
Lucrările inedite a doi artiști germani vor putea fi vizionate în cadrul Romanian Creative Week (RCW), în perioada 15-26 mai. Bruno Maria Bradt aduce la Iași desenul monumental în lucrări și de șapte metri lungime, iar în cadrul expoziției „Cântecul vârstelor” publicul va descoperi iubirea și tandrețea la vârsta a treia. În cadrul expoziției „Natura Morta”, Philipp Wieder va da un alt sens florilor care mor prin fotografiile sale și va dezvălui metafora ciclului vieții prin prisma acestora.
Vernisajul expoziției „Cântecul vârstelor” este programat miercuri, 15 mai, la Palatul Braunstein, de la ora 14:00, iar vernisajul pentru „Natura Morta” va fi joi, 16 mai, de la ora 12:00, la Casa Muzeelor, ambele în prezența curatorului Cristina Simion.
„Cântecul Vârstelor” și universul lui Bruno Maria Bradt
Expoziția „Cântecul Vârstelor” aduce în prim-plan lumea interioară a lui Bruno Maria Bradt. Lucrările sale monumentale, unele de până la șapte metri lungime, propun o incursiune în lumea lui Bruno Bradt, populată de reflecții personale, reinterpretări ale unor experiențe semnificative de viață, figuri aparținând memoriei artistului, de la familie și mentori, până la cunoștințe.
„Expoziția de la Palatul Braunstein este rarisimă, pentru că genul pe care îl practică artistul este rarisim: desenul monumental. Extrem de puțini artiști mai fac desen monumental în ziua de astăzi, pentru că presupune, pe de o parte, o tehnică excepțională, iar, pe de altă parte, presupune o investiție de timp remarcabilă. De aceea, cred că rareori au ocazia iubitorii de artă să vadă desen monumental, mai ales la nivelul de detaliu pe care îl practică Bruno Bradt”, a declarat Cristina Simion, curatorul expoziției.
Expoziția prezintă o selecție variată de lucrări, cuprinzând diverse etape ale creativității artistului. Acestea includ în special lucrări recente, de dimensiuni impresionante, care reflectă teme, tehnici și modalități de exprimare artistice contemporane. Caracteristica modulară a acestor lucrări permite atât expunerea totală, cât și parțială, fiecare modul având propria viață. Compoziția este planificată în așa fel încât mesajul lucrărilor să nu fie diluat sau pierdut prin fragmentare.
„Mă bucur să îl pot prezenta pe Bruno Bradt publicului ieșean, la Palatul Braunstein, într-un spațiu monumental pe măsura lucrărilor sale. Are lucrări care au și lungimea de șapte metri, care aveau nevoie de un spațiu foarte mare. Vor fi mai multe lucrări monumentale, între care și cea care inspiră titlul expoziției, «Cântecul vârstelor». E preluat după Lucian Blaga, e un titlu poetic, pentru că această lucrare monumentală de dată recentă explorează iubirea și tandrețea la vârsta a treia. E o temă neobișnuită și curajoasă. Cred că mulți iubitori de artă și frumos vor fi extrem de interesați de această temă”, a completat curatorul.
„Natura Morta”, elegie în imagini de Philipp Wieder
Expoziția „Natura Morta” îl prezintă pe Philipp Wieder, artistul german fascinat de frumusețea efemeră a naturii. Prin fotografiile sale, Wieder explorează metafora trecerii și ciclului vieții, aducând în prim-plan florile în diverse stadii, de la înflorire la descompunere.
„Philipp Wieder e fotograf german care s-a specializat în fotografii ale florilor care mor. Este o metaforă a trecerii și a ciclului vieții pentru orice este viu. Florile sunt speciale și au o frumusețe aparte chiar și în etapa de ofilire și apoi de descompunere. Philipp Wieder folosește această metaforă pentru a reflecta asupra vieții, asupra rolului vieții pe pâmânt și asupra importanței naturii în general. Lucrările lui au o notă artistică profundă și o poezie aparte care va plăcea cu siguranță vizitatorilor care vor veni la Casa Muzeelor”, a precizat Cristina Simion.
Alături de aceste fotografii va fi și o instalație florală care va completa expoziția, iar la vernisaj vor fi prezentate și filme realizate de Philipp Wieder. Curatorul expoziției ne-a mărturisit că Philipp Wieder iubește foarte mult lalelele. Prin urmare, vor fi multe lalele fotografiate în diverse stadii ale vieții lor.
„Un lucru interesant este că una dintre camerele spațiului expoziției temporare de la Casa Muzeelor va avea ceea ce se cheamă lumină neagră și vizitatorii vor putea să exploreze operă lui și văzută altfel, într-o cameră neagră în care sunt luminate doar lucrările”, a adăugat Cristina Simion.
Cine sunt cei doi artiști germani
Bruno Maria Bradt s-a născut în Timișoara în 1962 și a început să deseneze de la o vârstă fragedă, urmând apoi liceul de artă din orașul său natal. Înainte de absolvire, a fost distins cu Premiul I la Concursul Național de Desen. A continuat să-și dezvolte talentul studiind la Institutul de Arte „Ion Andreescu” din Cluj-Napoca. În 1984 s-a stabilit în Germania, la Fürth, unde a studiat designul grafic la Academia de Arte din Nürnberg.
Stilul său se încadrează în desenul clasic de origine renascentistă, dar abordează teme moderne, adesea prezentând multiple reprezentări ale personajelor cheie într-o singură lucrare. Tehnica sa principală implică creionul pe o tablă de legare gri, iar culorile sunt adăugate cu vopsea acrilică sau guașă și cretă pastelată. Printre temele sale recurente se numără familia, credința și problemele sociale precum acceptarea, bătrânețea și durerea. Bradt își imprimă personajele cu demnitate și respect pentru povestea lor. Mesaje sub formă de texte selectate, scrise în desenele sale, sunt folosite de Bradt pentru a-și sublinia afirmația picturală și pentru a crea astfel noi conexiuni.
Cunoscut mai ales în sudul Germaniei, unde a expus în muzee, galerii, dar și în catedrale și biserici, Bradt este membru al mai multor asociații profesionale de prestigiu. În România, a fost prezent în ultimii ani cu expoziții personale la Muzeul Național de Artă din Cluj-Napoca (expoziția personală „Homo Sum”, însoțită de un catalog apărut la Editura „Tribuna”, 2020), la Naționalul Brukenthal. Muzeu din Sibiu (2021), la Galeria „Mansarda” a Facultății de Arte UdV Timișoara, expoziție personală („Memoria Pasajului”, însoțită de catalog, 2021) și a fost unul dintre artiștii invitați ai Bienalei Internaționale de Vizual Brașov. Arte, ediția a II-a („Alfa și Omega”, la Muzeul „Casa Mureșenilor”, 2021).
Născut în Stuttgart în 1955, Philipp Wieder a trecut de la lucrul în agenții de publicitate ca designer la cariera de artist independent specializat în fotografie și multimedia. Fondându-și propria agenție la Nürnberg, în 2013, el a expus frecvent lucrările sale, colaborând adesea cu alți artiști și participând la numeroase concursuri de fotografie.
În ultimii ani, s-a interesat de modul în care trecerea timpului schimbă aspectul plantelor și le modifică frumusețea, fotografiind și filmând în special florile, de la stadiul de mugure până la tulpina uscată. Prin fotografiile sale, el explorează această transformare ca o reflectare a propriei evoluții și ca o încercare de a redefini frumusețea în orice vârstă. Participarea sa la Romanian Creative Week marchează prima sa expoziție în afara Germaniei. Seria „Still Life”, proiect încă în derulare, a fost prezentată în ultimii ani în diferite galerii și muzee (Galerie LeonArt, kultur.lokal.fürth, Zeltner Schloss, Plassenburg – Bund fränkischer Künstler, Ludwig-Dörfler-Museum) și a primit Premiul Publicului la concursul «Aichacher Kunstpreis» 2021.
Cristina Simion este curator și galerist, cu o vastă experiență în proiectarea și gestionarea a peste 100 de expoziții personale și de grup, concentrându-se în special pe artiștii contemporani din Europa de Est, cu accent pe România. A fost co-curator al Bienalei Internaționale de Arte Vizuale de la Brașov și conduce Galeria Tiny Griffon din Nürnberg, Germania, din 2012. Are un doctorat în managementul schimbării în industrii nestandardizate și peste două decenii de experiență anterioară în managementul media, jurnalism și comunicare. Cristina Simion este absolventă a Cursului Internațional de Curatorial organizat de Centrul NODE pentru Studii Curatoriale Berlin (2018-2019) și a Cursului de management al colecțiilor de artă al aceleiași instituții (2022). A absolvit cursul de Introducere în Artă și Finanțe al Institutului de Arte Sotheby’s New York (2022). A ținut prelegeri în managementul artei la tabăra internațională de artă Civitella d’Agliano, la Horasis Global Meeting, la Universitatea de Vest din Timișoara și la Universitatea Transilvania Brașov. În 2022, a participat la programul internațional „Artists at Risk”, rezidențe de artă pentru artiști din Ucraina.
Publicitate și alte recomandări video