Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

Legătura dintre lipsa somnului și astm

astm
  • astm

Cercetătorii au descoperit că odihna insuficientă alimentează susceptibilitatea genetică la astm, o boală pulmonară potențial fatală.

Constatările se bazează pe o analiză a sute de mii de britanici, urmăriți timp de aproape nouă ani.

„Dovezile noastre arată că atât somnul, cât și factorii genetici joacă un rol important în riscul de astm”, scrie autorul principal, profesorul Fuzhong Xue, de la Universitatea Shandong, în revista BMJ Open Respiratory Research.

„O combinație de somn de slabă calitate cu o susceptibilitate genetică ridicată ar duce la un risc de peste două ori mai mare în comparație cu o combinație cu risc scăzut”, a adăugat cercetătorul.

Depistarea și tratarea timpurie a tulburărilor de somn ar putea reduce riscul cu mai mult de o treime, arată rezultatele studiului.

O analiză suplimentară a arătat că un tipar de somn sănătos ar putea reduce cu 37% riscul de astm la persoanele cu susceptibilitate genetică ridicată  – sugerând că ”un tipar de somn sănătos ar fi benefic pentru controlul incidenței astmului, indiferent de condițiile genetice”, susțin autorii studiului.

Potrivit Centrelor pentru controlul și prevenirea bolilor (CDC) din Statele Unite, aproximativ unul din trei adulți americani spune că nu se odihnește sau nu doarme suficient.

Prof. Xue și echipa au analizat 455.405 membri ai UK Biobank, o vastă bază de date care deține informații despre ADN-ul și sănătatea acestora.

Participanții au avut cu toții vârste cuprinse între 38 și 73 de ani când s-au înscris între 2006 și 2010.

Ei au  fost întrebați despre durata somnului, insomnie, sforăit, somnolență excesivă în timpul zilei și dacă se identificau ca fiind o „persoană matinală” sau o „bufniță de noapte”.

Studiul a constatat că aproximativ unul din cinci (19%) dintre cazurile de astm ar putea fi prevenite dacă adulții ar îmbunătăți calitatea tuturor acestor cinci trăsături.

„Un tipar de somn slab a crescut în mod independent riscul de astm cu 55% - similar cu riscul de susceptibilitate genetică”, relatează echipa.

Explicațiile biologice includ și ipoteza că statul cu ochii deschiși mai multă vreme ar putea deteriora căile respiratorii prin provocarea unor inflamații, întrucât studii anterioare au demonstrat că durata nefavorabilă a somnului și insomnia sunt asociate cu inflamația cronică.

Răspunsul imunitar poate genera substanțe chimice pro-inflamatorii care se infiltrează în celule, crescând și mai mult riscul de astm, explică cercetătorii.

Autorii studiului au definit tiparul de somn sănătos ca fiind între șapte și nouă ore de somn în fiecare noapte, neavând niciodată sau rareori insomnie, lipsa sforăitului și rare sieste în timpul zilei.

Doar aproximativ unul din șase (73.223) a îndeplinit acest criteriu, cei mai mulți fiind clasificați ca fiind cu un tipar pentru un somn de calitate slabă (97.915) sau intermediari (284.267).

Pentru fiecare individ a fost întocmit un scor genetic de risc de astm în funcție de numărul de mutații de astm din genomul lor. Aproximativ unul din trei au avut un risc genetic „ridicat” (150.429), ceilalți fiind, de asemenea, împărțiți în mod egal ca fiind „intermediar” sau „scăzut”.

„Având în vedere că un somn deficitar combinat cu o susceptibilitate genetică ridicată a produs un risc de astm de peste două ori mai mare, tiparul de somn ar putea fi recomandat ca o intervenție eficientă asupra stilului de viață pentru a preveni astmul în viitor, în special pentru persoanele cu risc genetic ridicat”, concluzionează cercetătorii.

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dan CONSTANTIN

Dacă distinsul profesor „X” sau remarcabilul „Z” au putut să treacă peste lege, eu de ce nu aş putea?

Roboţi

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

George ŢURCĂNAŞU

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

Delestaţi de centru şi captivi între statalismul teritoriului post-sovietic de la est de Prut şi desconsiderarea de la nivelul Bucureştiului, moldovenii din România aleg soluţia cea mai simplă: ştergerea sau renunţarea la identitate. Exemplele sunt multiple şi deseori invocate în scrieri mai vechi, de la divergenţele teritoriale bucovineană (în plin nucleu statal al Moldovei), vrânceană şi gălăţeană, la tendinţele actuale ale tinerilor de a migra pentru studii spre centrele universitare externe Moldovei, deseori mai prost cotate decât Iaşul în sistemul universitar. În aceste condiţii, să nu înţelegi necesitatea unor mişcări care militează pentru scoaterea Moldovei din izolarea impusă de către centru e cam prea mult!

Spărgătoarea de coduri

Bogdan ILIESCU

Spărgătoarea de coduri

Viaţa unui copil de acum 40 de ani (şi aproape sigur şi înainte) era absolut fascinantă pentru că era înmuiată din plin în toată istoria omenirii şi în tot ce avea mai valoros, adunat până atunci, în cărţi. Da, lucrurile alea cu un aer prozaic, mărturia perpetuă a unei invenţii seculare, care, prin natura lor de a păstra scris orice gând pe care i-l încredinţai, obligau la multă atenţie, şi mare responsabilitate şi scriitorul, şi cititorul.

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Dacă tot v-am servit ieri aicea niscai aritmetică electorală de Bahlui, haideţi să continuăm şi azi cu olecuţă de analiză matematică plus geometrie diferenţială tot pe tema asta incitantă! Nu de alta, dar acuşi încep iar simulările de alegeri, şi măcar să fim pregătiţi.

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?