Majoritatea PSD din Consiliul Judeţean se clatină
Maricel Popa şi-a vânturat demisia ca să obţină voturi pentru șapte elicoptere
Proiectul prin care se dau 6.000 mp de la Aeroport către Inspectoratul General de Aviaţie pentru realizarea unui centru regional de intervenţii în situaţii de urgenţă a fost votat, până la urmă, şi de consilierii PNL.
Unele investiţii propuse la Aeroportul Internaţional Iaşi au stârnit ieri discuţii cu un puternic iz electoral în plenul Consiliului Judeţean (CJ). Liberalii s-au împotrivit la propunerile aerogării ieşene de dezvoltare, ceea ce l-a determinat pe preşedintele CJ Maricel Popa să-şi pună demisia pe masă. Consilierii PNL au justificat că modernizarea aerogării are loc pe „bucăţi“ şi nu există o strategie coerentă de modernizare, atât timp cât, în ultimii ani, traficul de pasageri a cunoscut o dinamică puternică şi a trecut pragul de 1 milion de călători/an.
Unul dintre proiecte (o mică extindere a terminalului T3) a căzut la vot în condiţiile în care opoziţia s-a împotrivit (vot de abţinere), iar un consilier PSD era ieşit din sală, ceea ce a dus la neîndeplinirea numărului de voturi necesare pentru aprobarea proiectului. De ambele părţi s-au lansat acuzaţii pe bandă rulantă, iar modul în care s-au desfăşurat ostilităţile arată mai degrabă faptul că interesul electoral al politicienilor a primat faţă de interesul ieşenilor.
Maricel Popa a ameninţat cu demisia
Dezbaterile aprinse din plen au dus ieri la mai multe pauze de consultări. Una dintre acestea a fost înainte de un vot pentru darea în folosinţă a unui teren de circa 6.000 mp şi clădiri aferente (Aviaţia Utilitară) către Inspectoratul General de Aviaţie (IGA) pentru realizarea unui centru regional de intervenţii în situaţii de urgenţă. Maricel Popa susţine că, printre altele, centrul de la Iaşi ar urma să fie dotat cu nu mai puţin de 7 elicoptere: 4 de capacitate mare şi 3 de capacitate mică, astfel încât să se poată interveni de la Iaşi pentru incendii, cutremure sau alte dezastre în întreaga regiune, dar şi în Republica Moldova.
Argumentele lui Popa nu i-au înduplecat pe liberali, care, iniţial, s-au opus proiectului. Consilierii PNL au precizat că în cazul bunului imobil propus era stabilită zona cargo a aerogării în planul de dezvoltare a aeroportului pe termen mediu şi lung.
De cealaltă parte, directorul aerogării Cătălin Bulgariu a menţionat că, din ultimele analize, zona respectivă nu se pretează pentru hangar cargo întrucât există o diferenţă de nivel între platforma prevăzută şi clădirea existentă a Aviaţiei Utilitare, iar panta dintre acestea ar fi prea mare, ceea ce ar crea un risc major de incidente. „Cargo nu se poate pentru că nu se pot opera avioane, ci doar elicoptere“, a susţinut Bulgariu.
După o pauză de consultări, timp în care, pe holurile CJ, Popa ameninţa cu demisia, liberalii şi-au schimbat optica la reluarea lucrărilor plenului, dar nu înainte ca şeful CJ să anunţe şi public faptul că îşi va depune mandatul dacă proiectul propus nu va fi şi aprobat. Fără votul liberalilor, iniţiativa nu avea şanse să treacă. „Am cerut un timp de consultări pentru a analiza în cadrul grupului noile informaţii, am condiţionat votul nostru pentru cedarea clădirii Aviaţiei Utilitare către IGA cu urgentarea stabilirii unei strategii de dezvoltare a Aeroportului Iaşi care este absolut esenţială pentru a stabili foarte clar în ce direcţie se va dezvolta aeroportul. (…) Există riscul ca, oferind în concesiune anumite imobile din patrimoniul CJ, să afectăm dezvoltarea aeroportului“, a declarat, la finalul şedinţei, liderul de grup al consilierilor PNL, Romeo Vatră.
În schimb, preşedintele CJ Maricel Popa i-a acuzat pe liberali că blochează orice nouă investiţie la Aeroport din raţiuni strict politice şi electorale. „Întotdeauna sunt împotriva investiţiilor la aeroport şi la drumuri. Consilierii de la PNL şi PMP nu vor să facă investiţii, asta este situaţia, ne chinuim, ei nu promovează decât minciuni. Proiectul (centrul regional, n.r.) este de utilitate publică, şi am spus că îmi voi da demisia dacă nu vor vota, pentru că este o investiţie majoră în centrul pentru intervenţii rapide. Din păcate, nu au conştientizat la timp, a trebuit cel puţin jumătate de oră să-i convingem“, a spus, la rândul lui, şeful CJ Maricel Popa.
De remarcat că PMP are o atitudine duplicitară la Iaşi: în timp ce, la Consiliul Local Municipal Iaşi, voturile PMP sprijină proiectele primarului Mihai Chirica şi, implicit, ale PSD, la CJ, lucrurile stau invers: PMP se află în opoziţie alături de PNL. O posibilă explicaţie vizează apropierea PMP faţă de primar, liderul din CJ al PMP, Alin Aivănoaiei, fiind director adjunct la o societate din subordinea municipalităţii (Termo-Service) cu şanse reale să devină director general în perioada următoare.
Revenind la investiţia de la aeroport, Maricel Popa a mai spus că proiectul centrului regional ar urma să fie demarat în maximum un an, în condiţiile în care procedura de achiziţionare a elicopterelor este deja începută la nivel central, dar nu doar pentru Iaşi, ci şi pentru alte centre regionale stabilite în ţară (Craiova, Cluj, Timişoara).
Majoritatea PSD din CJ a sucombat
Un alt proiect legat de Aeroport, o extindere pe 90 mp a terminalului T3, a căzut la vot pentru că opoziţia s-a abţinut, iar PSD nu a avut destule voturi pentru a trece proiectul. Liberalii au contestat valoarea investiţiei: peste 2.000 euro/mp pentru amenajarea a 90 mp. „Noi vom reveni cu acest proiect. Chiar dacă a fost explicată valoarea acestui proiect, (liberalii, n.r.) au considerat că nu este oportun acest lucru. Vom încerca luna viitoare pentru că este absolut necesar pentru fluidizarea curselor de la Aeroportul Iaşi. (…) Îmbarcarea se va face mult mai facil, acum durează circa 20 minute, dar se poate face în 5 minute. Acest lucru înseamnă că, într-un interval de timp scurt, voi putea face 4 avioane nu 2, prin aceste zone de pre-îmbarcare“, a comentat directorul aerogării ieşene, Cătălin Bulgariu.
Totuşi, proiectul de extindere a terminalului T3 ar fi putut fi aprobat şi fără aportul liberalilor, dar, la momentul votului, un consilier PSD era ieşit din sală.
De remarcat că plenul CJ a dezbătut peste 50 de proiecte de hotărâre, dar cele mai mari discuţii le-au determinat câteva iniţiative legate de investiţii la aeroport şi în reabilitarea de drumuri judeţene, în timp ce restul proiectelor abia dacă au stârnit vreo dezbatere. Din acest punct de vedere, concluzia discuţiilor din CJ a avut-o liderul de grup al consilierilor PSD, Cristian Stanciu. „Noi facem invers cum se întâmplă în tot vestul ţării: în loc să ne dăm mâna şi să mergem înainte pe aceste două subiecte, (…), pe cele mai importante subiecte ale judeţului ne batem, iar celelalte 50 de proiecte le votăm la foc automat, nici nu stăm la discuţii, nu ne interesează. Pentru asta suntem noi trimişi aici?“, a spus, în plen, Stanciu.
El a sugerat că discuţiile pe tema modernizării aerogării şi a drumurilor judeţene pot capacita o anumită imagine electorală pentru un partid sau altul, iar fiecare dintre organizaţiile politice încearcă să profite în acest sens, fără a ţine neapărat cont de interesul general al comunităţii.
Publicitate și alte recomandări video