"Sint social-democrat prin conceptie si capitalist prin ceea ce fac". Aceasta declaratie apartine primarului Eugen Durbaca, a carui familie a devenit, de cind capul ei este in fruntea urbei, una dintre cele mai bogate din Galati. Cele cinci firme ale primarului, sotiei si copiilor acestuia au cifre de afaceri de citeva miliarde. Familia Durbaca detine trei benzinarii, o fabrica de bere si sute de panouri publicitare imprastiate in tot orasul. Cele mai sigure si profitabile afaceri care se pot face in Galati par a fi in mina membrilor familiei Durbaca. Primarul a avut grija sa dea fiecaruia ceva de facut, dar felia cea mai mare din tort a luat-o fiul, Cristofor, care la nici 25 de ani era patronul unei firme la care numai capitalul social se ridica la jumatate de miliard.
Anul si firma
Primul membru al familiei Durbaca la care spiritul de afaceri a dat in clocot a fost sotia primarului, Simona Valentina. In 1991, ea a pus bazele fabricii de bani SC DEC SRL. Societatea pornea cu un capital social modest, de 100.000 lei, si isi avea sediul in caminul conjugal al sotilor Durbaca, situat in blocul B3 din Tiglina II. Societatea are multiple obiecte de activitate, de la cafenele si baruri pina la fabricarea de utilaje miniere, cariere si constructii.
In anul urmator, capul de familie avea sa-si inceapa lunga cariera de primar, lucru care a fost dublat de o noua miscare in planul afacerilor. De data aceasta, fiul primarului, Cristofor, a fost cel care s-a hotarit sa aduca bani in casa. Desi avea numai 5 % din actiunile noii firme, DEC I SRL, restul apartinind mamei sale, Cristofor a fost uns administrator cu puteri depline. Societatea se incadra in acelasi tipar in ceea ce priveste capitalul social si obiectul de activitate si isi avea "birourile" tot in apartamentul familiei.
Pe masura ce Eugen Durbaca invata mersurile la Primarie, mama si fiul isi incepeau seria loviturilor in afaceri. Oamenii se apucasera de lucruri serioase, nu mai lucrau cu firme de 100.000 lei bucata ca orice mocofani. Delta Com ’93 SRL, a treia firma purtind marca Durbaca, avea un capital social de 375 milioane lei, iar urmatoarea ctitorie a familiei, Decrom Co. SRL, infiintata in 1994, avea la temelie peste 500 milioane lei. Aceasta societate, ce se ocupa in special de publicitate si este controlata aproape exclusiv de Cristofor Durbaca (99,9 % din capitalul social), isi are sediul tot in apartamentul de pe strada Brailei.
Profit de peste un miliard de lei obtinut fara nici un salariat
Pe 29 septembrie 1994, familia Durbaca isi adauga la colectia de firme un nou exemplar: SC Delta Rom SA. Firma avea, la data infiintarii, un capital social de 1,7 miliarde lei iar ca actionari pe cei doi copii ai primarului, Cristofor si Roxana (ambii cu 1,4 % din actiuni), o alta firma a clanului, Delta Rom’93 SRL (21,9 %) si pe insusi Eugen Durbaca, detinator a 46,7 %. Cel de-al cincilea partener era o anume Georgeta Buharu, care adusese ca aport la capitalul social 25 milioane lei.
Delta Rom este, de departe, cea mai mare realizare a familiei Durbaca, numai in 1997 firma avind o cifra de afaceri de peste 19 miliarde lei. Interesant este faptul ca aceasta societate-mamut, care in anul respectiv a obtinut un profit brut de peste 1 miliard de lei, nu avea nici un salariat inregistrat in acte.
Sub umbrela Delta Rom, primarul din Galati, a avut cel mai mare succes in afaceri. Si-a ridicat astfel trei benzinarii si a aruncat pe piata o noua marca de bere, Stef Kelers, produsa in fabrica proprie si altele.
Afaceri sub umbrela Primariei
Succesul in afaceri al membrilor familiei Durbaca, are legatura si cu pozitia pe care o are capul acesteia in Galati. Atunci cind fiul Cristofor a vrut sa-si faca un centru de afaceri cu cinci etaje in buricul tirgului, tatal a fost cit pe ce sa darime cinematograful Dunarea pentru a-i face loc. In acelasi timp, Durbaca a ridicat un zid de nepatruns in jurul afacerilor de familie. De exemplu, nimeni nu stie cite panouri publicitare are in acest moment in oras firma Decrom, a fiului primarului si nici pe cite incaseaza Primaria taxe. In evidentele Agentiei pentru Protectia Mediului figureaza 119, la Inspectia in Constructii doar 82, dar nimeni nu poate sti cite or fi inregistrate in actele Primariei, atita vreme cit functionarii refuza categoric accesul la asemenea informatii. De asemenea, nimeni nu stie cine plateste pentru curentul electric consumat pentru reclamele luminoase ale lui Cristofor Durbaca, avind in vedere faptul ca Decrom nu are incheiat un contract cu Conel pentru acest serviciu. (Gabi BEJAN)
la inceput | Stiri locale
Monitorul –Stiri Nationale –Financiar –Privatizare –Sport –Bomba opinii –Editoriale –Comentarii –Features –Interviuri –Forum
Stiri Locale Iasi Suceava Botosani Piatra-Neamt Bacau Vaslui Focsani Braila Galati Chisinau Cluj Brasov Sibiu
Publicitate și alte recomandări video