De Business

Punem punctul pe știi

Legislația UE pe tema TVA, netranspusã exact în România, duce la creșterea cheltuielilor de transport

marți, 11 iunie 2024, 03:00
3 MIN
 Legislația UE pe tema TVA, netranspusã exact în România, duce la creșterea cheltuielilor de transport

Un regulament UE în domeniul TVA netranspus exact în România conduce la cheltuieli suplimentare de transport. Societatea LOGISTICĂ DIN ROMÂNIA SRL este persoană juridică română, înființată conform Legii nr. 31/1990 privind societățile, înregistrată în scopuri de TVA. Aceasta face parte dintr-un grup internațional de societăți, având mai multe persoane afiliate înregistrate în scopuri de TVA în diverse state membre.

Procedurile de vânzare și de facturare vor fi setate într-un system informatic comun, iar din motive de logistică societatea din România va realiza principalele tranzacții în Europa de Est. Societatea mamă din celălalt stat membru dorește să implementeze procedurile de vânzări triunghiulare, în sensul că societatea din România achiziționează mărfuri de la furnizori înregistrați în scopuri de TVA în alte state membre, mărfurile sunt achiziționate de societatea din România și sunt revândute către clienți înregistrați în scopuri de TVA în alte state membre decât România sau cele de unde pornește transportul.

Directorul financiar al grupului dorește să știe dacă România consider tranzacție triunghiulară situația în care clientul este cel ce organizează transportul, dar menționează în factură că acesta este asigurat în numele societății din România.

Citiți aici integral Ziarul de Business nr. 10

În situația în care societatea achiziționează mărfuri de la un furnizor dintr-un alt stat membru și le revinde la clienți înregistrați în scopuri de TVA în alte state membre, aceasta reprezintă o tranzacție triunghiulară. Pentru ca vânzarea de clienți să fie scutită de TVA trebuie ca transportul să fie asigurat fie de către furnizorul din celălalt stat membru, fie de către societatea din România conform norme pentru art. 268 alin. (8) lit. b) din Codul fiscal regăsite la pct. 3 alin. (13) din HG nr. 01/2016, astfel:

„(13) În scopul aplicării prevederilor art. 268 alin. (8) lit. b) din Codul fiscal, relația de transport al bunurilor din primul stat membru în România trebuie să existe între furnizor și cumpărătorul revânzător, oricare dintre aceștia putând fi responsabil pentru transportul bunurilor, în conformitate cu condițiile Incoterms sau în conformitate cu prevederile contractuale. Dacă transportul este realizat de beneficiarul livrării ulterioare, nu sunt aplicabile măsurile de simplificare pentru operațiuni triunghiulare. (…)”.

Potrivit legislației existente astăzi în România, dacă transportul este asigurat de client, societatea din România trebuie să se înregistreze în scopuri de TVA în statul furnizorului. La nivelul UE există Regulamentul Uniunii Europene nr. 2026 din 2019 prin care clientul din al treilea stat membru poate să organizeze el transportul în numele societății din România.

Acest Regulament nu a fost transpus în legislația din România la data prezentei analize. Cunoaștem cu toții că un Regulament european se aplică de la sine în orice stat membru, însă apreciem că în cazul unei inspecții fiscal în domeniul TVA, echipele de inspecție vor aplica în sens restrictive textul normativ mai sus indicat și vor obliga societatea din România să colecteze TVA la livrarea triunghiulară chiar dacă aceasta nu se impune. Riscul fiscal este prea mare. Prin urmare, pe actuala formă a Codului fiscal, pentru a se păstra scutirea de TVA în cadrul acestei tranzacții triunghiulare, transportul trebuie să fie asigurat fie de furnizorul din celălalt stat membru, fie de către societatea din România.

Rubrică realizată în colaborare cu consultantul fiscal Adrian BENȚA

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii