anunturi
grandchef
Bolta rece
Iasi Tv Life
TeleM
Impact FM regional

duminica, 14.08.2022

Legendarul regizor de teatru Peter Brook a murit. El avea 97 de ani

GALERIE
Peter_Brook
  • Peter_Brook
- +

Britanicul Peter Brook, legenda teatrului şi unul dintre cei mai influenţi regizori ai secolul al XX-lea, a murit sâmbără, la vârsta de 97 de ani, scrie AFP.

Maestrul teatrului, născut în Marea Britanie dar cu mare parte din carieră desfăşurată în Franţa, care s-a aflat la conducerea teatrului parizian Les Bouffes du Nord, a reinventat arta punerii în scenă preferând formele curate în locul decorurilor tradiţionale. 

Premiat deja cu prestigioase recompense precum un Molière în 1991 pentru "Furtuna", de Shakespeare, Peter Brook a devenit de-a lungul carierei, desfăşurată în mare parte în Marea Britanie şi în Franţa, o legendă a teatrului. 

"Considerat unul dintre cei mai mari regizori de teatru ai secolului al XX-lea", Brook "este unul dintre marii reformatori ai artei scenice", a spus juriul Premiului Prinţesei de Asurias pentru Arte, acordat în 2019. Piesele sale emblematice sunt: "Marat/Sade" (1966), "Mahabharata" (1985), epopeea în nouă ore din mitologia hindusă pe care a adaptat-o în film în 1989.

Născut la Londra, pe 21 martie 1925, Peter Brook, fiul a doi evrei lituanieni emigraţi în Anglia, şi-a făcut studiile la Westminster School, la şcoala Gresham şi la Magdalen College unde a studiat literatura comparată. În paralel cu studiile, a scris scenarii de televiziune. În acest cadru a realizat o adaptare cinematografică a romanului lui Laurence Sterne, "A Sentimental Journey".

Şi-a început cariera teatrală în 1942 cu adaptarea piesei "The Tragical History of Docteur Faustus", de Christopher Marlowe. El a montat în acelaşi timp şi piesele clasice ale lui Shakespeare şi ale unor autori contemporani precum Jean Anouilh, Jean-Paul Sartre, Jean Genet, André Roussin şi ale unor autori avangardişti ca Peter Weiss. El a vrut să apropie cinematografia de teatru.

Peter Brook se înscrie, la fel ca Giorgio Strehler sau Jean Vilar, în noul curent teatral, influenţat de Brecht sau de moştenirea lui Jacques Copeau şi Edward Gordon Craig. Va lucra în acest spirit la piesele lui Shakespeare, "Furtuna" şi "Hamlet".

Din 1948, a lucrat la Covent Garden unde a căutat să inoveze punând în scenă, de exemplu, "Salomé (1949), de Richard Strauss. În 1962, el a creat la Londra, "Regele Lear", cu Royal Shakespeare Company, şi a decis să renunţe la decor pentru ceea ce va numi "spaţiul gol". A lucrat de mai multe ori cu Royal Shakespeare Company între anii 1945 şi 1979.

S-a stabilit în 1970 la Paris unde a înfiinţat Centrul Internaţional de Cercetări Teatrale pe care l-a condus întotdeauna, şi a fost din 1974 manager al teatrului parizian Bouffes du Nord până în 2010. 

Cu ajutorul lui Jean-Claude Carrière, Brook va adapta pentru teatru "Mahabharata", epopeea mitologică indiană, ceea ce va reprezenta unul dintre cele mai impresionante spectacole ale sale. În 1989, a realizat şi o adaptare pentru cinema. Peter Brook a transmis pasiunea sa şi celor doi copii, Simon şi Irina Brook. 

 

 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Pohtiţi la fotbal!

Nicolae GRECU

Pohtiţi la fotbal!

N-a fost nevoie de îndemnuri bombastice precum cele din titluri; românii reîncep să vină la fotbal pentru că au pentru cine.

opinii

Mitocanul de la volan (I)

Eugen MUNTEANU

Mitocanul de la volan (I)

Suntem asaltați zilnic cu știri și imagini despre accidente de circulație atroce. Statisticile spun că România este țara europeană cu cei mai mulți morți în accidente de circulație. Dincolo de precaritatea șoselelor, cred că o cauză a acestei situații îngrijorătoare este și existența în libertate a fiarei sălbatice pe care am ales să o numesc mitocanul de la volan.

Dobânda, de la păcat (medieval), la virtute (modernă)

Aurelian-Petruș PLOPEANU

Dobânda, de la păcat (medieval), la virtute (modernă)

Știința economică modernă s-a desprins din ceea ce era cunoscut în mediul academic timpuriu drept filosofie morală. Acțiunile și comportamentele din sfera economică (de exemplu, comerțul, formarea prețurilor, rolul dobânzii în tranzacțiile comerciale, etc.) erau reglementate de Biserică vreme de secole întregi. 

O limbă din prefabricate

Alexandru CĂLINESCU

O limbă din prefabricate

Un fenomen frapant care se petrece astăzi este ceea ce aş numi proliferarea prefabricatelor. Nu e ceva nou, dar devine tot mai accentuat şi, pentru cine ţine la expresivitatea limbii, tot mai supărător. Spun „prefabricate” pentru că e vorba de cuvinte şi formule luate de-a gata şi puse uneori în cele mai neaşteptate contexte. Au făcut de pe acum o glorioasă carieră la televiziune, politicienii şi jurnaliştii le rostesc cu o voluptate solemnă, convinşi că impresionează publicul printr-un limbaj elevat.

pulspulspuls

O cabală preoţească ţesută pe îndelete de multă vreme

O cabală preoţească ţesută pe îndelete de multă vreme

Ehehei, iubiţi dreptcredincioşi, iată că încurcate mai sunt căile Domnului de când treburile lumeşti şi dorinţele de parvenire şi câştig şi-au băgat coada tot mai adânc în sânul şi buzunarele largi de popă ale unor înalţi prelaţi din mitropolia noastră de la Iaşi, atât de greu încercată în ultima vreme. Iacătă aşadar, dragilor, ce au mai putut zămisli minţile întunecate de aceste lucrături diavoleşti: citiţi şi vă cruciţi, nu alta! 

Caricatura zilei

Ambulanța

Editia PDF

Bancul zilei

Un sofer de TIR opreste la un popas, comanda un sandwich, o cafea si o placinta. Intra trei motociclisti rai, unul îi man&ac (...)

Linkuri sponsorizate

Parteneri

Alte publicatii

    Fotografia zilei

    Intrebarea zilei

    Implementarea benzii unice pentru mijloacele de transport în comun pe toată lungimea șoselei Nicolina, o apreciați ca fiind benefică fluidizării traficului din zonă?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.