Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

vineri, 29.03.2024

Moldova - acces interzis

GALERIE
mihai chiper
  • mihai chiper
- +

În concepţia Bucureştiului, solidaritatea are un singur sens şi acela e doar sensul spre sud.

Premierul Viorica Dăncilă s-a plâns că a fost "izolată" la Palatul Victoria de Liviu Dragnea şi exclusă din concepţia guvernării PSD. Cu alte cuvinte, s-a încheiat perioada de figuraţie şi preia în mod real hăţurile puterii. De la condamnarea lui Dragnea, au dispărut "arhitecţii" viziunii economice şi planificatorii pe infrastructură ai lui Liviu Dragnea: penalul Darius Vâlcov, incompetentul Narcis Neaga de la CNAIR, ideologul politicilor fiscale Cristian Socol. Şi toată lumea aştepta una dintre cele mai importante semnale - renunţarea la construcţia de autostrăzi prin parteneriat public-privat (PPP).

Iar anunţul a venit. În prima şedinţă a CSAT, Dăncilă va propune scoaterea autostrăzii Ploieşti-Braşov din experimentul PPP şi finanţarea cu fonduri de la buget. De ce? Pentru că e de "importanţă naţională" şi ţine de "infrastructură critică" etc. Nici un cuvânt despre celălalt experiment PPP, Iaşi-Tg. Neamţ, la fel de eşuat. Se profilează ceea ce asociaţiile civice pro-autostradă din Moldova au suspectat de la început. PPP nu este decât o formă de tergiversare şi minciună pe faţă. Ce efecte directe ar fi? Prin taxe şi impozite, moldovenii vor contribui la finanţarea a încă unei autostrăzi din sud. Pentru moldoveni rămân valabile doar hărţile desenate cu carioca în batjocură şi noi amânări.

Indiferent de câte zile mai are acest executiv, temerea este că nu avem de-a face numai cu efectele unei guvernări vremelnice, ci cu ale unui sistem: centralismul. Şi, indiferent de culoarea politică a viitoarelor guverne, mecanica administrativă, birocratică şi constituţională face improbabilă o politică echitabilă pentru Moldova şi manifestarea unei atitudini sincere faţă de ea.

Perspectiva este următoare: nici alianţa USR- PLUS, dacă va ajunge la putere, nu va însemna schimbarea paradigmei. Prin 2016, Dacian Cioloş ne-a spus că nu-s bani pentru autostrada Iaşi-Târgu Mureş (deşi cunoştea aranjamentele posibile pe finanţări europene), iar Caramitru jr. - unul dintre consultanţii economici ai programului de guvernare -, tratează problema macro, a României în ansamblu, pentru el nu există regiuni.

De cealaltă parte, liberalii, oportunişti şi histrioni, fac şi ei genoflexiuni în faţa centralizării, incapabili să propună o viziune alternativă. Limita de înţelegere a politicienilor e de-a dreptul caricaturală. Cu toţii joacă în telenovala statului centralizat şi speră, ca într-un moment politic astral, să fure un favor pentru Moldova. Mecanismul e însă defect în ansamblu.

În rândul ONG-urilor, constatăm epuizarea formulelor de prostest, de dialog, de presiune pe care societatea civilă le are la îndemână. Cam toate formele paşnice şi raţionale au fost abordate: marşuri, campanii, conferinţe, întâlniri, dezbateri şi presiunea pentru adoptarea unei legi. Bunul simţ nu a fost suficient să mişte un muşchi pe faţa mastodontului central. De acum încolo, poate urma doar ceea ce nu e scris în cartea de bune maniere. Întrebarea directă pentru susţinătorii proiectului autostrăzii ar fi: mai e fezabil să aşteptăm ceva de la Bucureşti? Credeţi că putem obţine o atitudine sinceră şi interesată pentru Moldova? De ce infrastructura Moldovei nu poate fi de importanţă naţională? De ce nu e "critică"? De ce în afară de legi, vorbe şi zâmbete, banii nu ajung aici? De ce "autostrada unirii" nu poate intra pe finanţare de la buget? De ce nu se discută în CSAT? Există o noimă, logică, perspectivă? Pentru următorii ani? Pentru următoarele decenii?

Se adânceşte percepţia că, atât timp cât puterea va rămâne exclusiv la Bucureşti, Moldova nu va putea reintra într-un ciclu al dezvoltării şi nu va putea aspira la o infrastructură modernă. Va rămâne o regiune din ce în ce mai înapoiată, o pepinieră de baronei utili partidelor centraliste. Mai grav e că din ecuaţia în care e blocată Moldova, nici măcar regionalizarea nu o mai salvează şi, probabil, ar trebui să discutăm deschis despre o formulă de federalizare. Rămânem împreună în chestiunile de apărare naţională, politică externă, politică monetară, dar pe infrastructură şi investiţii haideţi să mergem separat, fiecare regiune pe cont propriu. În zece ani, cu banii daţi Bucureştiului, Moldova ar putea să străpungă munţii şi să se lege la infrastructura de transport central-europeană. Alături de Bucureşti, e foarte probabil să treacă încă o sută de ani şi să ne aflăm în aceeaşi situaţie, cu moldoveni obligaţi să contribuie la autostrăzile de pe Valea Prahovei şi Valea Oltului. În concepţia Bucureştiului, solidaritatea are un singur sens şi acela nu e decât sensul spre sud. Iar spre Moldova riscul e să scrie mereu "acces interzis".

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Cine profită de madam Şoşoacă

Pavel LUCESCU

Cine profită de madam Şoşoacă

Campania care urmează la Iaşi nu trebuie să devină un circ de tip Şoşoacă, decât dacă vrem să ne batem joc de viitorul acestui oraş. Nu vreau să spun că madam SOS România ar trebui ignorată, ci că n-ar fi rău dacă am încerca să înţelegem mai mult ce are în cap când vine vorba de viitorul oraşului şi mai puţin ce vrea ea să ne vândă, adică scandal.

opinii

Distrugerea statuilor

Alexandru CĂLINESCU

Distrugerea statuilor

Frenezia negatoare woke e urmarea obscurantismului, a fanatismului şi a inculturii. Ideologii woke au cale liberă în mass-media, au pătruns în universităţi şi în şcoli. Acţiunile lor n-au nimic comun cu adevărul istoric. Ei pretind că fac dreptate celor ai căror strămoşi au fost umiliţi şi exploataţi, în realitate manipulează istoria şi adâncesc fracturile sociale.

De ce este atât de aspru Postul Mare?

pr. Constantin STURZU

De ce este atât de aspru Postul Mare?

Faţă de celelalte posturi de peste an, Postul Mare (care precede Sfintele Paşti) este considerat unul aspru, atât din punct de vedere alimentar, cât şi din alte puncte de vedere. De ce este – sau ni se pare a fi – Postul Mare atât de aspru? De ce, în genere, ne este atât de greu să postim? Din mulţimea de posibile răspunsuri, să reflectăm azi la trei dintre ele.

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

pulspulspuls

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister tace şi face pe piaţa politichiei locale în această perioadă, stimaţi electori: cine va face listele de candidaturi de la parlamentarele din toamnă la liberalii ieşeni? 

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri