Mister – Unde se vor mai găsi bani pentru A8? Fondurile europene pentru „Transport” nu sunt suficiente

luni, 09 septembrie 2024, 03:01
4 MIN
 Mister – Unde se vor mai găsi bani pentru A8? Fondurile europene pentru „Transport” nu sunt suficiente

În mai puțin de doi ani, licitațiile pentru drumuri expres și autostrăzi au cumulat 11 miliarde de euro. Programul Transport are alocate 9,6 miliarde. Dacă guvernul de la București vrea să continue campania de construire a rețelei rutiere moderne, va trebui să recurgă la împrumuturi.

Odată lansate licitațiile pentru proiectarea și construirea celor patru loturi de autostradă și drum expres pe ruta Craiova-Filiași-Tg. Jiu, bugetul Programului european Transport 2021-2027 afișat pe pagina Ministerului Transporturilor cu valoarea de 9,6 miliarde de euro „a rămas mic”. Numai licitațiile lansate de la începutul anului trecut de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere însumează deja 11 miliarde de euro. Este vorba de segmente de autostradă – cum sunt cele două din tronsonul montan al A8, care doar ele valorează 1,5 miliarde de euro – de drum expres, cum e cel dintre Arad și Oradea, care și el înseamnă peste două miliarde de euro. Intră însă în Programul Transport și proiecte mai mici, cum e contractul pentru servicii de supervizare a lucrărilor pentru realizarea unei legături între DN 1 și autostrada A3 în zona Turda: 8 milioane de lei. Intră de asemenea proiecte care au început în programe încheiate anul trecut și care au fost „fazate” pe exercițiul 2021-2027, cum sunt, de exemplu, loturi din sectorul montan al A1 (Sibiu-Pitești).

Pe de altă parte, procedurile inițiate în ultimii doi ani de CNAIR pe platforma electronică de achiziții publice pentru diverse segmente de autostradă nu depășesc costurile pe kilometru pentru Autostrada Unirii, fie pe tronsonul montan, fie pe cel ieșean. Dacă acesta din urmă, cu 14 tuneluri și aproximativ 100 de poduri, ar trece de 50 de milioane de euro/km, cele din zona de câmpie – cum sunt varianta ocolitoare Timișoara Vest și Alternativa Techirghiol (paralelă cu Litoralul) – se apropie de 30 de milioane de euro/km.

CNAIR a luat toți banii din Programul Transport înainte să vină CNIR

În același timp, misiunea CNAIR de a construi autostrăzi noi pare să se oprească aici. Următoarea serie de licitații va fi lansată de noua Companie Națională de Investiții Rutiere, care a și anunțat-o pe prima: Drumul expres Focșani-Brăila. Cei 73 km ai acestui drum vor costa aproximativ un miliard de euro, bani care ar trebui să vină tot din Programul Transport, depășit deja cu mult. Urmează cele patru sectoare rămase de licitat din sectorul montan al A8, care, acum, în anul electoral 2024, și-ar fi găsit loc în sesiunea de toamnă.

CITESTE SI: Și totuși sunt bani pentru A8? Asociațiile pro-autostradă sunt sceptice

Amintim că hotărârea de guvern care deschide calea licitației pentru ele a fost adoptată la sfârșitul toamnei trecute, deci cu 9 luni în urmă. Or, deși bugetul de stat pe anul în curs include sume consistente pentru acest tronson, până acum nu s-a cheltuit și nici nu se va cheltui un leu până dincolo de sfârșitul anului. Primele două segmente abia au ieșit din etapa înscrierii ofertelor (Miercurea Nirajului-Sărățeni și Vânători-Pipirig) și în mod cert nu va începe lucrul pe ele anul acesta: prima parte din contracte este proiectarea.

Pesimism și speranță pentru A8

Ionel Apostol, de la „Împreună pentru A8”, și-a pierdut însă răbdarea și afirmă pe un ton pesimist și revoltat că Autostrada Unirii se va face pe Iași abia în 2040. El cere mai multă presiune din partea șefilor administrației locale, dar și din partea ieșenilor.

Ceva mai moderat, Adrian Covăsnianu, de la „Moldova Vrea Autostradă”, încă mai crede că sunt șanse ca A8 să se concretizeze, deși confirmă că finanțarea necesară pentru toate proiectele de infrastructură este de aproximativ 29 de miliarde de euro, deci de trei ori mai mare decât oferă Programul Transport. Important e să înceapă lucrul și să fie emise primele facturi, or timpul lucrează împotriva Moldovei, a remarcat Covăsnianu. Amintim că în bugetul de stat pe anul în curs sunt prevăzute sume pentru A8 montan, necheltuite până acum pentru că încă nu se lucrează nicăieri pe tot traseul Autostrăzii Unirii.

Cel mai optimist este Cătălin Urtoi, membru în Consiliul de Administrație al CNIR. El ne-a explicat că ar urma să fie făcute împrumuturi până la aproximativ 20 de miliarde de euro, subliniind că acești bani nu vor fi luați toți odată, ci pe măsură ce lucrările avansează și astfel vin facturile la decontare. Cum licitațiile „grele” pentru obiective de infrastructură rutieră au fost lansate abia anul acesta, mare parte dintre ele sunt în etapa contestațiilor, iar durata contractelor variază între 3 și 4 ani, scadența facturilor care depășesc Programul Transport va fi abia spre sfârșitul actualului exercițiu financiar european.

Ultimul tren pentru A8

Ca să ajungă și A8 în acest stadiu, spune Cătălin Urtoi, trebuie ca licitațiile să demareze cât mai repede. Toamna aceasta ar urma să fie lansate procedurile pentru ce a mai rămas din sectorul montan, iar în prima parte a anului viitor, pentru sectorul ieșean – care mai are nevoie de o hotărâre de guvern în acest sens. S-ar putea spune că e ultimul tren, deși o comparație cu sectorul feroviar românesc nu sună tocmai bine.

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii