anunturi
grandchef
Bolta rece
Iasi Tv Life
TeleM

Lovitura “Traviata”: Scandal la Operă cu Beatrice Rancea, deşi plecată, în rol principal

GALERIE
scandal, traviata, rancea, opera
  • scandal, traviata, rancea, opera
- +

Aflată la sute de kilometri distanţă, fostul manager al instituţiei, Beatrice Rancea, încă aduce în clocot Opera din Iaşi. Angajaţii sunt nemulţumiţi de coordonator artistic, care însă spune că „nu e niciun conflict”. O parte dintre angajaţi s-au declarat nemulţumiţi de activitatea directorului artistic Andrei Fermeşanu şi au început discuţii despre strângerea de semnături în rândul personalului ONRI prin care să fie solicitată demiterea acestuia de către managerul în exerciţiu. Miezul problemei: achitarea unei sume de 10.000 de euro către Beatrice Rancea înaintea punerii în scenă a spectacolului Traviata, versiunea regizată de aceasta în 2013. Banii s-au plătit deşi nu exista niciun document semnat. Cum a fost posibil şi cine a luat decizia?

 

Beatrice Rancea a transmis o solicitare către ONRI în data de 4 noiembrie, cu 3 zile înainte de spectacolul Traviata, unde a fost pe scenă inclusiv celebra solistă Elena Moşuc, în care spunea că nu au acordul ei de a juca spectacolul regizat în 2013 fără a-i plăti drepturi de autor. „Precizez că în anul 2013 am regizat spectacolul fără să fie formalizat acest demers sub forma unui contract privind drepturile de autor. În acest sens, fiind «de facto» regizoarea spectacolului, pentru prezentare sa se impune intrarea în legalitate(...) Vă notific cu privire la faptul că nu deţineţi acordul meu, în calitate de regizor, pentru prezentarea publică a spectacolului”, se precizează în notificarea transmisă către instituţie, consultată de „Ziarul de Iaşi”. La finalul acesteia, Beatrice Rancea lăsa de înţeles că va da în judecată Opera dacă spectacolul va fi pus în scenă. Dat fiind faptul că spectacolul urma în trei zile, conducerea instituţiei a decis să încerce să negocieze cu Rancea, oferindu-i 3.000 de euro pentru drepturi de autor, dar aceasta nu a acceptat decât 10.000 de euro. Iar banii au fost viraţi. „Am calculat costurile şi beneficiile: nu aveam timp în 48 de ore să facem o nouă producţie, care poate ne-ar fi costat cel puţin dublu, dacă nu 30.000 - 40.000 de euro, aveam contract semnat cu doamna Elena Moşuc, publicul era anunţat, şi nu îmi permit să îmi bat joc de el, era spectacol aniversar, aşa că am decis că putem plăti această sumă, deşi suntem puşi cu spatele la zid, decât să suportăm costuri mai mari după acţionarea în judecată. Rămâne doar problema morală a doamnei Rancea”, a declarat Daniel Şandru, manager interimar al ONRI, pentru „Ziarul de Iaşi”.

Se strâng semnături împotriva lui Fermeşanu, dar nu sunt suficiente

Angajaţii Operei s-au revoltat însă împotriva coordonator artistic, Andrei Fermeşanu, pe care l-au acuzat de faptul că a influenţat decizia de a plăti banii către Beatrice Rancea, el fiind cel care a purtat, alături de juristul ONRI, negocierile pentru stabilirea sumei de plată pentru drepturi de autor. „Ziarul de Iaşi” a discutat cu mai mulţi angajaţi ai Operei care susţin că după venirea lui Andrei Fermeşanu ca coordonator artistic lucrurile încep să revină „ca în mandatul lui Rancea” şi că momentul plăţii celor 10.000 de euro a fost picătura care a umplut paharul. Marius Aftaragaci, liderul Sindicatului ARTIS de la ONRI, a confirmat pentru publicaţia noastră că a fost contactat de persoanele nemulţumite care vor să realizeze o scrisoare către Ministerul Culturii şi managerul instituţiei, în care să solicite demiterea lui Andrei Fermeşanu

. Marius Aftaragaci spune însă că momentan discuţiile nu au evoluat, fiindcă nu s-a strâns o majoritate de persoane care să solicite transmiterea unui astfel de document, care ar avea oricum doar valoare de „scrisoare deschisă”, fiindcă managerul nu ar fi obligat să ia vreo măsură în urma lui. „Momentan nu am depus niciun fel de document, atât pot să vă spun în legătură cu acest lucru acum”, a declarat Afataragaci.

Sindicatul vrea recuperarea banilor de la Rancea

El spune însă că şi-a exprimat nemulţumirea legat de plata sumei de 10.000 de euro şi într-o şedinţă a Consiliului de Administraţie la care a fost invitat, spunând că sunt în discuţii să depună un document oficial prin care sindicatul să îşi exprime dezacordul oficial şi să solicite recuperarea acestei sume. Argumentul sindicatului este că sunt deja trei sau patru persoane care au câştigat procese în instanţă împotriva Operei după ce au fost daţi afară în perioada în care Beatrice Rancea a fost manager şi care nu şi-au primit restanţele salariale după reintegrare. „Sunt atâtea procese pentru care instituţia şi Ministerul Culturii nu acordă banii de despăgubiri, din cauza conducerii Rancea, fiind vorba de sume foarte mari. Sunt cazuri de sume în executare, există riscul să se scoată la licitaţie bunuri ale Operei, sper să nu se ajungă acolo. Nemulţumirea este mai ramificată: după concedieri au fost aceste despăgubiri morale şi financiare care sunt exclusiv din cauza conducerii Rancea - este strigător la cer ca aceşti 10.000 de euro să fie acordaţi în condiţiile în care nu există niciun contract de regie pentru Traviata”, a declarat Marius Aftaragaci. Argumentele sindicatului au fost legate de faptul că nu a existat un contract încheiat în baza căruia Beatrice Rancea să fi realizat regia acelei opere, prin urmare suma de bani nu ar fi trebuit să fie achitată.

„Nu putem spune că e linişte totală” şi „eu nu ştiu de niciun conflict”

În acelaşi timp, Andrei Fermeşanu a susţinut pentru „Ziarul de Iaşi” că din punctul său de vedere nu există niciun conflict la nivelul operei. Acesta a spus că „nu putem spune că e linişte totală şi ne înţelegem cu toţii extraordinar”, dar că el nu cunoaşte nimic legat de niciun conflict. A negat participarea la orice fel de discuţii cu soliştii şi alţi angajaţi ai Operei pe acest subiect, în ciuda informaţiilor publicaţiei noastre din mai multe surse că a fost prezent la cel puţin o astfel de întâlnire. „Nu ştiu dacă au existat nemulţumiri, bănuiesc că sunt fireşti, în nicio instituţie nu există simpatie unanimă. Întrebaţi-i pe ei dacă sunt nemulţumiţi”, a spus Andrei Fermeşanu. În ceea ce priveşte suma de bani oferită de Operă lui Beatrice Rancea, acesta a lăsat de înţeles că nu exista nicio variantă: dacă nu ar fi acceptat s-ar fi organizat un spectacol de „operă în concert”, unde soliştii să stea pe scenă şi să interpreteze textul, fără costume, scenografie, decoruri, regie etc. „Nu este cel mai de dorit lucru. Însemna să o oferim publicului pe Elena Moşuc într-o operă fără regie, fără nimic, unde să prezentăm doar scheletul minimal al unui spectacol. E greu de găsit soluţii din acestea foarte rapide într-un timp scurt, sunt decizii sub presiune, dar alternativele nu erau fezabile, o producţie nu se poate face cu 10.000 de euro, iar să regândeşti totul nu poţi în câteva zile”, a declarat Andrei Fermeşanu.

„De ce nu au fost viteji când trebuia?”

Managerul Operei, Daniel Şandru, a precizat pentru „Ziarul de Iaşi” că îl susţine pe Andrei Fermeşanu chiar dacă se vor strânge sute de semnături împotriva sa. „Nu este o procedură legală care să mă determine să renunţ la un coordonator artistic de bună calitate, căruia eu nu îi pot imputa nimic. Sunt deschis să discut orice problemă. Tot ce am făcut, am făcut legal”, a declarat Daniel Şandru. În legătură cu despăgubirile, el a precizat că datoriile nu sunt în sarcina Operei din Iaşi, ci a Ministerului Culturii, care este ordonator principal de credite. Managerul a mai explicat faptul că persoanele care spun acum că Beatrice Rancea nu ar fi trebuit să primească acești bani, să îi fie recunoscută regia operei, au stat alături de aceasta la toate reprezentațiile de Traviata din trecut, peste zece la număr, și nu au reclamat niciodată că ar fi fost vreo practică incorectă. „Am făcut demersuri şi am primit asigurări că vor fi plătite toate datoriile pentru colegii reintegraţi. Important este să înţelegem cadrul legal şi unii să privească în oglindă, gândindu-se la conştiinţa lor, să se întrebe de ce nu au fost viteji când trebuia, ci acum când este pace”, a precizat Daniel Şandru. 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

300 km autostradă pe an, 15 spitale, 4,6 milioane salarii peste medie

Dan CONSTANTIN

300 km autostradă pe an, 15 spitale, 4,6 milioane salarii peste medie

Iată ce s-ar putea face cu o mai bună colectare a TVA! Rezolvarea acestei probleme ar crea o sursă importantă de venit la buget, şi nu ar mai fi nevoie de creşterea impozitului pe venituri.

opinii

Biberonul

Nichita DANILOV

Biberonul

Mult timp am fost obsedat de casa copilăriei mele. Ea îmi revenea deschizându-şi larg uşile până şi în vis. Dacă se întâmpla însă să-i trec pragul, mă simţea străin. Nici un lucru pe care-l cunoşteam nu se mai afla la locul său, căci spaţiul intim din interiorul casei se transforma într-un adevărat labirint, prin care înaintam încercând să-mi reconstitui anumite scene petrecute în copilărie.

Despre câteva lucruri interesante din Anuarul Statistic al Judeţului Iaşi ediţia 2021 (II)

Ciprian IFTIMOAEI

Despre câteva lucruri interesante din Anuarul Statistic al Judeţului Iaşi ediţia 2021 (II)

În vreme ce, în Ucraina, obiective civile şi militare sunt făcute una cu pământul de invadatorii ruşi, în România zonelor metropolitane (polii de creştere economică) se lansează proiecte imobiliare pe bandă rulantă. 

Mamaia şi „tataia”: O snoavă de prin tren

Michael ASTNER

Mamaia şi „tataia”: O snoavă de prin tren

De la Vinţu de Jos până la Cluj am fost ba trei, ba patru persoane în compartiment. De la Cluj am rămas doar cu o „băbuţă” (aşa i-am zis eu în mintea mea, femeia, bine păstrată şi sprintenă, să tot fi avut cel mult 75 de ani) urcată (am înţeles dintr-o convorbire telefonică de-a ei) de la Deva (şi care mergea şi ea până la capăt, până la Iaşi, adică). 

pulspulspuls

Băieţii de la cumătrie, supăraţi pe sponsorii lui Maia Sandu

PULS

Băieţii de la cumătrie, supăraţi pe sponsorii lui Maia Sandu

Auzim prin zona băieţilor de la cumătrie că e mare agitaţie în zona acestora, cu tot sprijinul indirect de care beneficiază ei dinspre palatul cel roznovan, pe motiv că sunt prea şuntaţi de concurenţa pe bune care vine dinafara Iaşului cu bani tot mai mulţi de investit în cartiere întregi de blocuri.

Caricatura zilei

Cireșe, nu ruble

Editia PDF

Bancul zilei

Doi rechini : - Ce faci, ma? - Am fost bolnav... - Pai, ce-ai avut?  - Am mâncat un general rus si o saptamân (...)

Linkuri sponsorizate

Parteneri

Alte publicatii

    Fotografia zilei

    Intrebarea zilei

    Implementarea benzii unice pentru mijloacele de transport în comun pe toată lungimea șoselei Nicolina, o apreciați ca fiind benefică fluidizării traficului din zonă?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.