Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

Microteatru la Avangardia

GALERIE
dana tabrea
  • dana tabrea
- +

Microteatrul reprezintă o tipologie de dată relativ recentă. Microteatrul a fost creat cu scopul de a democratiza cultura şi de a o aduce în stradă, în mijlocul oamenilor. Pe de altă parte, termenul are în vedere spaţii de mică întindere, care iniţial nu erau destinate actului teatral, de asemenea la spectacole scurte, având miză politică.

Proiectele de microteatru au apărut în Spania, de cele mai multe ori în spaţii insolite, în primul deceniu al anului 2000, urmând să traverseze Oceanul spre Statele Unite. Un spectacol de microteatru se joacă de până la zece ori într-o seară şi durează aproximativ cincisprezece minute. În Barcelona există chiar şi festivaluri de microteatru. La unul dintre acestea (Festival Píndoles), de altfel primul festival de acest tip, a fost premiată în 2015 una dintre piesele din repertoriul de microteatru de la Avangardia.

Teatrul Avangardia preia şi transformă conceptul de microteatru, adaptându-l astfel încât să poată constitui o alternativă viabilă la teatrul de sală. Actorii joacă teatral în scenete filmate care nu depăşesc douăzeci de minute şi a căror miză e una pur recreativă. Microspectacolele sunt concepute la graniţa dintre teatru şi film şi sunt dedicate vizionării online. Cyber-spectatorul introduce un cod şi are la dispoziţie o oră pentru a viziona microspectacolul. Oferta de microspectacole este etalată şi categorisită pe site-ul dedicat: comedie sau comedie neagră, suspans, dramă.

Am vizionat trei mostre de microteatru filmic de la Avangardia şi abia aştept să apară altele noi. Pentru început, comedia „Ele” (de Marta Fons, regia: Ricard Reguant, distribuţia: Ioana Barbu şi Ştefania Samfira). Două foste colege de liceu se întâlnesc la o cafea, graţie Facebook-ului. Complimentele sunt răsturnate în ofense, iar amintirile lor nu sunt tocmai reconfortante. Astfel, una îşi aminteşte cum cealaltă i-a suflat prietenul în clasa a X-a. Drept răzbunare, colega înşelată în liceu a devenit amanta actualului soţ al fostei colege. Microistoriile nu sunt lipsite de răsturnări de situaţie. Colega trădată află cu stupoare că a contribuit la stabilitatea relaţiei dintre fosta colegă şi prietenul furat în liceu, deoarece colega îşi înşela acum soţul chiar cu prietenul din liceu. Nu numai că sunt construite astfel încât să rezerve elemente de surpriză, dar scenetele de microteatru de la Avangardia au şi final neaşteptat.

În al doilea rând, comedia „Iubire la distanţă” (de Ricard Reguant, distribuţia: Alexandru Conovaru, Ioana Mărcoiu, Andreea Mateiu, Andreea Hristu, Ioana Barbu). De această dată, titlul induce în eroare. Nu e nicidecum vorba de o poveste de dragoste, ci de eforturile disperate ale unui bărbat matur de a găsi o parteneră pentru jocuri erotice, lipsite de inhibiţii, dar şi de obligaţii în perioada izolării la domiciliu. Sunt sunate pe rând foste iubite, cunoştinţe, amice, chiar şi fiica producătorului său (adultul interpretează rolul unui actor faimos). Fata se dovedeşte a fi minoră, iar idila virtuală e oprită la timp. În cele din urmă, îşi dă întâlnire pe Skype, fără promisiuni. Sceneta are un final deschis.

În al treilea rând, plină de suspans, aşa cum arată şi descrierea, „Pe întuneric” (de Octavi Egea, o piesă premiată în 2015 în cadrul Festivalului de Microteatru Píndoles de la Barcelona, regia: Ricard Reguant, distribuţia: Şerban Pavlu, Camelia Pintilie, Alexandru Conovaru, Andrei Mateiu). Piesa reia unele teme din spectacolul „Demnitate” de Ignasi Vidal, cu diferenţe şi cu mai puţin patetism din partea actorilor. Construcţia scenelor se bazează pe răsturnări de situaţie care contribuie la atmosfera tensionată, microspectacolul are un final deschis, lăsat la latitudinea Cyber-spectatorului. Soţul psihoterapeutei, pe care seara o surprinde într-o casa izolată, cu instalaţia electrică nefuncţională, se dovedeşte a avea el însuşi un partener, împreună cu care plănuise să îşi ucidă soţia. Grija şi dragostea ascund astfel o realitate terifiantă. De această dată, titlul e pe de o parte la obiect, iar pe de altă parte semnificativ pentru orbirea femeii căreia realitatea propriei căsnicii i se înfăţişează în obscuritatea absenţei unor detalii foarte importante despre adevăratul chip al soţului ei. Chiar dacă acţiunea nu e redată, intuiţia funcţionează.

În primul caz - filmarea e realistă, acţiunea petrecându-se la o terasă, în al doilea - microspectacolul dă impresia că e vorba de simpla filmare a cuiva la domiciliu, iar în cel de-al treilea - sunt prezente numeroase tehnici de film. De cele mai multe ori, personajele împart ecranul (split screen). Cel mai interesant e filmată femeia din microspectacolul „Pe întuneric”, în întunecime totală, fără a lăsa să se vadă nimic altceva decât obscuritatea în care se cufundă la propriu şi la figurat. Ceilalţi protagonişti apar schematic, nici imaginile lor nu luminează prea mult confuzia în care se adâncesc micromomentele cu femeia iniţial uşor înfricoşată, prudentă şi în cele din urmă perplexă.

În contextul în care a apărut microteatrul, accesibil oricui, pentru o scurtă pauză cu scopul de a se destinde, relaxa, amuza, începe să fie regândit rolul teatrului ca artă în societatea contemporană. Deja unii regizori au început să creeze explicit pentru marele public, contribuind la democratizare teatrului, coborând arta în stradă. În acelaşi timp, teatrul are din ce în ce mai mult o miză sociopolitică. Nu în ultimul rând, Cyber-spectatorul poate tolera spectacole cu o durată mai mică decât în mod obişnuit, dat fiind că prezenţa mai mult timp în faţa ecranului poate deranja. De la microteatrul pentru online, la experimentele de teatru online care deja s-au făcut în fel şi chip, la un nou soi de Cyber-teatru nu a mai rămas foarte mult de parcurs.

Dana Ţabrea este profesor, doctor în filosofie şi critic de teatru (membru AICT)

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dan CONSTANTIN

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dacă distinsul profesor „X” sau remarcabilul „Z” au putut să treacă peste lege, eu de ce nu aş putea?

opinii

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

George ŢURCĂNAŞU

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

Delestaţi de centru şi captivi între statalismul teritoriului post-sovietic de la est de Prut şi desconsiderarea de la nivelul Bucureştiului, moldovenii din România aleg soluţia cea mai simplă: ştergerea sau renunţarea la identitate. Exemplele sunt multiple şi deseori invocate în scrieri mai vechi, de la divergenţele teritoriale bucovineană (în plin nucleu statal al Moldovei), vrânceană şi gălăţeană, la tendinţele actuale ale tinerilor de a migra pentru studii spre centrele universitare externe Moldovei, deseori mai prost cotate decât Iaşul în sistemul universitar. În aceste condiţii, să nu înţelegi necesitatea unor mişcări care militează pentru scoaterea Moldovei din izolarea impusă de către centru e cam prea mult!

Spărgătoarea de coduri

Bogdan ILIESCU

Spărgătoarea de coduri

Viaţa unui copil de acum 40 de ani (şi aproape sigur şi înainte) era absolut fascinantă pentru că era înmuiată din plin în toată istoria omenirii şi în tot ce avea mai valoros, adunat până atunci, în cărţi. Da, lucrurile alea cu un aer prozaic, mărturia perpetuă a unei invenţii seculare, care, prin natura lor de a păstra scris orice gând pe care i-l încredinţai, obligau la multă atenţie, şi mare responsabilitate şi scriitorul, şi cititorul.

pulspulspuls

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Dacă tot v-am servit ieri aicea niscai aritmetică electorală de Bahlui, haideţi să continuăm şi azi cu olecuţă de analiză matematică plus geometrie diferenţială tot pe tema asta incitantă! Nu de alta, dar acuşi încep iar simulările de alegeri, şi măcar să fim pregătiţi.

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri