Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

Moartea unui pilot: accident stupid şi ghinion. Ultimele cuvinte: "Apasă butonul SOS"

GALERIE
accident22
  • accident22
- +

Ziarul de Iaşi a discutat cu specialişti apropiaţi de Raliul Iaşului care au explicat cum s-a produs accidentul lui Adrian Răspopa. Maşina de 260.000 de euro s-a înfipt cu portiera într-un cap de parapet care i-a secţionat artera femurală. Cu ultimele puteri i-a spus copilotului să apese butonul SOS. Doar că sistemul de avertizare fusese distrus în urma accidentului. "El voia să câştige timp pentru a-l învinge pe Simone Tempestini ocupantul locului 1 din clasament, care făcuse pană la roată, înaintea lui. Culmea, accidentul a avut loc în pantă, pe decelerare. Nu am mai văzut un asemenea accident, a fost o moarte stupidă", ne-a spus unul dintre concurenţi.

Unul dintre cele mai aşteptate evenimente ale anului, Raliul Iaşului, a fost oprit sâmbătă după ce un pilot şi-a pierdut viaţa în timp ce concura la o probă la Hadâmbu. Pilotul Adrian Răspopa a murit după ce a lovit violent cu lateralul maşinii colţul unui parapet din beton.

Autoturismul Skoda a lovit pe partea şoferului parapetul din beton, care i-a străpuns portiera secţionându-i artera femurală. Imediat după accident, Federaţia Română de Automobilism Sportiv a anulat competiţia.

"A fost o moarte stupidă, cu ghinion!", au oftat ieri organizatorii raliului. Pilotul mai era poreclit de către colegi "Rostogol" deoarece se răsturna deseori cu maşina, la competiţii.

Accidentul a avut loc undeva în jurul orei 12, în a doua zi a competiţiei, care s-a desfăşurat pe un traseu din Hadâmbu. Adrian Răspopa şi copilotul se aflau într-un autoturism Skoda modificat pentru competiţii auto.

Cei doi concurau la proba specială, iar în timp ce conduceau cu viteză pe traseu, autoturismul acestora a lovit un parapet din beton. În urma izbiturii puternice şi a leziunilor interne, şoferul a murit repede, fiind conştient doar câteva minute.

Imediat, conducerea competiţiei a decis oprirea tututor probelor aflate în desfăşurare şi anularea etapei, chiar dacă mii de ieşeni aşteptau proba de la Râpa Galbenă.

"La nivelul Consiliului Federal s-a creat o comisie pentru a analiza circumstanţele şi modul de intervenţie la locul accidentului", anunţau organizatorii la două ore de la producerea accidentului. De asemenea, poliţiştii au deschis un dosar penal pentru a cerceta moartea pilotului de raliu.

"Având în vedere decesul pilotului la Raliul Iaşului, poliţiştii au întocmit dosar penal de ucidere din culpă, fiind dispusă necropsia în vederea stabilirii cauzei decesului şi luării măsurilor legale care se impun", au precizat reprezentanţii Poliţiei Iaşi.

Dinamica accidentului, explicată de organizatori: "A fost o moarte aproape imposibilă"

Potrivit informaţiilor jurnaliştilor, accidentul a avut loc în momentul în care pilotul intrase într-o curbă largă, de vreo patru metri. Şoferul decelera de la viteza de aproximativ 120 de kilometri, însă nu a virat strâns.

În acest timp, copilotul se uita în caietul pe care îl avea pe picioare, a simţit că autoturismul în valoare de 260.000 de euro derapează, însă nu a mai avut nicio reacţie. Maşina s-a înfipt cu aproape 60 km/h în lateral chiar în colţul capului parapetului.

Colţul din beton a străpuns portiera, apoi pragul de jos, a trecut printre barele de protecţie care trebuiau să apere pilotul, şi a lovit scaunul din Kevlar al şoferului, comprimând picioarele acestuia şi secţionând o arteră femurală. De asemenea, lovitura i-a provocat acestuia fractură de bazin, leziuni ale organelor interne, cât şi o lovitură la cap.

Imediat după accident, următorul concurent a oprit la locul accidentului şi a apăsat butonul roşu de panică din autoturism pentru a cere ajutor, iar la locul respectiv a ajuns mai întâi un jandarm apoi descarcerarea. Cei de la descarcerare au tăiat portiera maşinii pentru a scoate rănitul, apoi barele în formă de "X". Ulterior, autoturismul a fost tras cu şufele deoarece era înfipt în colţul parapetului.

Care au fost ultimele cuvinte ale pilotului

Mărturiile de la faţa locului spun că Adrian Răspopa era conştient de gravitatea accidentului. Acesta a fost conştient aproximativ patru minute, timp în care sângele i s-a scurs din corp, secţionarea arterei femurale fiind cea care i-a adus moartea. Ultimele cuvinte ale pilotului au fost adresate pasagerului din dreapta, copilotului, parteneri de 14 ani la raliuri.

"A mai fost conştient vreo patru minute. Fiind prins în scaun, el ţipa, probabil de durere. Apoi i-a spus copilotului că simte că are leziuni interne şi să apese butonul SOS din autoturism. Acesta era însă avariat din cauza accidentului, aşa că l-a apăsat următorul concurent, din maşina lui. Apoi şi-a pierdut cunoştinţa fiind resuscitat de patru ori. Când a fost preluat de elicopter, acesta era în comă, însă a decedat pe masa de operaţie", ne-a spus unul dintre participanţii la raliu.

"Am făcut tot ce era omeneşte posibil", a spus Diana Cimpoeşu, şeful SMURD şi cea care a fost de gardă în ziua tragicului accident.

Ce spun organizatorii competiţiei despre accident

Organizatorii competiţiei erau şocaţi ieri când au fost contactaţi de jurnalişti. Ei nu îşi pot explica moartea bărbatului. Este al doilea pilot care îşi pierde viaţa într-un raliu, la Iaşi, primul suferind un atac cerebral, în anul 2008. În cazul accidentului de sâmbătă, concurenţii au păreri diferite.

"El nu avea ce să caute pe partea respectivă a drumului, nu înţeleg ce a avut în cap. De asemenea, copilotul i-a spus de mai multe ori să se tempereze, că are viteză foarte mare, dar nu a ascultat. El voia să câştige timp pentru a-l învinge pe Simone Tempestini ocupantul locului 1 din clasament, care făcuse pană la roată, înaintea lui. Culmea, accidentul a avut loc în pantă, pe decelerare. Nu am mai văzut un asemenea accident, a fost o moarte stupidă", a spus unul dintre concurenţi.

Reprezntanţii organizatorilor au precizat că maşina era foarte sigură, la fel şi condiţiile de raliu.

"Maşina a lovit obstacolul într-un punct foarte sensibil al autoturismului. Este un accident de-a dreptul stupid şi rarisim. Autoturismul costă 260.000 de euro, fusese închiriat de la o firmă din Ungaria, pentu durata competiţiei. Maşina este foarte sigură din toate punctele de vedere, traseul fusese verificat înainte. Ei parcurg două ture cu maşina înainte de start, copilotul îşi notează totul în caiet, apoi dirijează pilotul în timpul cursei. Copilotul nu a păţit nimic este doar şocat. Ne pare rău pentru ce s-a întâmplat", ne-a spus Claudiu Butucel, directorul raliului.

Adrian Răspopa avea vârsta de 41 de ani şi era din Oneşti.

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dan CONSTANTIN

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dacă distinsul profesor „X” sau remarcabilul „Z” au putut să treacă peste lege, eu de ce nu aş putea?

opinii

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

George ŢURCĂNAŞU

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

Delestaţi de centru şi captivi între statalismul teritoriului post-sovietic de la est de Prut şi desconsiderarea de la nivelul Bucureştiului, moldovenii din România aleg soluţia cea mai simplă: ştergerea sau renunţarea la identitate. Exemplele sunt multiple şi deseori invocate în scrieri mai vechi, de la divergenţele teritoriale bucovineană (în plin nucleu statal al Moldovei), vrânceană şi gălăţeană, la tendinţele actuale ale tinerilor de a migra pentru studii spre centrele universitare externe Moldovei, deseori mai prost cotate decât Iaşul în sistemul universitar. În aceste condiţii, să nu înţelegi necesitatea unor mişcări care militează pentru scoaterea Moldovei din izolarea impusă de către centru e cam prea mult!

Spărgătoarea de coduri

Bogdan ILIESCU

Spărgătoarea de coduri

Viaţa unui copil de acum 40 de ani (şi aproape sigur şi înainte) era absolut fascinantă pentru că era înmuiată din plin în toată istoria omenirii şi în tot ce avea mai valoros, adunat până atunci, în cărţi. Da, lucrurile alea cu un aer prozaic, mărturia perpetuă a unei invenţii seculare, care, prin natura lor de a păstra scris orice gând pe care i-l încredinţai, obligau la multă atenţie, şi mare responsabilitate şi scriitorul, şi cititorul.

pulspulspuls

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Dacă tot v-am servit ieri aicea niscai aritmetică electorală de Bahlui, haideţi să continuăm şi azi cu olecuţă de analiză matematică plus geometrie diferenţială tot pe tema asta incitantă! Nu de alta, dar acuşi încep iar simulările de alegeri, şi măcar să fim pregătiţi.

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri