Liceul special Moldova Târgu Frumos-66 de ani de existenţă, activitate şi dezvoltare în sprijinul elevilor cu deficienţe de vedere
anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
anunturi
metalco

Liceul special Moldova Târgu Frumos-66 de ani de existenţă, activitate şi dezvoltare în sprijinul elevilor cu deficienţe de vedere

GALERIE
citit
  • citit
- +

13 Noiembrie este Ziua Internaţională a Educaţiei copiilor nevăzători şi a fost aleasă simbolic drept Ziua Liceului Special MOLDOVA din Târgu Frumos. Această  instituţie de învăţământ a fost înfiinţată în anul 1961 şi a fost destinată instruirii şi educării  copiilor  nevăzători, cu vârste cuprinse între 7 şi 18 ani, de pe raza judeţelor din zona Moldovei. Instituţia a purtat mai multe denumiri de-a lungul timpului, însă azi este cunoscută ca Liceul Special MOLDOVA.

Clădirea  iniţială a fost improprie unei unităţi şcolare, fiind destinată desfăşurării altor activităţi.  Cu unele modificări , în această clădire a funcţionat  şcoala generală cu clasele I-IV  pentru nevăzători. Pentru început, şcoala a avut înscrişi 43 de elevi de diferite vârste şi un număr de 8 cadre didactice cu o pregătire profesională  ridicată, unele din acestea fiind nevăzătoare. Azi, aici învaţă 115 elevi cu deficienţe de vedere. În urma demersurilor făcute la Ministerul Învăţământului din acea vreme s-a obţinut aprobarea pentru şcolarizarea elevilor până la clasa a VIII-a. În 1971 s-a dat în folosinţă un nou corp de clădire, care în 1998 a fost mansardat în parte, pentru a mări spaţiul de cazare al elevilor  în internat. Din anul 2004 instituţia noastră a devenit liceu, şcolarizând elevi la filiera teoretică, specializarea filologie.

În perioada  2010-2012, instituţia a beneficiat de reconstrucţie, reabilitare, modernizare şi dotare modernă în cadrul Proiectului Operaţional Regional de reabilitare, modernizare şi dotare a şcolilor speciale din judeţul Iaşi, proiect desfăşurat cu sprijinul Consiliului Judeţean Iaşi. Astfel, instituţia noastră dispune acum de tot ceea ce poate să-şi dorească un elev pentru o bună educaţie.

Accesul copiilor nevăzători la educaţie echivalează cu posibilitatea acestora de a se afirma, de a fi resursă în societate şi de a duce o viaţă independentă. Este de salutat şi de apreciat efortul depus de copiii nevăzători care se străduiesc să devină adulţii nevăzători de mâine, care vor participa activ la viaţa socială a comunităţii din care fac parte. Sperăm însă că societatea şi statul, în cele din urmă, trebuie să rezoneze mai bine la nevoile acestor copii speciali şi să le creeze condiţiile necesare pentru ca ei să reuşească să depăşească mai uşor obstacolele pe care soarta le-a pus în calea lor.

Deficienţele de vedere pot reprezenta obstacole greu de depăşit în calea afirmării de sine, a construirii unei cariere şi a unei vieţi care să se înscrie în sfera normalului. Educaţia copiilor nevăzători începe în familie şi se continuă în şcolile speciale. Pe lângă o educaţie de calitate, colectivul liceului oferă acestor elevi îndrumarea necesară pentru dezvoltarea deprinderilor de viaţă zilnică prin activităţi în cadrul diferitelor ateliere: gastronomie, igienă şi estetică personală, artterapie, origami, croitorie, împletituri, pictură, muzică, informatică, etc. Chiar dacă procesul de învăţare este mai dificil pentru elevii nevăzători, mulţi dintre aceştia au reprezentat cu succes liceul la festivaluri de muzică, teatru, şah, la concursuri naţionale pe discipline, în cadrul unor proiecte multiculturale, la olimpiade sportive.

Ziua internaţională a educaţiei copiilor nevăzători - 13 noiembrie - se marchează încă din 1946, în ziua de naştere a pedagogului francez Valentin Hauy (1745-1822), cel care a întemeiat prima şcoală pentru nevăzători din lume, la Paris, în 1784. O altă zi, a nevăzătorilor, este marcată la 15 octombrie. În 1946, în SUA, a fost votată Legea Protecţiei Educaţiei Nevăzătorilor. În acelaşi an, a fost lansată prima revistă dedicată copiilor nevăzători şi a fost organizată Ziua naţională a educaţiei copiilor nevăzători. Ulterior, acest eveniment a căpătat un caracter internaţional, fiind marcat în lumea întreagă.

Prin manifestările dedicate Zilei internaţionale a educaţiei copiilor nevăzători se doreşte atenţionarea şi sensibilizarea opiniei publice asupra problemelor cu care se confruntă această categorie socială. Educaţia nevăzătorilor nu diferă prea mult de cea a persoanelor cu vedere normală, doar cadrul didactic este diferit, specializat. În şcolile de nevăzători se  învaţă materiile obişnuite dar şi tainele calculatorului, cu ajutorul unor echipamente speciale, elevii fiind îndrumaţi de profesori special pregătiţi. Organizaţia Mondială a Sănătăţii a decis marcarea la 13 Noiembrie a Zilei internaţionale a nevăzătorilor. Potrivit Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii, la fiecare cinci secunde, în lume, o persoană îşi pierde vederea. Aproximativ 45 de milioane de oameni sunt complet nevăzători.

 

La 13 noiembrie se marcheaza la nivel international Ziua educaţiei copiilor nevăzători. Evenimentele au menirea de a trage un semnal de alarmă asupra societăţii pentru problemele celor mici care au probleme de vedere. Atitudinea celor din jur este de multe ori greşită, negativă, de aceea este nevoie de mai multă educaţie în a învăţa să fim toleranţi, înţelegători, solidari. Familia are un rol foarte important în a dezvolta capacităţi fizice şi psihice, în a încuraja comunicarea şi socializarea, în a învăţa copilul să ignore răutăţile oamenilor ignoranţi.

In 1825 Louis Braille ( el însuşi devenit nevăzător în urma unui accident) a inventat alfabetul care îi poartă numele, format din litere scrise prin puncte în relief care sunt "citite" de degete. El consideră ca "cea mai mare lumină a unui nevăzător este cunoaşterea".

Din lungul şir al nevăzătorilor cu realizări remarcabile să amintim doar câţiva: Homer, Nicholas Saunderson (recunoscut profesor de matematică la Cambridge), Francois Hubert (naturalist care a studiat viaţa albinelor), Maria Theresia von Paradise (pianistă), Stevie Wonder (cântăreţ, compozitor, multi-instrumentist ţi producător american). Ziua Liceului Special MOLDOVA va fi marcată în acest an prin activităţi cu elevii la nivelul liceului nostru. Acestea vor începe la ora 10,30 în sala de festivităţi şi vor continua pe tot parcursul zilei, elevii participând la activităţi informale, de loisir, alături de personalul liceului. "Mai orb este cel ce nu vede Suferinţa decăt cel ce nu vede Soarele."

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Apărarea şi rechizitoriul lui VV. De unde atâta pasiune?

Cosmin PAȘCA

Apărarea şi rechizitoriul lui VV. De unde atâta pasiune?

Rămâne de văzut dacă demiterea lui Voiculescu, întâmplător chiar după anunţata depolitizare a CAS-urilor, va aduce o binemeritată linişte în societate (că în „sistem” cu siguranţă va aduce). În toate cazurile, patima cu care opinia publică s-a raportat la mandatul lui VV, tangentă cu metafizica, ar merita nişte studii sociologice sănătoase.

Filmuletul zilei

opinii

K1 didactic

Codrin Liviu CUȚITARU

K1 didactic

„Ai căpătat contuziile la un meci!” „Oh, nu!” a răspuns Noe. „Nu sunt în faza meciurilor. Învăţ. Aveam însă de predat, la anul I B, portretul lui Ştefan cel Mare, făcut de Grigore Ureche. Am vrut să-i dau culoare marţială, chiar dacă nu lupt încă în ring. Am cerut un voluntar pentru rolul domnitorului. Am precizat că eu voi fi un boier inocent. S-a oferit Mişa Ovinuţ, băietanul creţ din Vaslui. M-a rupt, frate, nu altceva! A interpretat, cred, sintagma degrabă vărsătoriu de sânge nevinovat extrem de literal.”

Datoria publică în contextul crizelor

Alin ANDRIEȘ

Datoria publică în contextul crizelor

Datoria publică a crescut considerabil în ultimele decenii în majoritatea economiilor şi această tendinţă a fost amplificată de actuala criză de sănătate.

La Cristeşti Regiunea din cuvinte a coborât efectiv în stradă

George ŢURCĂNAŞU

La Cristeşti Regiunea din cuvinte a coborât efectiv în stradă

Politicienii Bucureştiului ar trebui să ţină seama de faptul că în faţa lor se află acum o mulţime pentru care discursul reţinut şi pedant nu mai e o opţiune! Aceiaşi politicieni ai centrului ar mai trebui să ţină seama şi de faptul că viteza cu care se propagă ideile regionaliste şi se revizuiesc convingerile personale ale trăitorilor din regiune noastră accelerează. Cu alte cuvinte, dragi politicieni de la centru, regionalismul în Moldova nu (mai) e o fandoseală, aşa cum mulţi dintre voi aţi sperat să fie. Culmea e că şi voi aţi pus umărul la această accelerare, prin preluarea ideilor vehiculate de unii membri ai MDM, IpA8 sau MVA în campaniile electorale mai recente.

pulspulspuls

Traseu bătut în cuie de la Bucureşti pentru Paralexe

Traseu bătut în cuie de la Bucureşti pentru Paralexe

Pentru că, iată, de vreo două zile încoace tot auzim cum se fac şi se desfac scenarii care mai de care despre ce se va întâmpla la vârful filialei liberale de la Iaşi în perioada următoare, am zis că e cazul să vă spunem şi noi ce-am auzit pe ici pe colo. 

Caricatura zilei

Abrogare ordin

Editia PDF

Bancul zilei

Parintele Vasile a strâns 5 ani bani pentru clopotnita, dar nu i-au ajuns decât pentru un BMW.  

Parteneri

Alte publicatii

    Intrebarea zilei

    Sute de persoane au ieșit în stradă pentru a protesta împotriva resticțiilor legate de COVID. Care ar trebui să fie pasul următor?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.