Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

Muzică de toate felurile?

GALERIE
Alex Vasiliu
  • Alex Vasiliu
- +

Iată o întrebare ce îşi merită răspunsul ambivalent: da şi nu. 

Reţinând principiul ales în 1981 de compozitorul şi jurnalistul Maurice Fleuret, atunci director pentru muzică şi dans în Ministerul Francez al Culturii, de expunere publică a unui spectru cât mai larg de genuri muzicale într-o formă cât mai democratică, inclusiv în locuri neconvenţionale (străzi, pieţe, parcuri, vecinătatea monumentelor istorice etc), primul răspuns nu poate fi decât pozitiv. Chiar din acel an muzica a „invadat”, din fericire, multe spaţii publice franceze, devenind în 1985, anul european al muzicii, un concept care a întinerit pe plan cultural Bătrânul Continent într-o măsură apreciabilă.

Nu întâmplător, în aceeaşi perioadă, mai precis în 1984, germanul Manfred Eicher, muzician şi om de cultură multilateral, a fondat Noile serii ECM, o colecţie de înregistrări ce nu îngloba doar creaţiile de jazz contemporan, abstrase vadului comercial (primul proiect înfăptuit în 1969), ci o întreagă varietate de genuri şi stiluri componistice, improvizatorice, de la muzica de cult şi laică a Evului Mediu, a Renaşterii, până la opus-urile cele mai noi provenind din Europa sau de pe alte continente. Cultivarea exclusivă a valorii, marketingul inteligent, creator, eficient, crearea rolului de difuzor specializat în arta muzicală ferită de adierile nu întotdeauna plăcut mirositoare ale stilurilor comerciale, l-au adus pe Manfred Eicher, împreună cu instituţia sa multinaţională, pe coordonatele succesului prestigios, ale recunoaşterii oficiale multiple. Producţiile ECM au instaurat democraţia cu plată a muzicii, albumele discografice publicate sub această siglă rămânând de-a lungul timpului obiecte  de artă şi din punctul de vedere al calităţii hârtiei, imaginilor, textelor (deseori microstudii muzicologice în toată puterea cuvântului), al graficii. De aceea, albume de lux sunt accesibile numai colecţionarilor pasionaţi, instituţiilor muzicale ce dispun de fonduri consistente.

În Franţa deceniului 1981-1990, conceptul de democraţie muzicală şi-a îmbogăţit semnificaţia prin accesul gratuit al publicului la concerte, recitaluri şi spectacole. Sigur că a fost o idee profitabilă pentru melomanii dornici să asculte muzică de valoare reprezentând cât mai multe genuri, dezavantajaţi de insuficienţa pecuniară. Înfiinţarea centrelor de cultură ale Franţei în fostele ţări socialiste a însemnat augmentarea ideii de sărbătoare a muzicii, pentru că instrumentişti importanţi, pe care est-europenii i-au putut cunoaşte întrucâtva până în 1990 numai datorită posturilor de radio franceze care emiteau pe unde scurte, au concertat la ei acasă. Memorabile au rămas pentru ieşeni, spre exemplu, apariţiile scenice ale basistului Henry Texier, chitariştilor Christian Escoudé şi Jean-Claude Barthélemy sau (acum, regretatului) Didier Lockwood, nume de dicţionar ale jazz-ului francez. Interminabilul iunie ploios îmi aduce şi mai mult aminte de şiroaiele de apă ce nu au învins amplificatorul violonistului Didier Lockwood, stimulat până la incandescenţa improvizaţiei de entuziasmul publicului nepăsător la rafelele ce cădeau în Piaţa Tineretului, stimulat şi de virtuozitatea grupului instrumental din Maramureş, cu care a intrat într-un original-captivant moment de improvizaţie colectivă. Cu toată furia ploii, nu am oprit atunci studioul mobil, cele câteva zeci de minute de înregistrare păstrate în videoteca TVR Iaşi rămânând un adevărat spectacol.

Revenind la întrebarea din titlu, trebuie acceptat şi răspunsul negativ. Democraţia fără legi şi stăpân a permis multor pseudo-pseudo muzicanţi, mai ales celor mărginiţi la falsele manele, să inunde spaţiul public românesc cu aluviunile muzicii de gang, sau de cartier mărginaş, sau de „vapor BMW” dotat în ţara de fabricaţie cu toate device-urile comodităţii şi luxului, supradotat în ţara de adopţie cu gablonzurile sonore greşit numite „manele”, expuse la nivel sonor maxim. Sigur că în România a existat public pentru cântecele indiene de comerţ (imediat după 1955, când filmul „Articolul 420” a rulat în cinematografele noastre, copleşind inimile multora cu melodia „Awara Hoon”, definitiv românizată ca „Avaramu”), în anii ’90 circula „pe sub mână” repertoriul mai deocheat al unor cântăreţi cunoscuţi de muzică populară, astfel că după ’89, tarabele înmulţite pe străzi şi în bazaruri au oferit o bogată producţie de aşa-zise cântece de muzică populară, de manele oxidate, rapid înregistrate, produse de întreprinzători care nu au dus-o rău înainte. De aceea au putut să-şi cumpere imediat microfoane, mixere şi toată aparatura de înregistrare-multiplicare pe casete audio. În acelaşi timp, adevăratele manele, cântecele rămase de la Anton Pann, înregistrate cu ani în urmă la Societatea Română de Radio de un cunoscător deplin al acestui repertoriu, Dan Moisescu (licenţiat în teologie, cântăreţ, violonist, dirijor, folclorist) rămâneau tăcute în fonotecă, ori răzbăteau foarte rar în emisie la vreo oră imposibilă (după prânz, pe la miezul nopţii). Dan Moisescu este doar un exemplu. Regretatul realizator al emisiunilor de folclor şi al concertelor de muzică populară la aceeaşi instituţie media, Gruia Stoia, a încercat să opună valului de prost gust ce a inundat spaţiul public românesc cicluri de emisiuni, colocvii cu cântăreţi autentici, programe de muzică veche românească, printre care şi manele veritabile, dar răul fusese lăsat mult timp înainte să prolifereze nestigherit pe numeroase canale.

Altă invazie a subcalităţii, a prostului gust nu s-a oprit nici acum: producţia pop americană, ce nu merită considerată „muzică”, dar este permanent deversată prin multe posturi de radio. Cine o „alege”? Pe ce „criterii”? Cine o lasă spre difuzare? Sunt întrebări la care se poate răspunde destul de uşor.

Alex Vasiliu este jurnalist, muzicolog şi profesor

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Alianţa PSD-PNL, mai puternică decât Putin?

Cosmin PAȘCA

Alianţa PSD-PNL, mai puternică decât Putin?

Să luăm exemplul Iaşului. Peste un an-doi, Marius Ostaficiuc va afirma că filiala AUR a fost „capturată” şi va reveni la PSD, Tudor Ciuhodaru îşi va redescoperi „umanismul” şi se va întoarce la partidul lui Dan Voiculescu (aripa televizată a PSD), iar Ciprian Paraschiv îşi va aminti că a fost cândva liberal. Şi mulţi alţii, totul multiplicat cu 41 la nivel de ţară. Controlează azi PSD-PNL România cu 55%? Să vedeţi peste doi-trei ani când o să râdă de Putin cu alea 87% ale lui.

opinii

Bunici obraznici

Briscan ZARA

Bunici obraznici

Bunicii îşi descoperă în nepoţi un scop în viaţă şi nu-i lasă pe aceştia să înveţe nimic din propriile greşeli. Având mult timp la dispoziţie, ei execută toate treburile, odraslele neavând voie să mişte un deget. Mâncarea li se serveşte la pat, în faţa televizorului, totul este aranjat în farfurie în aşa fel încât plodul să nu facă altceva decât să îşi bage singur în gură. Dacă lenea e prea mare, chiar şi acest mic inconvenient se rezolvă de către mereu atenţii şi mereu săritorii bunici: copilul e hrănit în gură. El nu trebuie să îşi aleagă hainele, să îşi spele vasele din care a mâncat, nu mai vorbesc de gătit. Copiii crescuţi de bunici nu ştiu să facă nimic! Pentru că nu au fost lăsaţi să facă. Li s-a pus totul la nas.

Noi, femeile

Cristina DANILOV

Noi, femeile

O fată nu trebuie să rupă cămașa colegului pentru a scăpa de batjocura lui. O adolescentă are dreptul de a citi pe o bancă în parc, așa cum citeam eu cândva, fără să fie agresată și apoi umilită de autorități doar pentru că este femeie. Se poate? Desigur, egalitatea între sexe e un principiu care se învață și societatea de azi ne cere tuturor să facem efortul de a ieși din stereotipurile în care ne-am format și să participăm deschiși la această lecție a umanității.

Între artă şi credinţă

Nichita DANILOV

Între artă şi credinţă

Se pare că noi nu încercăm să ne împăcăm cu gândul că trăim într-o lume imperfectă şi dorim, cu tot dinadinsul să transformă imperfecţiune în perfecţiune, gândind şi, mai ales, acţionând, cât mai corect politic. Aliniindu-ne, cu alte cuvinte, la noile standarde ale politicilor culturale, care dau naştere la noi aberaţii ideologice, la fel de nocive ca şi cele din perioada comunismului, la ameninţări şi la vărsări de sânge.

pulspulspuls

Câteva observaţii din dronă asupra întâmplărilor nefericite de la Vniversitate

Câteva observaţii din dronă asupra întâmplărilor nefericite de la Vniversitate

Acuma, dacă tot s-a terminat cu agitaţia de la Vniversitatea din Copou, haideţi să facem două-trei observaţiuni mai detaşate, fără presiunea votului, presiune care a tot apăsat şi în afara instituţiei în aceste ultimel zile. 

Caricatura zilei

Putin a mai câștigat un mandat de președinte al Federației Ruse

Vladimir Putin a câstigat alegerile prezidentiale din Rusia cu 87,97 la suta.  

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Linkuri sponsorizate

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri