Impact FM regional

Mesajul de adio al celui mai mare telescop trimi sin spatiu. Acesta a incetat sa mai functioneze (FOTO)

Telescopul Herschel, imagini, galaxie
  • Telescopul Herschel, imagini, galaxie

Cel mai mare telescop trimis în spaţiu a încetat să mai funcţioneze. Iată cele mai frumoase imagini capturate

Herschel, cel mai mare telescop trimis vreodată de oameni în spaţiu, lansat în mai 2009 pentru a studia modul de formare a stelelor, a încetat să mai funcţioneze, după ce şi-a epuizat rezervele de heliu lichid, a anunţat, luni, Agenţia Spaţială Europeană (ESA).

La începutul lunii martie, ESA a anunţat că telescopul îşi va încheia activitatea "în următoarele săptămâni", după evaporarea totală a celor 2.300 de litri de heliu lichid, indispensabili pentru răcirea instrumentelor sale la o temperatură apropiată de zero absolut (-271° C).

Cu cele peste 25.000 de ore de date înregistrate de la lansarea sa, "Herschel ne-a oferit o o viziune complet nouă asupra Universului, arătându-ne aspecte care ne erau ascunse până în prezent, anumite procese nemaivăzute, precum naşterea stelelor şi formarea galaxiilor", a subliniat într-un comunicat Göran Pilbratt, coordonatorul ştiinţific al acestui proiect din cadrul ESA.

Telescopul Herschel i-a ajutat, totodată, pe astronomi să descopere prezenţa apei, un element determinant pentru existenţa unor potenţiale forme de viaţă, "peste tot în Univers", a adăugat Göran Pilbratt.

În ianuarie, datele colectate de acest telescop au furnizat informaţii inedite despre asteroidul Apophis, care urmează să treacă la mică distanţă de Terra în 2029 şi apoi, din nou, în 2036.

Chiar şi în lipsa completă a rezervelor de heliu, Herschel va putea să comunice cu staţiile de la sol. La începutul lunii mai, el va fi retras din serviciul activ şi plasat pe o traiectorie "de garaj", pe orbita heliocentrică (în jurul Soarelui), a precizat ESA.

Construit pentru a avea o durată de viaţă de minimum trei ani, telescopul Herschel îşi datorează numele fizicianului William Herschel, savantul care a descoperit razele infraroşii în anul 1800. Oglinda sa principală, care are un diametru de 3,5 metri, a făcut ca Herschel să devină cel mai mare şi mai puternic telescop în infraroşu trimis vreodată în spaţiu.

Mai multe imagini si explicatii gasiti pe descopera.ro

Rivalităţi globale (I)

Lucian DÎRDALA

Rivalităţi globale (I)

Astăzi, indiferent dacă vorbim de relaţia SUA - Rusia sau de cea între SUA şi China, toată lumea are scenarii de victorie, în caz de război, chiar şi în ipoteza în care s-ar ajunge la o folosire limitată a armamentelor nucleare.

Inteligenţa politehnică

Florin CÎNTIC

Inteligenţa politehnică

A trecut insuficient comentat un excepţional interviu pe care Toni Hriţac i l-a luat lui Cristian Tudor Popescu. Cum eu am căzut pe gânduri privindu-l, simt nevoia să scriu.

Despre război şi liceul militar

Radu PĂRPĂUȚĂ

Despre război şi liceul militar

Eram în clasa a 8-a, când în clasa noastră a venit un maior. Nu-i mai ţin minte numele, probabil că nici nu i l-am cunoscut. Umbla prin şcoli şi recruta elevi pentru a da examen la liceul militar din Câmpulung Moldovenesc.

Lumini şi umbre în mass-media românească

Alex VASILIU

Lumini şi umbre în mass-media românească

Mai demult am fost surprins auzind opinia hotărâtă a unui fost coleg de redacţie: educaţia, cultura se face în şcoală, acasă, nu la radio şi televiziune, aceste instituţii având doar menirea să informeze, să distreze.

Iată scenariul revenirii lui MRU în politică, prin intermediul unui ocol pe la primăria Iaşului

Două vorbe despre MRU şi şansele sale la cea mai înaltă funcţie în târg, dragi telespectatori, vorbe care s-au desprins din luările de cuvânt ale participanţilor la şcoala politică de vară de pe Bahlui, care a avut loc săptămâna trecută, seara, pe răcoare, pe terasa unei cunoscute berării din târg.

Isărescu și calul