marti, 19.03.2024
Primăria a lansat spre consultare publică două proiecte importante în ceea ce priveşte mobilitatea urbană. Primul face referire la limitarea vitezei la 30 km/h pe prima bandă în cazul străzilor care au cel puţin patru benzi de circulaţie (două benzi pe sens). Celălalt proiect creează cadrul legal pentru intrarea pe piaţa ieşeană a operatorilor care vor să închirieze trotinete electrice. Cum explică Primăria reducerea vitezei: pericolul şi zgomotul cititi in randurile de mai jos.
Municipalitatea ieşeană a lansat spre consultare două proiecte importante în ceea ce priveşte mobilitatea urbană: limitarea vitezei la 30 km/h pe prima bandă în cazul străzilor care au cel puţin patru benzi de circulaţie (două benzi pe sens), şi cadrul legal pentru intrarea pe piaţa ieşeană a operatorilor care vor să închirieze trotinete electrice.
Argumentele Primăriei
Argumentele municipalităţii în ceea ce priveşte reducerea vitezei la 30 km/h pe prima bandă a străzilor magistrale (şase benzi) şi celor de legătură (patru benzi) ţin de siguranţă rutieră, calitatea vieţii în spaţiile publice şi promovarea mobilităţii active. Potrivit lui Cătălin Boghiu, director de digitalizare a Primăriei, probabilitatea unui accident fatal pentru un pieton creşte proporţional cu viteza. „Riscul de deces este de 9 ori mai mic la 30 km/h decât la 50 km/h, iar leziunile sunt mult mai uşoare”, se arată în documentul întocmit de Boghiu şi publicat pe site-ul Primăriei: ieşenii pot face observaţii, prin intermediul unui chestionar online, până pe 6 august. Un alt argument vizează zgomotul: volumul sonor din jurul benzii scade la jumătate din nivelul de zgomot existent la 50 km/h, susţine Boghiu, el citând un studiu realizat de o agenţie franceză în acest sens. Nu în ultimul rând, reducerea vitezei de deplasare pe prima bandă poate face posibilă realizarea unor aranjamente suplimentare a străzilor care să ofere un loc mai bun mobilităţii active în spaţiile publice. „O viteză mai mică pe prima bandă va creşte siguranţa celor care preferă mobilitatea alternativă şi circulă pe pistele pentru biciclete, sau preferă mersul pe jos şi circulă pe trotuare”, se precizează în document. Astfel, conform oficialilor Primăriei, măsura e menită să încurajeze o mobilitate activă: mersul pe jos, cu bicicleta, trotineta, skateboard, role şi alte mijloace.
Regulament pentru trotinete
Deocamdată, la nivel naţional nu există un act normativ care să reglementeze circulaţia trotinetelor: în această perioadă, un astfel de proiect legislativ se află în dezbatere în Parlament. Până la aprobarea unui regulament privind circulaţia, Primăria Iaşi vrea să creeze cadrul legal pentru intrarea pe piaţa ieşeană a operatorilor interesaţi să închirieze trotinete electrice. În acest sens, municipalitatea a lansat în consultare publică un proiect-pilot de micromobilitate. Este vorba despre un acord de cooperare între Primărie şi operatori de profil în vederea implementării serviciilor de închiriere a trotinetelor pe domeniul public prin intermediul unei platforme online, în regim self-service.
„Vom organiza şi o dezbatere cu societatea civilă astfel încât să ne asigurăm că acest proiect va fi implementat într-un mod potrivit. Susţinem iniţiativele eco-friendly şi utile pentru ieşeni”, a declarat ieri viceprimarul Daniel Juravle. Potrivit acestuia, astfel de soluţii alternative de transport pot avea consecinţe precum descongestionarea traficului urban, reducerea poluării şi promovarea unui stil de viaţă sănătos. „Sistemul folosit de operator este un serviciu comun care pune la dispoziţie şi permite oamenilor să închirieze o trotinetă electrică pentru o perioadă scurtă de timp, în scopul deplasării pe distanţe scurte şi medii şi a înlocui astfel alte mijloace de transport poluante”, se arată în proiectul propus de Primărie.
În regulament se precizează că sistemul este controlat exclusiv prin intermediul unei aplicaţii mobile, iar utilizatorii au informaţii în timp real privind amplasarea şi disponibilitatea unui astfel de mijloc de transport. Astfel, interacţiunea cu sistemul se face numai prin telefonul mobil sau un aparat similar, iar utilizatorii vor avea parte de servicii precum: identificarea locaţiei unei trotinete electrice disponibile, rezervarea acesteia, funcţia de blocare sau deblocare, plata prin intermediul telefonului, GPS tracking sau senzor de mişcare.
„Astfel, se instalează aplicaţia, se caută prin GPS trotineta din locaţia cea mai apropiată, se scanează un cod QR de pe ghidon şi se deblochează trotineta, se face deplasarea cu maxim 24 km/h şi se parchează la finalul călătoriei, apoi se plăteşte online prin intermediul aplicaţiei”, se detaliază în regulamentul propus de Primărie. De precizat că limita de 24 km/h este impusă prin legislaţia specifică aferentă circulaţiei pe drumurile publice. Într-o anexă a regulamentului sunt nominalizate mai multe zone din oraş unde vor fi disponibile trotinetele, cu precizarea cu acestea pot fi schimbate prin acordul părţilor.
Staţii de andocare
„Andocarea şi amplasarea trotinetelor electrice de către operator sau utilizator se face numai în rastel sau staţia de andocare. În lipsa acestora pot fi oprite sau staţionate pe trotuar sau alei pietonale, perpendicular sau paralel cu aliniamentul drumului, chiar şi grupate, fără a perturba cirulaţia pietonală, cu evitarea zonelor trecerilor de pietoni, acces pietonal şi auto, şantierelor de lucru pe domeniul public şi spaţiilor verzi”, se mai arată în regulament. În cazul în care utilizatorii lasă trotinetele în locuri interzise, operatorul trebuie să le ridice în maximum 120 minute. În caz contrar, operatorul poate fi sancţionat cu o amendă de până la 400 lei.
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Diana Șoșoacă spune că a fost filmată la duș: "Dacă nu-mi dau demisia vor da filmări intime"
Produse din hârtie: Esențiale în igiena și confortul zilnic (P)
Numărul trei din Hamas a fost ucis de o operaţiune israeliană, afirmă SUA
Idei de cadouri pentru cei dragi - Cum să îi surprinzi plăcut! (P)
Revine zăpada la Iaşi: Lapoviță sau ninsoare în mare parte din țară, până joi seară
Fosta actriţă porno Stormy Daniels îşi prezintă versiunea privind relaţia cu Trump
Medic: Să nu uităm că accidentul vascular cerebral se poate face şi la copii
Prognoza meteo: Ne aşteaptă un început de aprilie mai călduros decât normalul termic
Dan Voiculescu șantajează PSD-PNL cu candidatura lui Piedone la Primăria Capitalei
Iubitul Arynei Sabalenka, Konstantin Koltsov, a murit la vârsta de 42 de ani
Azi, Simona Halep revine pe teren. De la ce oră ar putea începe partida
Interviu ZdI TV - Bilanț la Tomești: ce s-a construit și ce urmează
Câteva observaţii din dronă asupra întâmplărilor nefericite de la Vniversitate
Ce relații comerciale mai are Iașul cu Rusia. S-a redus diferența dintre importuri și exporturi
Pasionații de programare și hardware se pot înscrie la concursul național iTEC
Fiscul vrea să-i scoată la mezat bunurile unei femei care a avut un atelier de confecții
Peisagiștii evită să participe la o licitație a Primăriei pentru finalizarea unor „părculețe”
FOTBAL Leo, trezeşte-te, că nenoroceşti fotbalul ieşean! Cine-i arată lui Grozavu bârna din ochi?
Lista celor 10 finaliști pentru Premiul Național pentru Proză „Ziarul de Iași” 2024
In memoriam Paulică Răileanu, un reputat profesor al Politehnicii ieșene
Lista școlilor unde pot începe lucrări: Primăria a semnat opt contracte
Bosch va monta pe tramvaiele din Iași sisteme „inteligente” pentru evitarea accidentelor
O tânără din Iaşi, designer pentru celebrul brand adidas. A absolvit London College of Fashion
Proiectul A8 a ajuns „bătaia de joc a Guvernului Ciolacu/Ciucă”
O hoaţă a atacat o femeie chiar dacă era însoţită de un bărbat
NATO, confruntarea Vestului cu Rusia, ambițiile lui Klaus Iohannis
„D-ale noastre, ale studenţilor”. Tableta de duminică: astăzi, despre „gen”, „deci” şi „fără deci”!
VIDEO Dronele ucrainene au pătruns 1.000 de km în Rusia și au aruncat în aer două rafinării
VIDEO Un român este cel care a dat ”voce” deșertului Arrakis în superproducția Dune 2. Cine este
Cosmin PAȘCAAlianţa PSD-PNL, mai puternică decât Putin? |
Briscan ZARABunici obraznici |
Cristina DANILOVNoi, femeile |
Nichita DANILOVÎntre artă şi credinţă |