EXCLUSIV El este ieșeanul care a găsit comoara antică de sute de mii de euro în Siret VIDEO
Zilele trecute, politistii au pus mâna pe o comoara nepretuita: un coif de razboinic datâ (...)
citeste totsambata, 16.01.2021
Moarte şi reîncarnare într-un cowboy de Rodrigo García ia forma unui poem dramatic contemporan, în care ideile şi limbajul puternice ilustrează dezumanizarea omului în corporatism, robotizarea insuportabilă şi evadările-surogat.
Subiectele sunt atinse de absurd, dar şi de dezolare, unele extrem de serioase, altele derizorii, totuşi incitante: râsul social, din spirit de turmă, dragostea, sexul în secolul vitezei, fragilitatea umană, nefericirea ca stare de a fi, dezastrul familial, inutilitatea procreaţiei, elogiul petelor de pe haine, cum ar arăta viaţa noastră dacă am avea o a doua şansă (viaţa ca infinitate de posibilităţi) etc.
Obsesiile lui García vizează opoziţia dintre proximitatea (fizică, corporală) şi apropierea umană autentică, dintre gesturi şi cuvinte, distanţa inerentă oricărei implicări, prin expunerea unor situaţii cotidiene ori a unor soluţii tragicomice, extrase din experienţa personală. García răstoarnă nu doar preconcepţii, ci chestiuni pentru care în mod obişnuit am garanta (obiceiul îndrăgostiţilor de a merge de mână din teama de abandon sau pentru a-i îngrădi celuilalt libertatea, dialogul sincer sau o cină în oraş, fiind percepute ca obstacole în cuplu etc.). Pentru autor, textul funcţionează ca defulare, finalul fiind o eliberare, exprimată printr-un sentiment de iertare a tuturor oamenilor. Spectacolul însă e ca o încărcare la foc continuu ce nu explodează.
Andrei Măjeri preia prin scenariu, regizoral şi scenografic subiectele şi obsesiile dramaturgului, dar la un nivel de suprafaţă, parodic, evitând registrul grav din subsidiar: joc actoricesc voit îngroşat, poezia transformată în replică, concretizarea ideilor şi a mesajului. Inserţiile de song duc montarea în sfera musicalului country hiperrealist, şi aici intervenind parodia, categoria estetică ce-l reprezintă cel mai pregnant pe regizor. Numai că, de această dată, se simte sarcasmul faţă de modurile de viaţă ilustrate de scenele care curg exemplar.
Patru corporatiste sunt prinse în iureşul dintre uşile rotative automate (intrarea în companie, intrarea în imobil, intrarea de la supermarket etc.) - imaginea cea mai plauzibilă a lumii noastre, a ”lumii construite de noi pentru noi”. În acelaşi timp, ele sunt surprinse în momente de relaxare futilă (la biliard, într-un bar, la o bere), când devin voci narative, exprimându-se prin replici sau songuri alternative, în duete sau la unison. Nici gândurile şi nici cuvintele nu aparţin personajelor, iar distanţa dintre actor şi personaj este estompată. Cel mai probabil, Willie, Dolly, Loretta şi Kenny trimit înspre personaje muzicale country: Willie Nelson, Kenny Rogers, Dolly Parton şi Loretta Lynn. Songurile sunt preluate din repertoriile interpretelor Dolly Parton, Loretta Lynn, Lynn Anderson şi Tammy Wynette. La limită, Willie şi Nelson sunt cei doi cowboy din piesa lui García, jucaţi de femei, dublate şi dedublate în numeroase ipostaze de joc actoricesc (nu consider că se poate vorbi de travesti).
Soluţiile regizorale dau în vileag multe dintre mijloacele teatrului postmodern, în legătură cu problematica care-l preocupă pe dramaturgul-regizor argentinian: jocul voit şarjat (”participă doar de dragul participării, fără să savurezi”), râsul forţat (”râdem în halul în care râdem, fiindcă nu suntem fericiţi”), suprapunerea replicilor într-un haos verbalizat (”cine zice că viaţa lui nu-i un adevărat dezastru, minte”), babilonia lingvistică (”condiţia umană”, sintagmă rostită în diferite limbi ale mapamondului), devoalarea convenţiei teatrale (cele patru se demachiază cu şerveţele umede în final, după care intonează împreună ultimul song country, Stand by your Mand, Tammy Wynette, din care trebuie reţinut: ”Sometimes it’s hard to be a woman”, mesajul regizorului suprapunându-se peste ideile dramaturgului).
Songurile nu leagă scenele între ele, ci completează scenariul prin mesaje feministe: ”Never trust the hearts of men”, Little Sparrow (Dolly Parton/ Sânziana Tarţa); I beg your pardon (I never promised you a rose garden) - Lynn Anderson/ Sânziana Tarţa; ” Before you first made love to me you called me your wife to be/ And after that I saw the devil in your eyes”, Wings upon your horns, Loretta Lynn/ Irina Wintze, Elena Ivanca; ”My mommy ran away again”, ”My daddy's drunk again in town”, Me and Little Andy, Dolly Parton/ Sânziana Tarţa, Romina Merei. Tot feminismul transpare atunci când, aşezate pe scaunele de bar răsturnate ca nişte şezlonguri, cele patru scot la iveală mesajele imprimate pe tricouri: ”More issues than Vogue”, ”Life is short and so is your penis”, ”Porn is the new black”, ”Fat kids are harder to kidnap”.
Decorul tinde spre minimalism (o masă de billiard şi patru scaune de bar), recuzita fiind restrânsă (o pălărie country, un cactus, echipamentul împotriva ideii de maternitate format din scut şi baston de cauciuc), luminile se schimbă de la roşu, la albastru sau verde, folosindu-se şi jocurile de lumini, în momentele de song. Scaunele de bar sunt redispuse diferit de câteva ori, construind scenele. La soluţiile regizoral-scenografice se adaugă soluţiile de interpretare, cele patru actriţe reuşind să susţină cu stăpânire de sine atât partiturile actoriceşti, cât şi pe cele muzicale. În privinţa interpretării actoriceşti, există foarte multe nuanţe (gesturi, grimase, voci-ecou ce intervin peste actorul din prim-plan, voci suprapuse, slalom printre scaune), fiecare actriţă aducându-şi aportul, prin stilul propriu, inconfundabil de interpretare în redarea mesajului.
(Moarte şi reîncarnare într-un cowboy de Rodrigo García, traducerea: Luminiţa Voina-Răuţ, scenariul, scenografia şi regia: Andrei Măjeri, distribuţia: Elena Ivanca/ Willie, Romina Merei, Adriana Băilescu/ Dolly, Sânziana Tarţa/ Loretta, Irina Wintze/Kenny, premiera: 19 februarie 2016, Teatrul Naţional Cluj-Napoca)
Dana Ţabrea este profesor, doctor în filosofie şi cronicar de artă teatrală (membru al Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru - Secţia Română)
Cuvinte cheie:
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Profesorii romani ar putea incasa 100 de lei pentru fiecare "ora remediala" efectuata
Cabanele din Rânca, „înghițite” de nămeți de câțiva metri înălțime. Oamenii ies din case pe schiuri
Spitalul de Copii Iași caută un medic infecţionist, fără concurs
Veste bună pentru consumatorii de energie: vor avea timp tot anul să schimbe furnizorul
Trump va părăsi Washingtonul miercuri dimineață, înainte de inaugurarea lui Biden
Explozie într-un bloc. Un apartament a fost spulberat, 38 de locatari au fost evacuați
Vlad Voiculescu: Oamenii fără adăpost şi persoanele cu handicap vor intra în etapa a doua
Johnson îi îndeamnă pe britanici ”să se gândească de două ori” înainte să iasă din casă
UE a înregistrat un excedent al balanţei comerciale de 25,3 miliarde de euro, în noiembrie
Alte 16.057 de persoane au fost vaccinate împotriva COVID-19 în ultimele 24 de ore
S-a decis: Câţi bani vor primi cadrele medicale care participă la procesul de vaccinare
Șoșoacă cere de urgenţă autopsierea lui Bogdan Stanoevici: „S-a făcut bine”
Nivelul mortalităţii în Franţa a crescut cu 9% în 2020, din cauza covid-19, faţă de 2019
Adrian Vasile a acceptat propunerea de a conduce naţionala de handbal feminin
O suceveancă a reușit să se vaccineze la liber în spital: „Nu credeam că e adevărat”
Comisia Europeană, în favoarea unui ”certificat de vaccinare” împotriva covid-19
(FOTO) Şofer, amendat după ce şi-a lăsat Dacia pe un spaţiu verde din centrul Iaşului
DNA a pus sechestru de peste 3 milioane de lei pe bunurile lui Tăriceanu
Ministrul Transporturilor: Să ne gândim în 2030-2040 la trenuri cu 230/oră
(VIDEO) Un şofer de Mercedes intră intenţionat cu maşina în căruciorul unui copil
Care sunt alimentele pe care e de preferat să nu le consumi iarna?
Kelemen Hunor şi Viktor Orban, „învinşi” de România la Bruxelles
Mancaruri asiatice ciudate. Ati incerca ochi de ton sau lichid seminal de peste?
SUA: Bărbat cu un IQ sub 75, executat de autorităţile federale
Președintele Toyota avertizează: mașinile electrice pot duce industria auto în colaps
„Screech” din serialul "Save by the Bell" a fost diagnosticat cu cancer
Povestea primei femei, artist african, care a pictat un BMW Art Car
Sute de mii de oameni fug din Marea Britanie din cauza pandemiei de COVID-19
Care au fost destinațiile favorite ale românilor în an de pandemie
Dosar penal şi amenzi de 40.000 lei după o logodnă între doi minori de 12 şi 15 ani
Razer anunță masca inteligentă N95 cu RGB și proiecție vocală
Ce pregăteşte lanţul de magazine Lidl în perioada următoare în România
Nimic în Moldova: Ce proiecte de infrastructură încep sau se termină în 2021
Care este salariul minim în România în comparație cu alte țări
Protest pe schiuri faţă de tăierea pădurilor, organizat de Comunitatea Declic
Ministrul Mediului ofera noi detalii despre taxa auto. "Este foarte interesanta"
Retailerul german Metro intră oficial pe o nouă piață, conexă comerțului
Informare de ger năprasnic în întreaga ţară, începând de sâmbătă dimineaţa
Comoara găsită în Siret a fost adusă la Palatul Culturii. Ce spun specialiştii?
Iaşul este pe locul VII în ţară după numărul noilor cazuri de infectare cu COVID-19
Călin Popescu Tăriceanu, la ieşirea din sediul DNA: Mi s-a adus la cunoştinţă calitatea de suspect
FOTO: "Plouă" în pasajul "Sfânta Vineri" din centrul Iașului. Infiltrații în zona scărilor
Bilanţ COVID - 19: Încă 3.353 de cazuri de infectare cu noul coronavirus în ultimele 24 de ore
Franța extinde restricțiile de circulație pe timpul nopții, de la 18.00 la 06.00
Guvernul Rutte decide dacă demisionează sau nu, în urma unui scandal al alocaţiilor copiilor
Claudiu RAUSUDMR, Trump, Şoşoacă |
Alexandru CĂLINESCUVeşti din Lumea Nouă |
Neculai SEGHEDINBrian May |
Nicolae CREŢUAritmetica lui Chirieac |
Vorba e de arginţi, tăcerea e de aur lingou, dar tot tabla cutată vedem că are valoare la Iaşi |
Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.