Mituri despre anvelope care pot păcăli și pune în pericol orice șofer. Greșelile frecvente care cresc riscul de accidente, explicate de un specialist ieșean

vineri, 03 octombrie 2025, 03:20
2 MIN
 Mituri despre anvelope care pot păcăli și pune în pericol orice șofer. Greșelile frecvente care cresc riscul de accidente, explicate de un specialist ieșean

Mulți șoferi amână schimbarea cauciucurilor sau aleg modele mai ieftine, crezând că mai pot parcurge câțiva kilometri fără probleme. În realitate, cauciucul uzat devine rigid la temperaturi scăzute, pierde aderența și crește riscul de accidente. Andrei Scutaru, specialist în anvelope din Iași, spune că există și mituri care pot induce în eroare șoferii, cum ar fi „anvelopele scumpe nu merită”, „dacă nu ninge, pot folosi anvelope de vară iarna” sau „anvelopele all-season sunt suficiente”.

„Anvelopele all‑season sunt un compromis. Ele pot funcționa decent în diverse condiții, dar nu oferă performanța optimă în ierni foarte dure sau pe asfalt fierbinte vara. Legislația acceptă all season doar dacă au marcaj M+S, dar nu garantează performanța la nivel de anvelopă dedicată sezonului”, atrage atenția Andrei Scutaru.

Toate s-au scumpit, iar unii șoferi caută cauciucuri ieftine

El mai spune că situația economică actuală îi face pe șoferi să se gândească de două ori înainte de a scoate banii din buzunar. Prețul anvelopelor și bugetul disponibil determină adesea alegeri care nu țin cont de siguranță. În practică, acest lucru se reflectă în idei precum „anvelopele scumpe nu merită”, un alt mit.

De fapt, așa cum explică specialistul, calitatea unui cauciuc, de la amestec, structură și până la aderență influențează mult distanța de frânare, consumul și siguranța, iar economiile aparent mici pot costa foarte mult în situații critice. Mai mult, un alt mit frecvent întâlnit este că „dacă nu ninge, pot circula cu anvelope de vară toată iarna”.

Șoferii care circulă iarna cu cauciucuri de vară, pericol public

„Chiar dacă nu ninge, temperaturile scăzute fac ca anvelopele de vară să devină rigide, pierzând aderența, crescând riscul de derapaj mai ales pe gheață sau zone umede”, avertizează Andrei Scutaru.

În ultima vreme, a completat el, cu prețurile la carburant și alte cheltuieli în continuă creștere, mulți caută anvelope cu rezistență redusă la rulare (low rolling resistance), care să contribuie la economii pe termen lung.

„Este mai greu să convingi un client să plătească preț complet pentru un model premium dacă diferența față de un model mediu este semnificativă și nu vede imediat beneficiul. Mai grav, unii aleg să prelungească viața anvelopelor existente (rotiri, reparații) cât mai mult până când nu se mai poate”, a menționat specialistul din Iași.

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii