vineri, 29.03.2024
Suntem asaltați zilnic cu știri și imagini despre accidente de circulație atroce. Statisticile spun că România este țara europeană cu cei mai mulți morți în accidente de circulație. Dincolo de precaritatea șoselelor, cred că o cauză a acestei situații îngrijorătoare este și existența în libertate a fiarei sălbatice pe care am ales să o numesc mitocanul de la volan.
Limba română dispune de o listă foarte bogată de cuvinte potrivite, care ne stau la îndemână atunci când vrem să denumim o persoană needucată, necivilizată, grosolană și vulgară. Din dicționarele de sinonime citez mai întâi acele cuvinte pe care presupun că le cunosc majoritatea vorbitorilor limbii valahice, singura moștenitoare a romanității orientale: bădăran, grosolan, mahalagiu, mârlan, mârlănoi, mocofan, mojic, nepoliticos, ordinar, țărănoi, țoapă, țopârlan, vulgar, cocalar. Pentru expresivitatea lor, rețin, din aceeași sferă, și câțiva termeni populari sau regionali: mocârțan, modârlan, pădureț, râtan, țopârcă, mocodan, mocofănos, modârlău, modoran, mogâldan, ghiorlan, precum și termenii mai mult sau mai puțin livrești grobian și necioplit. Dar nu un articol pe teme lexicologice intenționez să scriu acum. Această scurtă introducere are rolul de a da glas obidei și temerilor pe care mi le creează specimenul humanoid desemnat în titlu.
Este nevoie să menționez mai întâi truismul că simpla prezență la volanul unui automobil este un act de responsabilitate extremă, o chestiune de viață și de moarte, guvernată de reguli implacabile, pe care cei mai mulți dintre posesorii unui carnet de conducere le respectă cu strictețe și cu responsabilitate. Nu ai cum, când ești la volan, să nu te înfioare gândul că depinzi total de sănătatea mentală și fizică, de stăpânirea de sine și de responsabilitatea „partenerilor de trafic”, la fel cum și ei depind de tine.
Acestea fiind spuse, trecem la subiectul enunțat în titlu. În principiu, șoferul-mitocan este cel care este convins că, oriunde, pe autostrăzi, pe șosele, pe drumuri de țară sau în parcări, el este singurul care are toate drepturile și nici o responsabilitate. Pun de-o parte cazurile patologice și penale, cum ar fi conducerea fără carnet sau șofarea sub influența alcoolului, și am în vedere doar persoanele considerate de legiuitor valide și îndreptățite să participe la trafic.
Mitocănia la volan nu are limite de clasă sau de statut social, dar este mai vizibilă la extreme. Căci mașinile „bengoase”, puternice, de dimensiuni mari, scumpe și cu consum mare de combustibil, le vezi conduse fie de persoane tuciurii, cu fruntea îngustă, cu brațele și mușchii tatuați și cu educație sumară, de două-trei clase sau chiar și fără, fie de un fel de „domni” mai subțiri, bine îmbrăcați cu haine „de firmă”, dar pe care averile câștigate ușor nu au reușit să‑i departajeze, ca mentalitate, de indivizii din prima categorie. Nici unii, nici alții nu își pun întrebarea de ce este nevoie să își poarte prin oraș prețiosul lor hoit biciuind vehicule de mii de cai putere, cu mare zgomot și consum de combustibil. Cu „simplii mitocani”, „mitocanii cu pretenții” mai au în comun încă multe alte trăsături, cum ar fi vulgaritatea, sărăcia de vocabular, impertinența discursului sau intensitatea maximă cu care pun să se reverse din boxele puternice „muzica” lor preferată, prin care poluează întregul ambient: manele cei dintâi, rap sau disco ceilalți. Deși, recunosc, nu m‑ar deranja deloc, nu mi s‑a întîmplat niciodată să fiu „asurzit” prin oraș de muzica lui Mozart sau de vreo arie de operă cântată de Pavarotti.
Din aceeași faună mitocănească se recrutează și grăbiții care fac slalom pe șosele sau pe bulevardele din oraș, nemulțumiți nevoie mare că ceilalți, majoritatea, respectă viteza legală și distanța obligatorie dintre vehicule. Așa că, oricât de vechi șofer ai fi, tresari de spaimă când te trezești depășit „din scurt” și fără de veste și fără semnalizările regulamentare, de un asemenea șofer inconștient, dar sigur de sine. Mitocănia generică devine criminală când, de exemplu, între Târgu Frumos și Iași, tu circuli cu 90-100 km la oră, deja la limita legalității, iar în spatele tău, la doar 5-6 metri în loc de cei minimum 30 de metri legali, posesorul grăbit al unui „bolid” te avertizează, prin semnale impacientate, luminoase sau sonore, să „te dai la o parte” din calea lui (unde?)!! Dacă, Doamne ferește, îți iese în față un porumbel, un iepure, un cățel sau o mâță, ai de ales între a trece peste bietele vietăți (decizie normală pentru un mitocan!) sau, dacă frânezi, a te trezi izbit din spate de ipochimenul grăbit (procese verbale, bani irosiți, stres)! Este exact ceea ce mi s‑a întâmplat în vara trecută (poetul Lucian Vasiliu mi‑e martor, căci ne întorceam împreună de la Putna!). Ca să scap de calvarul săptămânilor de așteptare pentru înlocuirea barei din spate al modestului meu Ford-Puma, a trebuit să preiau costurile reparării pe asigurarea mea Casco, căci „făptașul” imprudent era un amărât de tânăr basarabean cu asigurare în… Franța! La decizia mea a contribuit și povestea lui. Împreună cu soția și doi copii minori, mergea acasă, în Basarabia, prima dată după cincisprezece ani. Era, chipurile, medic, și se ducea să își prezinte familia părinților… Agentul de asigurări din Franța era, la telefon, intratabil, cerea dovezi filmate, martori, proces verbal etc. În plus, frânele slăbite ale rablei lui, veche de peste 25 de ani, împrejurarea că nu avea revizia tehnică la zi, ar fi dat un iz contravențional, poate și penal, pentru „nefericitul” vinovat. (Va urma)
Eugen Munteanu este profesor universitar doctor la Facultatea de Litere, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași
Cuvinte cheie: + mitocanul de la volan, accidente rutiere Romania
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Administratora unui bloc din București a fost înjunghiată mortal de un vecin
Rusia acuză Armenia că încearcă să rupă legăturile cu Moscova
Cât costă kilogramul de miel de Paște: ”Nu-mi pot permite luxul ăsta”
Temperaturi de vară la început de aprilie. 28 de grade Celsius la Iași
Rusia a primit un avertisment scris de la SUA înainte de atacul terorist de la Moscova
Cazul fetiţelor încurcate la externarea din maternitatea Ploieşti: ce sancțiune a primit asistenta
Ploieşti: Ce a păţit asistenta care a încurcat doi bebeluşi la externare
În pofida războiului, economia ucraineană a crescut cu 5,3% în 2023
Economia SUA a înregistrat o creştere peste estimări în trimestrul patru din 2023
Boloş: Cel care stă în concediu medical primeşte mai mulţi bani decât atunci când este la serviciu
Manchester City a transferat un fotbalist american de 14 ani
Grindeanu: Contractul pentru încă un lot din secţiunea montana a A8 intră în licitaţie
Modificări: Tramvaiul 6 (Dacia – Târgu Cucu) va circula până în Tătăraşi Nord
Orașul din România de două ori mai mare decât Bucureștiul în care mulţi ieşeni îşi petrec vacanţa
Philipp Plein şi-a părăsit logodnica pentru o ieşeancă. Tânăra din Paşcani e însărcinată
Ministrul Finanţelor, întrebat cât i-a venit factura la curent: 199 lei
Prahova: Bărbat ucis cu un singur pumn după o ceartă pe modul în care a parcat maşina
Dan Şucu anunţă că merge cu galeria Rapidului la meciul cu U. Craiova
Preţul aurului a urcat joi la 327,8351 lei/gram, o nouă valoare record
Nou scandal: Postări cu soldaţi israelieni care se joacă cu lenjeria intimă a femeilor din Gaza
Prefectul Cojocaru acuză conducerea Aeroportului Iaşi de "politizare cu penali"
Conferința ,,BRICS și ordinea economică mondială”, la sediul Academiei Române din Iași
Premierul anunţă că “nu este oportun ca magazinele să fie închise în weekend”
Ministrul Energiei explică modul cum va fi aplicată schema de plafonare la gaze şi energie
Noi măsuri în privinţa sistemului electronic RO e-Factura. Ce măsură anunţă Guvernul
Integritatea hibridă a lui Herman von Hebel, preşedintele Comisiei Pre-Vetting din Republica Moldova
STUDIU - Gheaţa polară se topeşte şi modifică rotaţia Pământului: Timpul însuşi este afectat
Grav accident rutier în Dolj, unde două maşini s-au ciocnit, iar una a luat foc
Luis Enrique şi Hansi Flick, pe lista scurtă pentru a-i succede lui Xavi la FC Barcelona
O capsulă cu senzori ar putea fi o alternativă la endoscopie
Putin spune că Rusia nu va ataca NATO, dar că avioanele F-16 date Ucrainei vor fi doborâte
Ucraina afirmă că a doborât peste noapte 26 de drone de atac ruseşti
Beyoncé, vedeta pop de culoare din Texas, îşi lansează primul album country
Grecia: Cele mai ridicate temperaturi pentru luna martie din ultimii douăzeci de ani
Dan CONSTANTINMoştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat |
Codrin Liviu CUȚITARURoboţi |
George ŢURCĂNAŞUDespre discursul regionalist din Moldova (II) |
Bogdan ILIESCUSpărgătoarea de coduri |