Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

Limite: teatru despre educaţie

GALERIE
dana tabrea
  • dana tabrea
- +

Privind dinspre acum, Limite surprinde nu atât problema educaţiei actuale, cât neajunsurile educaţiei din România, aşa cum au putut fi înregistrate de perspectivele profesorilor, părinţilor şi elevilor, prin documentare, până la data premierei care a avut loc anul trecut, în sala de spectacol. 

Am în vedere faptul că spectacolul nu are cum să abordeze chestiunea distincţiei dintre educaţia offline şi educaţia online - devenită subiect de discuţie abia odată cu pandemia, închiderea şcolilor şi noile legi aplicabile în educaţie - şi nici să investigheze noile subiecte care intervin odată cu educaţia online, în relaţie cu cea offline sau pur şi simplu.

Din acest motiv, o serie de lucruri dezbătute prin intermediul spectacolului vor apărea ca fiind presupoziţiile care stau la baza oricărei discuţii despre o educaţie cu probleme, educaţia românească fiind identificată drept un asemenea tip de educaţie. Printre altele, relaţia directă dintre corupţie şi sărăcie e o asemenea idee general valabilă. Corupţia apare acolo unde există sărăcie. Un profesor plătit la standarde occidentale îşi va permite luxul propriei demnităţi în faţa elevilor, a părinţilor etc. De la această problemă se pleacă, mai exact de la conflictul (lipsa de armonie conversaţională, faptul că nu se întâlnesc în opinii, principii şi valori) dintre o profesoară care apără drepturile omului şi ale copilului în general şi în particular pe cele ale fetiţei abuzate şi un părinte care încearcă să o mituiască, oferindu-i un abonament integral la Festivalul George Enescu.

Intriga şi problematica se complică astfel, deoarece fiul părintelui totodată prieten al profesorilor şi al şcolii, Matteo, îşi hărţuise şi abuzase o colegă (pe Tereza). Problema bullying-ului este una destul de serioasă şi actuală în învăţământ. Mai mult, directoarea şcolii este o fostă elevă a profesoarei implicate în conflictul cu părintele, părinte despre care se divulgă un detaliu semnificativ - este unul dintre sponsorii de bază ai şcolii, drept urmare conflictul se doreşte a fi aplanat. Pe de o parte, e susţinută cauza fetiţei cu CES care a fost agresată, iar pe de altă parte cea a lui Matteo, elevul cu tulburări de comportament, abuzatorul, victimă el însuşi în ochii părintelui său. În discuţia dintre profesoară şi directoare sunt analizate două posibile transferuri pentru a-i distanţa pe cei doi copii, în funcţie de perspectiva fiecăreia asupra situaţiei.

În fine, într-un costum unic şi uşor clovnesc, într-un decor minimalist (o groapă de nisip, o scară, un perete), parcurgând mai multe frame-uri, introduse de songuri percutante, pe versuri scrise special pentru subiectele în discuţie, Mihaela Rădescu interpretează alternativ, dar nu succesiv, la secundă, concomitent (pentru că frame-urile implică dispute şi replici între două sau în final chiar mai multe persoane) toate rolurile din spectacolul care e un one-woman show atipic şi un tur de forţă în sensul real al termenilor, deoarece efortul actriţei este considerabil şi aceasta de apreciat cu atât mai mult cu cât nu lasă să se vadă că ar depune foarte mult efort în realizarea rolului. O serie de paradoxuri apar cu privire la teatru: despre un spectacol de teatru nou se poate spune deja că s-a desfăşurat în mod tradiţional şi a fost difuzat livestream, în mediul virtual, în online, pe site-ul Asociaţiei Bloc Zero, ceea ce nu îl face spectacol de teatru online. Cu toate acestea, filmată doar din prim-planuri, cu accentuarea trecerilor rapide de la un personaj la altul, Mihaela Rădescu ar putea cu uşurinţă deveni protagonista unui show online. Efectele speciale fumigene nu îşi pierd din eficienţă în contextul filmării, ceea ce dă de gândit asupra susţinerii că atmosfera unui spectacol nu mai e aceeaşi într-o vizionare online.

Dincolo de problemele educaţiei atinse până acum, spectacolul mai evocă şi chestiunea disciplinelor marginalizate, ca exemplu fiind dată ora de educaţie fizică şi sport. Desigur că încă mai există Cenuşărese ale învăţământului, în funcţie de preferinţele elevilor şi interesele lor legate de parcursul academic ulterior. Însă astăzi sportul este foarte apreciat în şcoli, atât la profilele teoretice, cât şi la cele tehnice, lucru care nu prea mai corespunde stării actuale, ci unei documentări mai vechi sau unei prejudecăţi perpetuate alături de perspectivele generale reflectate de spectacol.

Tema bullying-ului rămâne ideea de forţă a întregii montări, mai ales că elevul Matteo se răzbună şi pe profesoara care luase apărarea elevei abuzate, scriind injurii pe Facebook. Peretele pe care se scrie, una dintre formele de bullying din spectacol, ar putea fi valorificat în sensul teatrului online, dacă s-ar pune problema transformării spectacolului într-unul de teatru online. În acest sens, elevii înşişi identifică bullying-ul ca fiind un subiect actual, numai că nu întotdeauna cauzele şi protagoniştii sunt corect evaluaţi. De aceea, programa şcolară la disciplinele asociate gândirii critice şi drepturilor omului poate fi completată prin diverse proiecte, cum ar fi Project Citizen, proiecte în parteneriat cu diverse ONG-uri, în parteneriat cu Asociaţia Salvaţi Copiii sau cu UNICEF. Raportul dintre bullying şi educaţie online ar putea să fie unul direct. Relaţiile virtuale ar putea conduce la creşterea civilităţii şi la combaterea agresivităţii.

(Limite de Mihaela Michailov şi Radu Apostol, versuri: Bobi Dumitraş de la Fără Zahăr, cu Mihaela Rădescu, regia: Radu Apostol, scenografia: Gabi Albu, costum: Irina Gâdiuţă, muzica şi spaţiul sonor: Alex Bălă, video: Elena Găgeanu, Centrul de Teatru Educaţional Replika, livestream: 2 septembrie 2020 pe https://compas-cultural.bloczero.ro/)

Dana Ţabrea este profesor, doctor în filosofie şi critic de teatru (membru AICT)

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dan CONSTANTIN

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dacă distinsul profesor „X” sau remarcabilul „Z” au putut să treacă peste lege, eu de ce nu aş putea?

opinii

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

George ŢURCĂNAŞU

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

Delestaţi de centru şi captivi între statalismul teritoriului post-sovietic de la est de Prut şi desconsiderarea de la nivelul Bucureştiului, moldovenii din România aleg soluţia cea mai simplă: ştergerea sau renunţarea la identitate. Exemplele sunt multiple şi deseori invocate în scrieri mai vechi, de la divergenţele teritoriale bucovineană (în plin nucleu statal al Moldovei), vrânceană şi gălăţeană, la tendinţele actuale ale tinerilor de a migra pentru studii spre centrele universitare externe Moldovei, deseori mai prost cotate decât Iaşul în sistemul universitar. În aceste condiţii, să nu înţelegi necesitatea unor mişcări care militează pentru scoaterea Moldovei din izolarea impusă de către centru e cam prea mult!

Spărgătoarea de coduri

Bogdan ILIESCU

Spărgătoarea de coduri

Viaţa unui copil de acum 40 de ani (şi aproape sigur şi înainte) era absolut fascinantă pentru că era înmuiată din plin în toată istoria omenirii şi în tot ce avea mai valoros, adunat până atunci, în cărţi. Da, lucrurile alea cu un aer prozaic, mărturia perpetuă a unei invenţii seculare, care, prin natura lor de a păstra scris orice gând pe care i-l încredinţai, obligau la multă atenţie, şi mare responsabilitate şi scriitorul, şi cititorul.

pulspulspuls

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Dacă tot v-am servit ieri aicea niscai aritmetică electorală de Bahlui, haideţi să continuăm şi azi cu olecuţă de analiză matematică plus geometrie diferenţială tot pe tema asta incitantă! Nu de alta, dar acuşi încep iar simulările de alegeri, şi măcar să fim pregătiţi.

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri