Iași, destinația turistică a anului 2022. Românii au ales (VIDEO)
"Titlul Destinatia Anului 2022 înseamna pentru Iasi vizibilitate mai mare si o confirmare (...)
citeste totduminica, 26.06.2022
Deşi unii comentatori vorbesc despre o „moarte” a postmodernismului american - prin revenirea romanului recent la epic, la poveste -, în realitate nu asistăm acum decît la remodelarea vechilor structuri moştenite de la Barth sau Hassan şi la reconsiderarea funcţiilor esenţiale ale ficţiunii. Reabilitarea instrumentarului epic reprezintă contribuţia estetică a „generaţiei următoare”, în interiorul căreia strălucesc deja Jeffrey Eugenides (laureat al Premiului Pulitzer în 2003) şi Jonathan Franzen (distins cu National Book Award în 2001).
Ceea ce la postmoderniştii ultimelor decenii ale secolului XX era perspectivă fragmentară şi naraţiune segmentată devine - la prozatorii actuali - arhitectură organică, îmbinată pe tiparele clasicizante ale realismului tîrziu. Povestea a căpătat consistenţă, indiciu clar că romanul, chiar în epoca „descentralizărilor”, nu poate renunţa la funcţia sa primordială, aceea de a istorisi. Jeffrey Eugenides (n. 1960), Jonathan Franzen (n. 1959) şi Donna Tartt (n. 1963) sînt, probabil, reprezentanţii cei mai importanţi ai noului val, construindu-şi succesul pe amintita abilitate de a alcătui o „istorie” semnificantă, cu început, mijloc şi sfîrşit.
Eugenides e descendentul unei familii de emigranţi greci din Detroit, fiind cunoscut, în principal, pentru două romane, Sinuciderea fecioarelor/The Virgin Suicides (1993) şi Middlesex/Middlesex (2002), ambele apărute, în traduceri româneşti, la Polirom. În pauza, de aproape zece ani, dintre opere, scriitorul (deţinător al unui MA în literatură engleză la Stanford University) a publicat povestiri, preocupările lui centrale situîndu-se acolo, ca şi în romane, în aria psihologiei identitare a celui dislocat. Middlesex poate fi citit ca saga unei familii de emigranţi greci, cu trei generaţii de protagonişti. Avem, mai întîi, „părinţii fondatori”, Eleutherios (Lefty) şi Desdemona Stephanides, doi fraţi care îşi părăsesc ţinuturile elene natale (ocupate de turci), pentru un nou destin în America. Întîmplarea (studiată în regim de fatalitate eschiliană sau sofocliană) - proiectată însă şi pe mutaţiile hormonale inversate, patologice, ale eroilor - face ca Lefty şi Desdemona să dezvolte o atracţie incestuoasă unul faţă de celălalt, finalizată cu o căsătorie neobişnuită, pe puntea vasului ce-i transportă peste Atlantic.
Legătura de sînge dintre soţi (ascunsă cu cerbicie în Statele Unite) nu îi împiedică pe protagonişti, într-o fază iniţială, să dea naştere unor copii sănătoşi, Milton şi Zoë (a doua generaţie de greci americani). Milton se căsătoreşte, în linia automatismului ancestral maladiv, cu vara sa primară, Theodora (Tessie), concepînd cea de-a treia serie de Stephanides în America, formată dintr-un băiat şi o fată (devenită mai apoi... băiat). Ace(a)sta din urmă, Calliope (mai tîrziu, Cal), naratoarea/naratorul textului, este, cu adevărat, receptoarea/receptorul „blestemului” originar, al combinaţiei defectuoase de ADN identic (provenit din consangvinizare), suferind de „sindromul deficitului de 5-alfa-reductază” ori, mai pe scurt, de hermafroditism. În Calliope se răsfrînge pedeapsa păcatului arhetipal, asemenea unei profeţii (fatidice) de oracol olimpian. Tragedia ei/lui se consumă pe falia implacabilităţii destinului (o fatum malus), întocmai ca la Oedip al lui Sofocle.
În pofida fatalităţii biologice, naratoarea/naratorul îşi proiectează drama pe un fundal jocular, lipsit de sentenţiozitatea scrierilor tragice. Iată cum arată, de pildă, „istoria” familiei lui Cal(lie), la o perspectivă succintă, dar cuprinzătoare: „Deci să recapitulăm. Sourmelina Zizmo nu era numai verişoara bunicilor mei. Era şi bunica mea. Tatăl meu era nepotul propriei sale mame (şi al propriului său tată). Pe lîngă faptul că-mi erau bunici, Desdemona şi Lefty îmi erau şi unchi şi mătuşă. Părinţii mei aveau să-mi fie veri de-ai doilea, iar fretele meu avea să-mi fie văr de-al treilea şi frate”.
O celulă închisă şi conservatoare aşadar lumea emigranţilor greci, localizată în „Middlesex” (punct geografic unde se desfăşoară naraţiunea, însă şi metaforă a dublei condiţii sexuale a personajului principal). În paralelismele simbolice găsim arta lui Eugenides. Middlesex e un roman despre „sinele” în descompunere al protagonistei, dar metafora cuprinde şi destinul colectiv, al comunităţii ca atare. Eugenides explorează, în fond, procesul de disoluţie a Lumii Vechi în Lumea Nouă. Pretextul unei astfel de analize de fineţe îl constituie, surprinzător, drama fetiţei care devine băiat.
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
„Lene şi literatură”, episodul al treilea, la Muzeul Poeziei: un act artistic de 7 ore
Cursuri reciclate la Politehnică, de la studenţi: sute de kilograme de hârtie recuperate
(VIDEO) Lacul Techirghiol a devenit roz. Explicații ale acestui fenomen rar
Franţa propune în cadrul G7 o plafonare a preţului petrolului la nivelul „țărilor producătoare”
Rectorul USV Iaşi a devenit preşedintele consorţiului universităţilor de profil din România
Maia Morgenstern, premiată pentru întreaga carieră la TIFF 2022
Susţinători ai avortului, atacaţi şi agresaţi în violeneţe în mai multe oraşe din SUA
17 tineri găsiți morți într-un club din East London. Nu se știe cauza
STUDIU: Somnul cu o sursă de lumină în cameră îngrașă și crește riscul unor afecțiuni grave
Reacția MAE la propaganda rusă: Declarațiile lui Medvedev indică frustrare
Un nou punct de trecere a frontierei cu România, instituit în Republica Moldova
Imagini incendiare. Madonna s-a sărutat cu o cântăreață de rap pe scenă
Șirag de mașini tamponate în fața Gării. Carambol auto, niciun rănit
Un militar tânăr din Sălaj a murit jucând fotbal cu prietenii
„Cenuşăreasa” litoralului românesc renaşte: oaze de verdeaţă la 100 metri de plajă
Tot mai multe accidente cu trotinete electrice, în Iași FOTO/VIDEO
Un turist gras, epuizat, dă de furcă salvamontiștilor din Bușteni. Nu poate fi coborât cu targa
Cum sunt „vânaţi” şi amendaţi pe drum turiştii români care merg în Grecia. „Se poate şi mai rău”
(VIDEO) Ziua Drapelului, sărbătorită în centrul Iașului. Defilare Garda de Onoare
Rezultatele la Bacalaureat 2022 vor fi afișate luni, până la ora 12:00. Când se depun contestațiile
Robert Glință, impresionat de „regele” David Popovici: „Și-a înecat concurența”
FOTO A treia seară de Rockanotherworld: ”Am Fost La Munte Și Mi-a Plăcut„
Două mașini s-au ciocnit violent în Tudor Vladimirescu. O victimă FOTO/VIDEO
CM Natație: Robert Glință, locul 4 în finala probei de 50 m spate
Bianca Andreescu, învinsă în finala turneului WTA de la Bad Homburg
Cât câștigă șefii aeroporturilor din România. Cel de la Iași s-a ”oprit” doar la 154.000 de lei
Iași, destinația turistică a anului 2022. Românii au ales (VIDEO)
Vânătoarea de milionari, inițiată de ANAF: Cine este prima persoană fizică verificată
Un bărbat din Botoșani și-a lăsat mașina să ardă în drum pentru că pierdea avionul
Medvedev acuză Bucureștiul că vrea să creeze o „nouă Românie Mare”
Forțele ruse și pro-ruse ar fi intrat în Lisciansk (separatiști)
(VIDEO) Patriarhul Kirill, ”trăsnit” în biserică. A căzut în timpul slujbei
VIDEO Cum se aude războiul. Explozii și alarme aeriene la Harkov, unde atacă armata rusă
ANALIZĂ România, printre cele mai mici prețuri din UE la servicii și mâncare. Salariile ne „omoară”
FOTOREPORTAJ O altfel de vacanță. Locurile ascunse ale destinațiilor pe care credem că le cunoaștem
(FOTO) Mergeți spre Roman? Vă atacă albinele. Accident cu un TIR ce transporta stupi
(VIDEO) Cum este distrus un convoi rusesc în câteva zeci de secunde
(VIDEO) Benny Hill al fotbalului: De câte încercări e nevoie pentru a lovi o minge?
(GALERIE FOTO) HAI LA OALEEE! Iată cu ce vă așteaptă meșterii populari la Târgul Cucuteni
"Vânătoare" mare pentru prinderea șoferilor băuți pe drumurile ieșene FOTO
Movilă a organizat la Iași un simulacru de alegeri. Ce zice șeful real al PMP Iași
Micro-expoziţia „Fenomenul tezaurizării în epoca bronzului”, deschisă la Palat
Nicolae GRECUCe urmează după David? |
Eugen MUNTEANUCurentul latinist şi configurarea conştiinţei identitare româneşti moderne (IV) |
Aurelian-Petruș PLOPEANUCât de eficiente sunt pieţele? |
Alexandru CĂLINESCUFranţa, în echilibru fragil |
Acţiunea Autobuzul la filiala unui partid din Iaşi: crosul poştaşilor la votarea de azi |
Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.