marti, 19.03.2024
Căile ferate române se află în cea mai proastă vară din ultimele trei decenii. În nici un an care a trecut de la debutul distrugerii CFR, din 1990, nu am primit atât de multe știri despre pasageri blocați în căldură sufocantă în vagoane sau în câmp, despre locomotive defecte și locomotive de intervenție care se defectează și despre accidente majore care au complicat și mai tare circulația trenurilor.
Numeroasele incidente din această vară – practic, nu a trecut nici o zi fără întârzieri uriașe, până la recorduri de 24 de ore de la plecarea în călătorie, nu sunt o surpriză.
După 30 de ani de furturi, bătaie de joc și incompetență, e de mirare că această serie de incidente nu a venit mai devreme.
România, e tot mai clar, a ajuns la capăt în toate domeniile și începe să se rupă.
Accidentul de la Fetești, în care două garnituri s-au ciocnit, în condițiile în care unul dintre mecanicii de locomotivă era beat, a scos la iveală probleme majore în modul cum sunt organizate căile ferate române.
În primul rând, CFR Călători și CFR Marfă închiriază companiilor private cele mai bune locomotive ale lor, pe sume infime, fără transparență, în condiții necunoscute publicului, așa cum a relatat presa. Cea distrusă la Fetești fusese recondiționată în 2019. Pentru firmele de stat rămân locomotivele vechi, care se defectează mereu, spre disperarea pasagerilor. Se creează astfel o concurență neloială la CFR, cu ajutorul chiar a oamenilor din CFR.
În al doilea rând, constatăm că nici la companiile de stat, nici la firmele private nu există un control atent al stării de sănătate și al consumului de alcool în rândul angajaților (în 2018, o garnitură de marfă s-a prăbușit de pe un pod pentru că, de asemenea, mecanicul era beat). Se pune astfel în pericol viața zecilor de mii de români care circulă zilnic cu trenul.
Nu mai amintesc aici de implicațiile politice ale modului cum s-a realizat transferul de proprietate de la companiile feroviare de stat la cele private și de implicarea unor miniștri ai Transporturilor pe care DNA nu i-a deranjat, din păcate, niciodată.
Responsabilitatea actualei coaliții de guverne este majoră, și am toată încrederea că Ministrul Cătălin Drulă va reuși, așa cum a făcut-o și pe alte paliere, să găsească împreună cu echipa sa cele mai bune soluții! Pe termen scurt, se impun intervenții la obiect acolo unde trebuie intervenit de urgență, pentru ca numărul de incidente să scadă cât mai repede. Dar pe termen lung, trebuie sporită atenția acordată și infrastructurii feroviare.
Din fericire, în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) sunt alocate sume importante pentru modernizarea căilor ferate. De asemenea, există numeroase fonduri structurale pentru același domeniu. Nu mai e timp de pierdut.
Până atunci, un prim pas obligatoriu îl reprezintă transparentizarea procedurilor de închiriere a locomotivelor de la companiile de stat: câte sunt închiriate, în ce condiții, cine sunt beneficiarii și care sunt costurile și câștigurile pentru companiile de stat. Astfel, poate fi eliminate rapid incidentele create de defectarea locomotivelor vechi.
Marius BODEA
Senator USR PLUS de Iași
Cuvinte cheie: + Marius Bodea, CFR, furt,
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Din ce cauză a murit Konstantin Koltsov, iubitul Arinei Sabalenka
Macron anunţă la Marsilia lansarea unei "operaţiuni fără precedent" împotriva traficului de droguri
Gabriela Firea şi Sebastian Burduja, propuşi coordonatori politici ai campaniei PSD-PNL pe Capitală
Energia solară și cea eoliană nu sunt gratis. Un expert explică de ce
”Dacă vrem pace, trebuie să ne pregătim de război”, pledează Charles Michel într-un editorial
Fostul primar din Baia Mare, Cătălin Cherecheş, adus în România din Germania
Riscul unui război nuclear se află la ”cel mai înalt nivel” de zeci de ani, avertizează Guterres
O companie cu afaceri de 155 milioane euro în 2023 vrea să deschidă un magazin la Iași
Un nou hotel, de 4 stele, va fi construit la Iași, în Păcurari. Încep lucrările anul acesta?
Ministrul Mediului: În România, la fabrica Ford, se va produce curând primul autoturism electric
Cârnaţii din topor vor fi protejaţi în UE. Urmează ”Carnea afumată la garniţă din Vâlcea”
Trump incapabil să garanteze plata celor 454 de milioane de dolari pentru fraudă (avocaţi)
Diana Șoșoacă spune că a fost filmată la duș: "Dacă nu-mi dau demisia vor da filmări intime"
Produse din hârtie: Esențiale în igiena și confortul zilnic (P)
Numărul trei din Hamas a fost ucis de o operaţiune israeliană, afirmă SUA
Idei de cadouri pentru cei dragi - Cum să îi surprinzi plăcut! (P)
Revine zăpada la Iaşi? Lapoviță sau ninsoare în mare parte din țară, până joi seară
Fosta actriţă porno Stormy Daniels îşi prezintă versiunea privind relaţia cu Trump
Medic: Să nu uităm că accidentul vascular cerebral se poate face şi la copii
Prognoza meteo: Ne aşteaptă un început de aprilie mai călduros decât normalul termic
Dan Voiculescu șantajează PSD-PNL cu candidatura lui Piedone la Primăria Capitalei
Iubitul Arynei Sabalenka, Konstantin Koltsov, a murit la vârsta de 42 de ani
Azi, Simona Halep revine pe teren. De la ce oră ar putea începe partida
Interviu ZdI TV - Bilanț la Tomești: ce s-a construit și ce urmează
Câteva observaţii din dronă asupra întâmplărilor nefericite de la Vniversitate
Ce relații comerciale mai are Iașul cu Rusia. S-a redus diferența dintre importuri și exporturi
Pasionații de programare și hardware se pot înscrie la concursul național iTEC
Fiscul vrea să-i scoată la mezat bunurile unei femei care a avut un atelier de confecții
Peisagiștii evită să participe la o licitație a Primăriei pentru finalizarea unor „părculețe”
FOTBAL Leo, trezeşte-te, că nenoroceşti fotbalul ieşean! Cine-i arată lui Grozavu bârna din ochi?
Lista celor 10 finaliști pentru Premiul Național pentru Proză „Ziarul de Iași” 2024
In memoriam Paulică Răileanu, un reputat profesor al Politehnicii ieșene
Lista școlilor unde pot începe lucrări: Primăria a semnat opt contracte
Bosch va monta pe tramvaiele din Iași sisteme „inteligente” pentru evitarea accidentelor
Cosmin PAȘCAAlianţa PSD-PNL, mai puternică decât Putin? |
Briscan ZARABunici obraznici |
Cristina DANILOVNoi, femeile |
Nichita DANILOVÎntre artă şi credinţă |