Mâine începe Romanian Creative Week. Principalele evenimente, dintre cele 200 anunțate

marți, 14 mai 2024, 03:00
7 MIN

Mai e puțin până se dă startul săptămânii de 12 zile: Romanian Creative Week. Festivalul creativității începe miercuri, 15 mai și se va încheia pe 26 mai.

O mie de artişti, 200 de evenimente și sute de voluntari îi vor aștepta pe ieșeni și pe turiștii sosiți aici cu expoziții și instalații artistice, cu demonstrații de dans și muzică sau cu spectacole de lumini – toate sub semnul energiei, pentru că Energia este tema ediției a patra a Romanian Creative Week. În plus, în timp ce orașul va fi înțesat cu evenimente creative, la Aeroport, în terminalul T4 – plecări – turiștii care se despart de oraș vor fi invitați să participe la brodarea unei ii colaborative.

Cum se va broda o ie la aeroport

“Se reface o ie foarte veche cu ajutorul oricui dorește să contribuie. În Terminalul T4, după zona de securitate, pasagerii care pleacă din Iași vor găsi o instalație foarte frumoasă de arhitectură, iar în mijlocul ei patru doamne venite din Județul Neamț vor provoca pe toată lumea să coase la această ie”, a explicat pentru Ziarul de Iași Irina Păcurariu, jurnalistă și membră a echipei RCW.

Ia de la Iași, a dezvăluit Irina Schrotter, președinta Federației patronatelor din Industriile Creative din România (FEPIC), e un proiect care va face înconjurul lumii în următorii ani și care a fost propus de Carina Lăcătușu, o arhitectă tânără, cu studiile recent absolvite la Londra: „Ni s-a părut foarte interesant, pentru că, până la urmă, ia este pașaportul cultural românesc cel mai puternic pe care noi îl avem. Ceea ce propunem este să coasem o ie după modelul Cucuteni. Începem la Iași, la această ediție a patra, ne propunem să terminăm peste câțiva ani. Asta după ce vom plimba ia, sperăm noi, prin toate centrele culturale românești din lume”. Intenția FEPIC, organizatorul Romanian Creative Week, este de a implica cât mai mulți români din diaspora în brodarea acestei ii pornite de la Iași.

Însă cei care nu vor părăsi Iașul în perioada festivalului vor avea nevoie să își descarce aplicația RCW pe telefonul mobil, care le va permite o vizualizare facilă a programului evenimentelor. Luni, în cadrul conferinței de presă susținută de principalii actori RCW la Primăria Iași, pentru anunțarea deschiderii evenimentului, aplicația mobilă a Romanian Creative Week s-a dovedit un dublu motiv de mândrie: pe de o parte, Irina Schrotter a subliniat că astfel evenimentul devine mai sustenabil, prin înlocuirea hărților imprimate pe suport de hârtie cu cele digitale. Pe de altă parte, aplicația RCW a fost creată de o companie IT din Iași (Centric IT Solutions România).

Proiectul „Furban”

Iar parteneriatul dintre IT-iști și creativii RCW va continua și cu un alt proiect, a subliniat Robert Dumitru, business development manager în cadrul Centric IT de la Iași: „Aplicația dezvoltată de Centric pentru RCW este o aplicație funcțională, poate fi descărcată. Am reușit să o realizăm în aproximativ două luni, cu tot cu dezvoltare, testare, implementare. Noi ne-am manifestat dorința de a participa ca partener digital al RCW atât prin dezvoltarea acestei aplicații, cât și prin prezentarea unui alt produs al nostru, produsul „Furban”. El va fi disponibil la Mănăstirea Frumoasa, într-o inițiativă de reamenajare. Cetățeni pot veni și pot colabora digital pentru a reface partea din față a Mănăstirii Frumoasa, partea verde, și de a o reamenaja. E o metodă colaborativă care aduce alături cetățenii, Primăria și reprezentanții mănăstirii sub umbrela RCW”. (mai multe despre proiectul Furban citiți aici: 300 de oraşe şi comune din Olanda, administrate din birourile unei firme din Iaşi. „Secretele” din spatele ușilor Centric, una din cele mai mari firme de IT – Ziarul de Iaşi – liderul presei ieşene (ziaruldeiasi.ro)

O instalație misterioasă la Palat

Între timp, doi tineri români, angajați ai unor prestigioase birouri de arhitectură din Londra, pregătesc la Palatul Culturii, în Sala Mașinilor, o instalație inspirată de arhitectura locală. Ieșeanca Andreea Felciuc, arhitect în cadrul companiei Arup și Bogdan Zaha, asociat la Zaha Hadid Architects, din Londra, spun că instalația lor va explora trăirile publicului Romanian Creative Week printr-o

experiență contemplativă. Cei doi arhitecți păstrează misterul în privința instalației până la deschiderea festivalului.

Andreea Felciuc a spus însă în ce aspecte au fost inspirați de arhitectura din Iași pentru crearea instalației din expoziție: “Orașul are o manieră foarte interesantă de a trata obiectele de arhitectură pe care le are și modul în care sunt inserate în țesut și faptul că sunt cumva neașteptate, adică la fiecare pas descoperi altceva. Și, totodată, nu este  o legătură, ci de cele mai multe ori sunt în contrast – cred că acesta este lucrul care pe noi ne-a inspirat cel mai mult, contrastul. Dar în același timp să fie relevant pentru spațiul în care ne aflăm. Iașul are un potențial foarte mare, pentru că are foarte multe obiecte care ar putea să fie reprezentative pentru oraș, depinde la ce anume ne uităm. Noi, de exemplu, prin instalația pe care o prezentăm, deși ne aflăm într-un spațiu din cadrul Palatului Culturii, ne-am uitat foarte atent la Biserica Trei Ierarhi și la dantelăria de piatră de pe aceasta. Iar modul în care pe decorul unor clădiri din Iași, cum ar fi clădirile de cult și maniera în care sunt lucrate cu lumină, atât naturală cât și artificială, e un lucru la care ne-am uitat atent și sperăm că se vor regăsi trimiteri în ceea ce am reușit să facem”

„Ceea ce m-a inspirat prima dată când am ajuns la Iași, a mărturisit Bogdan Zaha, a fost “țesătura” de la Trei Ierarhi, de pe fațada bisericii, un element arhitectural unic, mai ales în zona de nord-est a României, dar în România, în general. Încercăm să preluăm motivele acestea tradiționale arhitecturale, să le reinterpretăm și să îmbinăm tehnologia contemporană a unor mecanisme care creează o anumită mișcare și dinamică (…)”

Evenimentul de modă caracterizat, prin mai mult “dramatism”

În ce privește evenimentul de modă, Romanian Fashion Week, energia va domina podiumurile din acest an, mai dramatică și mai teatrală decât până acum, spune curatorul evenimentului, stilistul Ovidiu Buta: „Anul acesta este caracterizat prin mai mult dramatism față de obicei, combinații mult mai puternice cromatic, accesorii foarte puternice vizual, ne ducem într-o zonă mai teatrală. Covidul și războiul ne-au forțat puțin să gândim altfel lucrurile, dar cred că în clipa de față asistăm la un refuz vizual în fața acestor nenorociri”.

De la Casa Studenților spre Copou se pregătește New Media District, eveniment al cărui curator, Andrei Cozlac l-a descris astfel: “Tema din acest an de la New Media District este “Energic Patterns”. Față de alte evenimente new media din țară, care presupun expunerea unor lucrări de artă în spațiul public, particularitatea New Media Districtului este că e și generator: pe lângă faptul că este o expoziție în spațiul destinat publicului care se plimbă pe stradă și “se împiedică” de aceste lucrări, el are și  proprietatea unui laborator de cercetare și creaţie, inovare și experiment”.

“Estimez că în cinci ani vom locui într-un cu totul alt oraș. Pentru că acest contact cu diverse industrii creative, , în stradă, așa cum îl propunem noi, e o experiență care forțează cetățenii Iașului sau pe cei care iau contact cu acest eveniment, să treacă la următorul nivel”, îndrăznește să estimeze Irina Schrotter, folosind ca exemplu tocmai evenimentele propuse de New Media District la edițiile precedente: „La prima ediție, când am făcut expoziția pe Bulevardul Ștefan cel Mare, foarte puțină lume a îndrăznit să încerce tehnologiile avansate și acum avem foarte multe comentarii, comparații. Oamenii foarte repede se adaptează, foarte repede își iau informații, caută pe Google, învață”.

RCW „este un bun motor de creștere economică”

Iar învățarea e ceea ce ne trebuie pentru a reuși să creștem economic, mai cred organizatorii din cadrul FEPIC. „Consiliul Local, până la urmă, de asta sprijină Romanian Creative Week, pentru că este un bun motor de creștere economică. Noi ne propunem să creștem și mai mult, sperăm să ajungem la două săptămâni și apoi să mergem și mai departe. Asta înseamnă pentru oraș oameni care vizitează, bani care se cheltuiesc, investitori care vin și văd orașul nostru și care, mulți dintre ei, se îndrăgostesc de el și văd oportunități aici”.

Părere împărtășită și de Mihai Chirica, primarul Municipiului Iași: “Fie că vorbim despre artă plastică, despre literatură, despre modă, despre branduri internaționale din domeniul fashion, toate vin cu un plus de valoare economică. Este bine că se face la Iași, este bine că se stimulează tânăra generație. Romanian Creative Week reușește, practic, să dezvolte una dintre cele mai importante laturi ale economiei europene în momentul de față, când inovarea și creativitatea sunt priorități de rang zero pentru Comisia Europeană. Noi nu putem s-o luăm de la capăt cu descoperirea unor tehnologii care sunt deja la îndemâna unor state puternice cum sunt China, Coreea de Sud și altele, ci trebuie să ne ducem exact acolo unde fibra umană este adusă la valențele ei cele mai înalte: creativitate și inovare”.

Vezi si https://romaniancreativeweek.ro/

Etichete: creative, Iasi, Romania, week

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii