În aceste condiţii, să nu înţelegi necesitatea unor mişcări care militează pentru scoaterea Moldovei din izolarea impusă de către centru e cam prea mult!

Spărgătoarea de coduri

Bogdan ILIESCU

Spărgătoarea de coduri

Viaţa unui copil de acum 40 de ani (şi aproape sigur şi înainte) era absolut fascinantă pentru că era înmuiată din plin în toată istoria omenirii şi în tot ce avea mai valoros, adunat până atunci, în cărţi. Da, lucrurile alea cu un aer prozaic, mărturia perpetuă a unei invenţii seculare, care, prin natura lor de a păstra scris orice gând pe care i-l încredinţai, obligau la multă atenţie, şi mare responsabilitate şi scriitorul, şi cititorul.

pulspulspuls

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Dacă tot v-am servit ieri aicea niscai aritmetică electorală de Bahlui, haideţi să continuăm şi azi cu olecuţă de analiză matematică plus geometrie diferenţială tot pe tema asta incitantă! Nu de alta, dar acuşi încep iar simulările de alegeri, şi măcar să fim pregătiţi.

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri