Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

vineri, 29.03.2024

Mitsubishi Motors aniversează 80 de ani de experienţă în domeniul 4x4

GALERIE
Mitsubishi PX33
  • Mitsubishi PX33
- +

Dezvoltat de Mitsubishi Heavy Industries de atunci, era derivat de la un prim prototip, PSF33 dotat cu motor pe benzină tip S6, finalizat în decembrie 1935.

De acolo, în 1936 a urmat PX33 ca cel de-al doilea prototip, de data aceasta dotat cu un motor pe benzină tip X, conducând la 4 unităţi construite în iulie 1937, după mai multă rafinare. Testate la limită, toate au trecut cu brio. Cu toate acestea, Mitsubishi a ezitat să treacă la producţia în serie a modelului, considerând că era prea devreme şi drept rezultat, proiectul PX33 nu a continuat.

Drept omagiu adus acestui strămoş, Mitsubishi Ralliart a alergat în raliul Dakar 1989 cu o maşină de curse PX33 silhouette.

Ca o recunoaştere, o replică PX33 se află acum expusă la muzeul MMC, Galeria Auto Mitsubishi din Okazaki (Japonia) în apropierea centrului de cer­cetare şi dezvoltare al companiei. 

1953 Jeep: aleea celebrităţii

 Al doilea capitol al istoriei Mitsubishi cu tracţiune integrală a început - indirect - şaptesprezece ani mai târziu, în 1953, când compania a semnat un acord cu Willys Overland Corporation pentru a construi vestitul lor Jeep (CJ3) sub licenţă în Japonia, începând cu modelul Mitsubishi Jeep J3:

 Nimeni în 1953 nu se aştepta ca producţia să continue până în 1998 cu o producţie totală de aproximativ 200.000 de unităţi, inclusiv variante cu ampatament scurt şi lung, precum şi un station wagon închis. 

1980 Forţe: tracţiune integrală proprie MMC

 În timp ce scotea Jeep-uri pe bandă rulantă din fabrica să Nagoya Plant-Oye din Japonia, Mitsubishi a început să comploteze pentru viitor, şi anume, dezvoltarea propriei tehnologii de tracţiune integrală în variantă modernă, ceea ce a condus la furgonul Forte de o tonă, şi anume primul L200 de pe mai multe pieţe internaţionale.

 La începutul anilor 70, Mitsubishi şi-a dat seama că o stilizare orientată mai mult spre pasager va fi mai atractivă pentru publicul cumpărător în segmentul de furgonete mici, cu păstrarea robusteţii cerute de utilizatorii profesionişti şi comoditatea adăugată a unei tracţiuni integrale.

 După multe cercetări şi dezvoltări complexe, Forte - lansat ca L200 pe multe pieţe internaţionale - a fost în final lansat în 1978, opt ani lungi de la schiţă la producţie, dar opt ani petrecuţi cu folos. Vânzările din primul an au atins 45.000 de unităţi şi au făcut un salt dramatic la peste 100.000 unităţi în anul următor. Trenul de rulare 4WD a fost apoi introdus în 1980. 

1982 Pajero: stil de viaţă

 Mitsubishi Motors a prevăzut cererea de vehicule off road mai civilizate şi mai cochete, testând tendinţele cu mai multe vehicule „life-style“ SUV, în baza diverselor produse existente, precum Pajero I (1973) până ce a fost lansat Pajero definitiv.

După avanpremiera cu vehiculul concept Pajero II din 1979 - cu trei ani înainte de a intra în producţie - prima generaţie de Pajero a început un nou capitol în geneza cross country, stabilind tendinţa extrem de populară în prezent pentru SUV-uri moderne, compacte, orientate spre stilul de viaţă. În elementul său atât on-road cât şi off-road (unde era legal), ca un cal de povară rezistent şi profesional sau un vehicul şic country, Pajero a adăugat strălucirea unică a sporturilor cu motor recomandărilor sale când MMC şi Sonauto, distribuitorul său francez la acel moment, au decis să participe la cursa off-road fundamentală: legendarul Raliu Dakar...

De la intrarea iniţială în Dakar în 1983, Pajero a acumulat un palmares de curse cu care nu se poate mândri nici un alt SUV, incluzând un total de 12 câştiguri la Dakar din 1985 şi 4 Cupe Mondiale FIA pentru Raliuri Cross Country, susţinând credibilitatea produsului şi astfel vânzările globale, cu peste 3 milioane de unităţi produse din 1982 (combinând rezultatele de la fabrica „Pajero Manufacturing Co., Ltd.“ a lui Mitsubishi Motors din Prefectura Gifu (Japonia) şi kiturile Knocked Down pentru asamblarea locală din străinătate). 

1992 Lancer Evolution: campion mondial

 Aplicată robustelor Pajero şi L200 (civile şi de curse) off-roaders, tehnologia tracţiunii integrale a devenit arma aleasă pentru raliuri în anii 90, când, odată cu apariţia noii generaţii de vehicule, Lancer Evolution de la Mitsubishi Motors a devenit rapid un etalon al acesteia.

 Pe urmele fostelor 2WD Lancer racers (Lancer 1600 GSR câştigător la Safari şi apoi impetuosul Lancer EX 2000 Turbo), Mitsubishi Motors a dezvoltat iniţial Lancer Evolution de la producţia de Lancer sedan. A fost un model omologat cu 2.500 de unităţi pentru grupa A, pentru a concura mai eficient în Campionatul Mondial de Raliuri FIA (WRC), numele „Lancer Evolution“ apărând în octombrie 1992. Restul este istorie, cu zece generaţii succesive de Lancer Evolutions, a multitudine de premii şi mai multe titluri WRC: 4 pentru şofer (1996, 1997, 1998, 1999) şi 1 pentru producător (1998). 

2012: Outlander PHEV: 4WD electric

Sistemul PHEV de la Mitsubishi Motors utilizează un sistem nou dezvoltat drive-by-wire, cu motor dublu şi tracţiune integrală cuplat cu S-AWC („Super All Wheel Control - Control pe toate roţile“) propriu. Bazat pe tehnologia tracţiunii integrale dezvoltată şi perfecţionată pe Lancer Evolution, S-AWC de pe Outlander PHEV integrează sistemele de control 4WD, ASC ABS şi AYC.

În plus, lucrând în tandem cu sistemul PHEV, S-AWC distribuie puterea către roţile din faţă şi din spate, precum şi roţile din stânga şi dreapta, pentru a îmbunătăţi stabilitatea şi precizia manevrabilităţii. De fapt, S-AWC reduce forţa diferenţială de limitare şi patinarea roţii din faţă optimizând în acelaşi timp distribuirea puterii faţă-spate pentru a asigura o accelerare puternică la demarare.

Mai departe, funcţia „4WD LOCK“ accentuează răspunsul prin transferul de putere faţă / spate care îmbunătăţeşte tracţiunea şi stabilitatea în linie dreaptă pe zăpadă, noroi şi alte suprafeţe de drum alunecoase.

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Cine profită de madam Şoşoacă

Pavel LUCESCU

Cine profită de madam Şoşoacă

Campania care urmează la Iaşi nu trebuie să devină un circ de tip Şoşoacă, decât dacă vrem să ne batem joc de viitorul acestui oraş. Nu vreau să spun că madam SOS România ar trebui ignorată, ci că n-ar fi rău dacă am încerca să înţelegem mai mult ce are în cap când vine vorba de viitorul oraşului şi mai puţin ce vrea ea să ne vândă, adică scandal.

opinii

Distrugerea statuilor

Alexandru CĂLINESCU

Distrugerea statuilor

Frenezia negatoare woke e urmarea obscurantismului, a fanatismului şi a inculturii. Ideologii woke au cale liberă în mass-media, au pătruns în universităţi şi în şcoli. Acţiunile lor n-au nimic comun cu adevărul istoric. Ei pretind că fac dreptate celor ai căror strămoşi au fost umiliţi şi exploataţi, în realitate manipulează istoria şi adâncesc fracturile sociale.

De ce este atât de aspru Postul Mare?

pr. Constantin STURZU

De ce este atât de aspru Postul Mare?

Faţă de celelalte posturi de peste an, Postul Mare (care precede Sfintele Paşti) este considerat unul aspru, atât din punct de vedere alimentar, cât şi din alte puncte de vedere. De ce este – sau ni se pare a fi – Postul Mare atât de aspru? De ce, în genere, ne este atât de greu să postim? Din mulţimea de posibile răspunsuri, să reflectăm azi la trei dintre ele.

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

pulspulspuls

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister tace şi face pe piaţa politichiei locale în această perioadă, stimaţi electori: cine va face listele de candidaturi de la parlamentarele din toamnă la liberalii ieşeni? 

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri