
Minune de Paște: covoare antiderapante în locul „cocoașelor” care au oprit traficul pe Europeană

Limitatoarele de viteză instalate în dreptul trecerilor de pietoni din Valea Lupului vor fi demontate și înlocuite cu un ansamblu antiderapant de culoare roșie aplicat pe carosabil.
Limitatoarele de viteză instalate cu câteva săptămâni în urmă pe Europeană, în dreptul localității Valea Lupului, vor fi demontate. Anunțul a fost făcut de primarul Mihai Chirica într-o conferință de presă susținută în aceeași zi în care „Ziarul de Iași” a relatat despre blocajele apărute la ieșirea din municipiu spre Lețcani.
De fapt, avizul Serviciului Rutier al Poliției ieșene a fost emis în acest sens încă de luni. Documentul precizează că, în termen de 15 zile, în locul „cocoașelor” – cum sunt denumite popular limitatoarele despre care conducătorii auto au reclamat că sunt prea înalte, „vor fi realizate, înaintea trecerilor pentru pietoni, covoare antiderapante de culoare roșie”. Este vorba de cele patru treceri amenajate în zona Popas Păcurari, la Rombat, Notariat, respectiv la Antibiotice. Societatea primăriei ieșene responsabilă de întreținerea străzilor din oraș, Citadin SA, va face lucrările menționate.
Cum va arăta șoseaua înaintea trecerilor de pietoni
Ansamblul antiderapant ce va fi aplicat pe partea carosabilă „conține umpluturi dure (granit, bazalt, bauxită etc.) cu scopul de a reduce considerabil spațiul minim de frânare”, potrivit standardului rutier care descrie și cum este realizat. Până la trecerea de pietoni, drumul are un asemenea covor cu rol de presemnalizare, lung de 4 metri, după care urmează benzi rezonatoare transversale, iar după 13 metri „vine” și covorul de frânare. În funcție de viteza de deplasare, acesta va avea 17 metri până la zebră pentru 50 km/h, 25 de metri pentru 60 km/h sau 33 de metri pentru 70 km/h.
Urmăriți canalul „Ziarul de Iași” pe WhatsApp. Cele mai importante știri ale zilei sunt disponibile aici
„Legislația în vigoare obligă autoritățile publice să monteze limitatoare de viteză în zona trecerilor de pietoni în zonele aglomerate și foarte aglomerate. Bumperele din zona trecerilor de pietoni instalate pe DN 28/ E583, pe segmentul Rond Păcurari – Rond ERA, au fost montate cu mai mulți ani în urmă cu avizul Poliției Rutiere, având în vedere indicii de trafic din zona respectivă, dat fiind faptul că pe segmentul de stradă amintit au avut loc incidente de trafic în care au fost implicați pietoni, unele dintre acestea cu consecințe grave”, a precizat ulterior administrația municipiului.
Covor roșu în loc de pasarele
Amintim că Primăria Iași are în administrare drumul respectiv până la intersecția cu Centura Iași-Sud, iar din acel rond atât DN 28, cât și DN 28 D (centura care duce la Lunca Cetățuii) sunt în responabilitatea Regionalei de drumuri naționale.
Alternative mai costisitoare, dar mai sigure pentru toți participanții la trafic, precum construirea unor pasaje supraterane pentru pietoni, au fost discutate în mai multe rânduri, din nefericire atunci când s-au petrecut evenimente tragice pe DN 28/ E583. Niciuna nu s-a concretizat. „Reorganizarea circulației în Rondul ERA a fost făcută de către investitorul privat de la Mall Moldova, cu avizele Serviciului Rutier din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Iași și Direcției Regionale de Drumuri și Poduri, cu acceptul Comisiei de Circulație de la nivelul Municipiului Iași”, amintesc cei de la primărie. Această reamenajare a inclus și realizarea unei zone de întoarcere care, cel puțin în proiect, urmează să fie semaforizată.
Limitatoarele trec, nemulțumirile rămân
Înlocuirea limitatoarelor cu covoare antiderapante a fost întâmpinată cu alte comentarii, la fel de critice ca reacțiile la amplasarea „cocoașelor”.
„Au rezolvat blocajul de la Podu Iloaiei cu un blocaj la ieșirea din Iași. Să te antrenezi până acolo. Era bun un semafor cu buton pentru pietoni. Nu se făcea ambuteiaj, nu se făcea poluare, nu ne distrugeam mașinile… De ce nu ați luat aceste decizii înainte să nenorociți traficul din zonă?”, întreabă un ieșean, în timp ce alții reclamă lipsa pasajelor pietonale. În alte intervenții, oamenii spun că, „dacă ar exista persoane cu adevărat competente în această primărie, nu ar mai exista haosul din oraș”, sau atrag atenția că „nu există nici un fel de interes pentru ca poarta principală de intrare-ieșire a unui oraș de jumătate de milion de persoane să arate la un nivel acceptabil”.
Publicitate și alte recomandări video