Medicii ieșeni de la urgență susțin că sunt aglomerați de oameni speriați: „Criteriile de internare sunt aceleași”

miercuri, 18 septembrie 2024, 03:29
4 MIN
 Medicii ieșeni de la urgență susțin că sunt aglomerați de oameni speriați: „Criteriile de internare sunt aceleași”

Aproximativ 5% dintre pacienții care ajung la urgențe nu au o situație reală de urgență. Medicii spun că, deși fac tot posibilul să ajute pe toată lumea, se pierd mult timp și resurse din cauza pacienților care ar putea fi tratați în altă parte, deoarece problemele lor nu sunt urgente. Timpul acordat acestor pacienți reduce disponibilitatea pentru cei care au cu adevărat nevoie de îngrijiri de urgență.

„De exemplu, vine o doamnă și îmi spune că are nevoie de o ecografie Doppler. Am întrebat-o de ce a venit pentru asta la urgențe și de ce medicul care a trimis-o să-și facă ecografia nu i-a făcut și o recomandare. Aceasta răspunde că i s-a pus o suspiciune de diagnostic, dar nu i s-a spus și unde să meargă pentru ecografie. Desigur, o ajutăm. Probabil este vorba despre o suspiciune de afecțiune vasculară la membrele inferioare. În mod normal, cineva care a primit un diagnostic ar trebui să aibă un bilet de trimitere de la medic, iar medicul respectiv ar trebui să indice unde să meargă pentru ecografie. Sunt numeroase cabinete și policlinici partenere cu Casa de Asigurări care oferă acest serviciu. Pacienții pot suna la unul dintre aceste cabinete pentru a face o programare, nu este nevoie să vină la urgență pentru o ecografie care poate fi programată”, a declarat Diana Cimpoeșu – medic-șef UPU-SMURD Iași.

 

Un pacient a avut 106 apeluri la 112 într-un an și jumătate

 

Medicul spune că se pierde timp prețios atunci când pacienții depun plângeri care necesită ca medicii să aloce timp, uneori chiar personal, pentru a redacta rapoarte care explică situația. De exemplu, un pacient a avut 106 apeluri la 112 într-un an și jumătate, 48 de apeluri în 2023 și 58 de apeluri în 2024. Pe lângă solicitarea repetată a ambulanței, pacientul este constant nemulțumit și face frecvent reclamații. În astfel de cazuri, medicii ajung la concluzia că nu este vorba de o urgență reală.

 

„Adică, atunci când folosești o resursă limitată, cum ar fi ambulanțele, există momente în care nu ai mașini disponibile și trebuie să gestionezi situații de urgență reale. Dacă te uiți pe harta apelurilor și vezi că sunt câteva apeluri făcute fără necesitate reală, te întrebi de ce s-a apelat degeaba. De exemplu, unii pacienți pot avea bilet de trimitere la spital, dar aleg să ceară ambulanța pentru a ajunge mai repede la urgență, sperând că astfel vor fi internați mai repede. Totuși, criteriile de internare sunt aceleași, fie că pacientul vine cu ambulanța sau se prezintă direct cu biletul de trimitere în ambulatoriu sau la internare de zi. În plus, sunt persoane care, deși nu sunt din Iași și nu ar avea nevoie să vină aici, aleg să facă acest lucru, considerând că e mai bine să fie tratate în Iași”, a declarat Diana Cimpoeșu.

 

Numărul pacienților crește anual cu aproximativ 5%

 

Un alt aspect important este numărul de pacienți care se prezintă zilnic la urgențe. În mod normal, acesta scădea pe timpul verii, însă anul acesta în perioada respectivă s-a menținut la același nivel ca în restul anului. Acest lucru, suprapus cu perioadele de concediu ale personalului medical, a dus la o supraaglomerare. De asemenea, medicii observă că numărul pacienților crește anual cu aproximativ 5%, singura scădere fiind în 2021, când, din cauza pandemiei, mulți au evitat spitalul de teama de a nu contracta virusul Covid-19. În 2022, 2023 și 2024, numărul pacienților a continuat să crească, o creștere lentă, dar constantă.

 

„Acum aproximativ două săptămâni, am primit un apel de la o doamnă. Mi-a spus cum se numește și că are un traumatism la picior. I-am recomandat să meargă la urgență, dar ea mi-a spus că deja fusese la un alt centru de urgență și are nevoie de un RMN. I-am explicat că în urgență nu se face RMN și că trebuie să-și facă o programare. I-am dat propriul meu exemplu, când am avut un accident la schi și am avut nevoie de un RMN, m-am prezentat a doua zi la spital, colegul meu de la ortopedie m-a consultat și mi-a spus că este necesar un RMN. Am contactat o clinică privată și mi l-au făcut. Chiar și eu, șeful unei secții clinice, am urmat acest proces. În ciuda acestui sfat, doamna s-a prezentat totuși la spital, iar colega mea i-a explicat din nou că nu facem RMN-uri în urgență. Acestea sunt situații care nu ar trebui să fie rezolvate în departamentele de urgență”, a declarat Diana Cimpoeșu.

 

Sfaturi pentru familiile care au membri în stadiul terminal

 

Medicul ieșean afirmă că se întâmplă frecvent ca persoane aflate în stadii terminale să se prezinte la urgențe. De exemplu, recent, un pacient cu cancer în fază terminală a venit de la un spital privat unde era internat pentru îngrijiri paliative. Familia a solicitat să fie dus la urgențe. Medicul spune că nu se pot face foarte multe la urgențe pentru un pacient în stadiu terminal. Într-o astfel de situație este important ca familiile să înțeleagă că în cazul anumitor boli, toate metodele de tratament au fost epuizate.

Pacientul ar trebui să primească îngrijiri paliative. Acolo, deși nu știe câte zile îi mai sunt date, sunt persoane care se concentrează pe asigurarea confortului, gestionarea durerii și asigurarea alimentației. Astfel, în urgență, se poate administra o perfuzie, se poate trata durerea, dar nu se poate face mai mult. Medicul spune că este esențial ca pacienții în stadiu terminal să fie îngrijiți în unități de îngrijiri paliative, fie acasă, fie într-o unitate specializată. Familia trebuie să înțeleagă că urgența nu poate salva ceea ce sistemul medical a diagnosticat și tratat până la capătul bolii.

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii