anunturi
grandchef
mineralia
Bolta rece
Iasi Tv Life
TeleM
Impact FM regional

sambata, 25.06.2022

A apărut un motiv serios la îndemâna celor ce tot amână finanţarea proiectului

Lovitură pentru Moldova: A8 s-a scumpit cu 100%. În studioul ZdI TV, Cătălin Urtoi

GALERIE
Catalin Urtoi
  • Catalin Urtoi
- +

EXCLUSIV - ultimele calcule de la nivel guvernamental arată că numai sectorul ieşean al Autostrăzii Unirii, adică de la Moţca la Ungheni, pe Prut, ar costa acum nu mai puţin de 2,5 miliarde de euro. Aceasta înseamnă practic o dublare a costurilor, faţă de calculele anterioare, bazate pe alte preţuri ale materialelor de construcţii. Estimarea a fost menţionată de consilierul ministerial Cătălin Urtoi, în cadrul unui interviu în studioul tv al Ziarului de Iaşi, interviu ce poate fi viziont integral astăzi. Până să fie gata autostrada, ieşenii vor vedea încă din acest an sistemul „2 plus 1” aplicat pe o şosea intens circulată din judeţ.

La nodul A7-A8 de la Paşcani, prima va ajunge autostrada A7, cea dinspre Ploieşti-Bacău, a declarat Cătălin Urtoi, consilier al ministrului Transporturilor, într-un interviu acordat în studioul tv al Ziarului de Iaşi, interviu care poate fi audiat integral mai jos. „A8 e mai întârziată, dar nu e disperare, decât din partea celor care nu au încredere”, a adăugat el.

Dacă segmentul montan - şi cel mai scump, aproape 6 miliarde de euro - ar putea să primească avizul de mediu etapizat, cele două capete (Moţca - Tg. Neamţ/Leghin şi Miercurea Nirajului - Tg. Mureş) să intre în competiţia directă pentru finanţare prin PNRR. Până la sfârşitul anului ar trebui să fie gata şi acordul de mediu pentru cei 151 km din zona de munte. În schimb, de la Moţca spre est lucrurile stau bine doar până la Leţcani.

Consilierul ministrului a explicat că nici până acum nu a fost stabilit traseul Centurii ocolitoare Nord, parte a A8, unde au intrat în discuţie cinci variante, mai apropiate sau mai depărtate de municipiul Iaşi. Proiectantul trebuie să meargă pe teren, a indicat el o primă condiţie necesară pentru ieşirea din acest impas, care ţine de şapte luni.

Consilierul a atras atenţia că estimarea pentru întregul sector ieşean al A8, Moţca-Iaşi-Ungheni, s-a dublat între timp, ajungând la 2,5 miliarde de euro, iar competiţia pentru obţinerea de fonduri europene (prin Programul Operaţional de Transport) se va desfăşura cu un singur criteriu: primul venit, primul finanţat.

Măsuri pe drumul european

Cătălin Urtoi a vorbit şi despre măsurile de siguranţă aplicate pe şosele, ca soluţii rapide până la finalizarea autostrăzilor. Cum fondurile pentru crearea sistemului alternativ „2 plus 1” au ajuns doar pe DN 2, şi doar din sud până la Bacău, la minister i s-a propus să solicite un proiect pilot, pe care îl vedem acum pe o distanţă de câteva sute de metri, între Bălţaţi şi Tg. Frumos: parapetele despărţitoare montate pe axul drumului.

Până în noiembrie proiectul se va finaliza şi dincolo de Târgu Frumos, unde tocmai a început o campanie de asfaltare până la intersecţia cu DN 2/ E 85. Aici va fi aplicat direct sistemul „2 plus 1” - două benzi pe un sens şi una pe celălalt sens, care vor alterna pe anumite distanţe de-a lungul a 14 km. În acest fel, spune Cătălin Urtoi, nu vom mai avea acostament lărgit, ci trei benzi cu lăţimea standard de 3,5 metri. Acostamentul nu va dispărea acolo unde rămâne o bandă, spune el, ci va fi unul cu piatră. El nu va permite circulaţia autovehiculelor, dar maşinile vor putea să iasă de pe carosabil în caz de urgenţă sau avarie.

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Ce urmează după David?

Nicolae GRECU

Ce urmează după David?

Va rămâne copilul minune din înotul românesc un star nemuritor, rece şi singur sau va fi pionul unei emulaţii atât de necesare în sportul autohton?

opinii

Curentul latinist şi configurarea conştiinţei identitare româneşti moderne (IV)

Eugen MUNTEANU

Curentul latinist şi configurarea conştiinţei identitare româneşti moderne (IV)

Ideile învăţaţilor ardeleni privitoare la originea romană a poporului român şi la caracterul latin al limbii române au fost receptate şi împărtăşite şi de păturile cultivate ale societăţii din Moldova şi Valahia, contribuind la accelerarea procesului de modernizare, în sensul occidentalizării.

Cât de eficiente sunt pieţele?

Aurelian-Petruș PLOPEANU

Cât de eficiente sunt pieţele?

Titlul este extrem de îndrăzneţ deoarece dialectica privind eficienţa sau ineficienţa pieţelor se găseşte permanent într-un impas. Sistemele complexe nu pot fi înţelese dintr-o perspectivă simplistă. Interogaţia poate fi încadrată în ceea ce Andrei Pleşu numea întrebări „mari” sau „ruseşti”, ceea ce poate conduce spre un drum fără oprire. 

Franţa, în echilibru fragil

Alexandru CĂLINESCU

Franţa, în echilibru fragil

Dezavuarea lui Macron şi a politicii sale este fără echivoc. Partidul preşedintelui LREM (La République En Marche) a fost din capul locului o construcţie artificială, o ficţiune. LREM a canibalizat cele două mari partide tradiţionale de la dreapta şi de la stânga (...). Reformele pe care le promitea Macron au rămas, aproape toate, literă moartă. Preşedintele a preferat să apeleze la ceea ce se numeşte „democraţie directă”, organizând dezbateri naţionale (ineficiente) şi înfiinţând organisme artificiale („Convenţia cetăţenească pentru climat” - „cetăţenesc” este un cuvânt magic, sugerând racordarea la tradiţia republicană).

pulspulspuls

Acţiunea Autobuzul la filiala unui partid din Iaşi: crosul poştaşilor la votarea de azi

Acţiunea Autobuzul la filiala unui partid din Iaşi: crosul poştaşilor la votarea de azi

Foială mare de câteva zile la poştalionul ieşean, stimaţi telespectatori. Motivul: nu vreo chestiune profesională sau vreun eveniment legat de instituţiune, ci cu totul altceva: faptul că şeful de la Iaşi, un locotenent de-al menajerului de oraş Grămadă, va candida la alegerile pemepiste din filiala judeţeană, alegeri care au loc chiar astăzi. 

Caricatura zilei

Tik Tok Yoga

Editia PDF

Bancul zilei

Doctorul, panicat de o spargere de teava, suna repede instalatorul: -Hai, te rog, urgent, toata pivnita e inundata din cauza un (...)

Linkuri sponsorizate

Parteneri

Alte publicatii

    Fotografia zilei

    Intrebarea zilei

    Implementarea benzii unice pentru mijloacele de transport în comun pe toată lungimea șoselei Nicolina, o apreciați ca fiind benefică fluidizării traficului din zonă?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.