Ministrul Educației, Daniel David, anunță la Iași viitorul pas după planurile-cadru. „Vrem să mergem mai departe, în școli, cu simulări exacte. Voi veni la școlile din Iași”

marți, 25 februarie 2025, 18:28
3 MIN
 Ministrul Educației, Daniel David, anunță la Iași viitorul pas după planurile-cadru. „Vrem să mergem mai departe, în școli, cu simulări exacte. Voi veni la școlile din Iași”

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, nu a putut participa la dezbaterea despre planurile-cadru desfășurată marți, 25 februarie, în Aula Magna „Mihai Eminescu” a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași (UAIC). A intrat însă online și a avut o intervenție de 10 minute în care a încercat să argumenteze, din nou, că demersul de a reface planurile-cadru pentru liceu nu vine dintr-o pripă de a face modificări legislative, ci dintr-o reală nevoie de reformare a sistemului.

În intervenția de la Iași a fost unul dintre puținele momente în care prof.dr. Daniel David a admis că descentralizarea poate fi prea puternică – poate școlile au, prea brusc, prea multe puteri și mai trebuie centralizat procesul.

„Vă rog să avem această dezbatere constructivă, cu toții trebuie să facem acest efort. Ne uităm acum la numărul de ore, la numărul de discipline, este o încărcătură mare pentru copii. Mă uit în zona liceului, sunt copii cu nivel de creativitate și inteligență comparabil cu ce există în spațiile vestice. Dar în acest moment, în modul în care se exprim competențele adulților, analfabetismul funcțional este de netolerat pentru o țară care are alte ambiții în educație. Și cred că ministrul trebuie să fie responsabil pentru modul în care se face educația într-o țară”, a declarat Daniel David.

Ministrul a spus că au fost propuse anumite măsuri pentru că sunt modele, la unele discipline, care pur și simplu nu mai funcționează. A anticipat, spune el, reticența oamenilor din educație, argumentând că și dezbaterea este un proces cu care nu suntem obișnuiți ca societate, iar până acum aceasta s-a făcut doar de formă.

„Eu am spus foarte clar din prima zi că ce avem nu poate continua. În prima săptămână, reacțiile au fost triste pentru mine, care spuneau să lăsăm planurile așa cum sunt. Critica nu mă ajută, dacă nu vine cu argumente și cu soluții alternative. După prima săptămână oamenii educației au înțeles ca noi chiar avem o dezbatere, ce am spus chiar se va implementa. Vom lua sugestiile bune, nu ne grăbim. După 6 martie, când vom încheia aceste dezbateri naționale și consultarea publică avem vreme ca să gândim ce vom propune probabil la începutul lunii mai și, așa cum spuneam, propunerea va viza sau îmi doresc să fie un proiect care să aibă susținere largă în sistem”, a mai punctat Daniel David.

Ministrul a specificat că deja se văd primele semne ale dezbaterii reale: este un nou model pentru Istoria României care va fi implementat, spune el, pentru prima dată, după 20 de ani, în curriculum. Sunt modificări în zona geografiei, iar latina „a fost salvată”: va fi impusă la anumite specializări.

„Și uite, în urma discuțiile constructive după prima săptămână că «nu se poate și nu se poate» începem să regândim lucrurile. Avem un nou model în zona Istoriei, o să avem din nou Istoria României, care lipsește de vreo 20 de ani din curriculum, în zona geografia României. Latina, am fost convins deja de oamenii din domeniu, că s-ar putea ca unii directori, chiar din zona filologiei, să nu ofere ore latinei din cele pe care le au la dispoziție. Atunci e clar că trebuie să reconcentrăm din orele la dispoziția școlii, să le readucem în zona curriculei de specialitate. Au fost foarte multe idei bune care au mai apărut și care apar pe parcurs. În următoarele săptămâni vrem să facem simulări, să ne închipuim școala noastră prin prisma acestor planuri-cadru, voi merge în școli din țară să discutăm pe aceste simulări pentru a vedea ce funcționează, ce nu funcționează”, a conchis Daniel David.

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii