Mister Facebook la Berlin
anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
anunturi
metalco
agri.shop

duminica, 09.05.2021

Mister Facebook la Berlin

GALERIE
michael astner
  • michael astner
- +

Surprinzător (şi soldat cu aplauze) a fost complimentul pe care l-a făcut Germaniei în privinţa politicii vizavi de refugiaţi, Zuckerberg exprimându-şi speranţa că „mai multe ţări vor urma exemplul Germaniei. Sper ca şi SUA să urmeze exemplul Germaniei”.

Recunosc, mi-am creat relativ târziu un cont pe Facebook - abia în 2011. N-aş spune că sunt un utilizator fervent al acestei reţele sociale şi în mod cert încă n-am devenit dependent de ea, câtă vreme reuşesc să rezist fără acces la net (şi, deci, la FB) zile-ntregi. Ce să mai spun de prieteni şi cunoscuţi care nici în ziua de azi nu au cont pe FB? Pe undeva, sunt şi ei de înţeles. Totuşi, cu toţii putem recunoaşte că Facebook a devenit rapid un fenomen de anvergură mondială.

În săptămânalul Welt am Sonntag (WamS) de duminica trecută (21.02.16), Benedikt Fuest şi Thomas Heuzeroth au prezentat într-un articol de-o pagină filozofia antreprenorială a creatorului FB sub titlul „Formula Zuckerberg”, ei adunând 9 reguli/principii care ar sta la baza „ascensiunii creatorului FB de la student la unul dintre cei mai importanţi întreprinzători ai timpului nostru”. Deci:

Regula nr. 1: Adu-i doar pe cei mai buni

Autorii arată că antreprenorul de 31 de ani „îndrăzneşte să aducă manageri care sunt mai experimentaţi decât el” (pentru stafful restrâns de conducere, desigur), citându-l apoi cu o frază convingătoare pe Zuckerberg: „N-o să angajez pe cineva decât în cazul în care aş fi şi eu dispus să lucrez pentru acea persoană”!

2. Nu te lăsa cumpărat

În 2006, aflăm, Yahoo ar fi oferit 1 miliard de dolari pentru FB (reţeaua abia împlinise 2 ani de existenţă şi avea 10 milioane de utilizatori - cum ar veni, 1000 de dolari/user - exclusiv studenţi...). Zuckerberg a refuzat. Între timp, FB valorează 223 mrd la bursă...

3. Nu renunţa niciodată

Deşi n-a reuşit să pătrundă cu FB în China, Zuckerberg s-a întâlnit cu Xi Jinping, liderul Chinei, şi învaţă chiar mandarina. Până şi retragerea din India a service-ului său gratuit de acces la net Free Basics nu-l va opri să ajungă cu FB „la următorul miliard de oameni”...

4. Întâi acţionează, apoi gândeşte

Pe FB asta ar suna astfel: Move fast and break things - „Mişcă-te rapid şi sparge lucruri”. Sau: Done is better than perfect - „Ce-i rezolvat e mai bun decât perfect”. Principii care ar fi „de ajutor pentru o creştere rapidă, ceea ce-ar reprezenta un avantaj concurenţial”, îmbunătăţirile venind apoi în paşi rapizi ulterior lansării unui nou proiect sau produs.

5. Nu accepta niciun fel de concurenţă

Concernul lui Zuckerberg ar deţine momentan rezerve cash care s-ar ridica la 18 mrd de dolari. „Dacă cineva devine prea periculos, îl înlătură plătindu-l.” Instagram l-ar fi costat pe Zuckerberg cam 1 mrd de dolari, iar pentru serviciul de chat WhatsApp ar fi trebuit să plătească chiar 22 de miliarde. Şi deloc de neglijat: ceea ce cumpără FB, nu mai poate fi cumpărat de Google, ceea ce i-ar linişti pe investitori. Dovada? De la achiziţionarea Instagram, acţiunea FB valorează mai mult decât dublu!

6. Urmează-ţi viziunile

Achiziţii precum Instagram şi WhatsApp, de pildă, nu şi-ar justifica, deocamdată, „preţul enorm” plătit. Dar ele s-ar plia pe viziunea lui Zuckerberg care ar susţine mereu că ţelul FB n-ar fi să facă bani, ci să-i unească pe toţi oamenii din lume.

7. Ascultă-i pe utilizatori

Mister Facebook (52 milioane de abonaţi) ar fi nebun după părerea userilor, iubind cu ardoare sesiuni de genul Ask-me-anything (întreabă-mă orice) sau Fireside Chats (discuţii la gura sobei).

8. Încrede-te în oamenii tăi

Astfel, creatorii Instagram şi WhatsApp şi-ar fi vândut afacerea lui Zuckerberg şi pentru că le-ar fi promis o largă independenţă în cadrul concernului, ambele firme manifestându-se şi activând în continuare separat de FB. Dar încrederea lui Zuckerberg nu s-ar rezuma doar la managerii de top, ci s-ar extinde la fiecare angajat, după mottoul: „La Facebook nicio problemă nu este problema altuia.”

9. N-ai terminat niciodată

„Cine intră prima oară într-un birou FB, se va mira uitându-se la tavan: sub betonul gol atârnă ţevi de aerisire şi cabluri”, neexistând tavanuri false acoperitoare. „Fiecare clădire Facebook pare ca şi când încă n-ar fi chiar terminată - iar asta-i şi intenţia.” Mottoul firmei, de altfel, ar suna astfel: „Din această călătorie nu s-a-ncheiat decât un procent.” Practic, filozofia de bază a lui Zuckerberg: Facebook s-ar considera şi s-ar manifesta în continuare ca un start-up, filozofie care ar avea menirea „de-a feri concernul de soarta giganţilor tehnologici precedenţi care au fost depăşiţi mai degrabă mai devreme decât mai târziu de concurenţi mai rapizi şi mai tineri”.

Articolul din WamS n-a apărut, desigur, întâmplător. Joi, Mark Zuckerberg, creatorul revoluţionarei reţele (ajunsă la 1,6 mrd de utilizatori!), a primit nou instituitul Axel Springer Award, un premiu menit să evidenţieze oameni „care au marcat în mod deosebit pieţele şi cultura noastră”, cum s-a scris în Bild (26.02.16), „şi care îşi asumă responsabilitatea lor socială”, premiul primit de filantropul Zuckerberg (a donat 45 de miliarde de dolari din averea sa!) fiind unul pur simbolic!

Vineri, Mr. Facebook, cum am putut citi pe burtiera canalului german de ştiri N24, a avut o întâlnire cu... utilizatori germani la care a răspuns la întrebări foarte diverse. Tipic american, omul n-a avut niciun fel de trac, a spus (din ce-am prins eu) lucruri simple (ca să nu zic: banale), gen „misiunea noastră este să unim oameni” ori că „firmele mari şi firmele mici sunt egale-n drepturi pe Facebook”, subliniind apoi că „pe plan mondial, peste 14 milioane de firme mici fac PR pe Facebook”. Oarecum surprinzător (şi soldat cu aplauze) a fost complimentul pe care l-a făcut nemţilor resp. Germaniei (al doilea ultra-cunoscut american care o face, după George Clooney la Berlinală) în privinţa politicii vizavi de refugiaţi, Zuckerberg exprimându-şi speranţa că „mai multe ţări vor urma exemplul Germaniei. Sper ca şi SUA să urmeze exemplul Germaniei”.

N-am motive să nu cred în sinceritatea lui Zuckerberg - convingerile sale se suprapun de minune cu misiunea declarată a FB: aceea de-a „uni oameni”.

Michael Astner este poet, traducător şi publicist

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Obsesiile microbiştilor români

Nicolae GRECU

Obsesiile microbiştilor români

„Ne-a furat arbitrul” şi „jucătorul X ne-a vândut la pariuri” sunt unele dintre acestea.

Filmuletul zilei

opinii

Metamorfoze ale protocronismului sau despre incompetenţa cu ştaif (VI)

Eugen MUNTEANU

Metamorfoze ale protocronismului sau despre incompetenţa cu ştaif (VI)

Episodul de azi, penultimul din această serie, conţine o succintă prezentare a confuziei medievale dintre denumirile istorice Dacia versus Danemarca, respectiv Dacus versus Danus, confuzie pe baza căreia autori contemporani construiesc ipoteze aberante, cu motivaţie „patriotică”, dar cu un puternic iz protocronist.

După Înviere

pr. Constantin STURZU

După Înviere

Cea mai importantă predică a Domnului a fost una fără cuvinte. A început în Ghetsimani, cu sudoarea Lui, care "s-a făcut ca picături de sânge" (Luca 22, 44) şi a continuat pe Cruce, până la gestul de a-Şi da duhul de bunăvoie, nu pentru că fusese biruit de moarte. 

Dezastru de sărbători

Alexandru CĂLINESCU

Dezastru de sărbători

Să nu ne amăgim cu gândul că lumea, în special tinerii, nu se mai uită la televizor. România TV are audienţă la un segment deloc neglijabil din populaţie, sensibil la „patriotism” şi la grija pentru „nevoile românilor”. Direct sau insidios, postul exercită o influenţă nefastă, cu consecinţe pe termen lung.

pulspulspuls

Imagini de colecţie: oare ne-am schimbat sau nu în bine?

Imagini de colecţie: oare ne-am schimbat sau nu în bine?

Un amic cetitor atent atent ne-a pus ieri la dispoziţie această faină poză de campanie, stimaţi telespectatori. 

Caricatura zilei

Bravo autorităților locale care au ținut gol Spitalul Mobil de la Lețcani!

Editia PDF

Bancul zilei

Parintele Vasile a strâns 5 ani bani pentru clopotnita, dar nu i-au ajuns decât pentru un BMW.  

Parteneri

Alte publicatii

    Intrebarea zilei

    Sute de persoane au ieșit în stradă pentru a protesta împotriva resticțiilor legate de COVID. Care ar trebui să fie pasul următor?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.