Mineralia
Impact FM regional

NASA a conceput trei tehnici pentru devierea traiectoriei unui asteroid

asteroid
  • asteroid

NASA va încerca luni pentru prima dată în istoria omenirii să devieze traiectoria unui asteroid. Această misiune, denumită DART, va permite testarea uneia dintre principalele tehnici avute în vedere în cazul unei viitoare ameninţări pentru Terra, informează AFP.

Prin această demonstraţie, obiectivul este acela de a începe "să adăugăm instrumente în cutia noastră de unelte", a declarat într-o conferinţă de presă Lindley Johnson, agent de apărare planetară în cadrul NASA. Însă "avem nevoie de mai multe metode, în funcţie de circumstanţele întâlnite", a adăugat el.

Cu ocazia acestei misiuni, AFP prezintă un rezumat al diferitelor concepte studiate:

Impact kinetic

Tehnica impactului cinetic este cea care va fi experimentată luni de NASA.
 Ea constă în percutarea unui asteroid cu un vehicul spaţial, pentru a îl "împinge" uşor şi pentru a-i devia astfel traiectoria. E ca şi cum cineva ar juca biliard în spaţiu. Acest prim test le va permite cercetătorilor să înţeleagă cum va reacţiona asteroidul şi, deci, să calculeze mai bine forţa necesară pentru operaţiuni similare în viitor.

Mărimea vehiculului spaţial utilizat va depinde de cea a asteroidului care ameninţă să intre în coliziune cu Terra. De asemenea, este posibil ca mai multe vehicule să fie necesare, a spus Lindley Johnson.

Tractor gravitaţional

Metoda tractorului gravitaţional constă în a face să zboare unul sau mai multe vehicule spaţiale în proximitatea asteroidului vizat, pentru a-i modifica lent traiectoria prin atracţia gravitaţională astfel generată. "O astfel de tehnică ar necesita mai mult timp pentru a fi pusă în aplicare", a avertizat Lindley Johnson, întrucât ea implică detectarea ţintei cu mai mulţi ani sau cu mai multe decenii înaintea unei coliziuni potenţiale.

Mai mult de atât, acest procedeu ar fi mai puţin eficient în cazul obiectelor cosmice mari, de exemplu în cazul asteroizilor cu diametre de peste 500 de metri. Pentru remedierea acestei probleme, inginerii de la NASA au propus în 2017 ca vehiculul utilizat să efectueze săpături în scoarţa asteroidului şi să preleveze cantităţi de materie, crescându-şi apoi efectul gravitaţional datorită acelor mase suplimentare ce vor fi aduse la bordul său.

Însă aceste idei vor trebui mai întâi să fie testate şi vehiculele spaţiale ar necesita "decenii pentru a fi construite, lansate şi puse în funcţiune în cadrul unei misiuni", potrivit NASA.

Explozie nucleară

O altă opinie seamănă mai mult cu una folosită în filme hollywoodiene: folosirea unei bombe nucleare pentru redirecţionarea sau distrugerea unui asteroid.

"Ar fi posibil ca aceasta să fie singura strategie eficientă pentru asteroizii care sunt cei mai periculoşi", adică asteroizii cu diametre de peste 1 kilometru, au declarat reprezentanţii NASA într-un articol pe această temă. Metoda ar putea fi de asemenea utilizată "ca ultimă soluţie" dacă alte tehnici eşuează înaintea sa.

Armele nucleare sunt totuşi controversate.

În 2021, Lori Glaze, manager la NASA, a declarat că, potrivit agenţiei americane, cea mai bună metodă ar fi producerea unei explozii în proximitatea asteroidului, pentru ca el să fie deplasat de suflul exploziei. Vizarea directă ar risca fragmentarea lui în mai multe bucăţi şi, astfel, înmulţirea obiectelor cereşti care ar deveni riscuri potenţiale pentru Terra.

În 2018, un articol al oamenilor de ştiinţă ruşi a studiat ipoteza unui impact direct. Potrivit lor, distrugerea unui asteroid cu diametrul de 200 de metri ar necesita o bombă de 200 de ori mai puternică decât cea de la Hiroshima. Cercetătorii ruşi au estimat totodată că realizarea unor săpături în scoarţa asteroidului pentru plasarea ulterioară a unor bombe ar fi o metodă mai eficientă - exact ca în scenariul filmului hollywoodian "Armageddon" (1998).

SURSA: Agerpres

Ascensiunea Dreptei. Liberali, iliberali, populişti (I)

Alexandru LĂZESCU

Ascensiunea Dreptei. Liberali, iliberali, populişti (I)

Chiar şi în această perioadă de criză economică severă valorile culturale vor ocupa un rol tot mai proeminent în disputele politice şi electorale din spaţiul occidental.

Aisbergul cunoaşterii umane şi mecanismele istoriei

Nichita DANILOV

Aisbergul cunoaşterii umane şi mecanismele istoriei

Da, istoria o scriu învingătorii, dar o scriu şi istoricii. Uneori chiar şi poeţii. Şi când spun aceasta, gândul îmi zboară la Homer. Poate că nici aheii, nici troienii nu a fost atât de viteji pe câmpul de luptă cum apar în scrierile sale. Homer a prezentat faptele prin prisma sa poetică. De aici şi toată grandoarea şi măreţia ce sfidează veacurile.

Despre competitivitatea digitală a României

Ciprian IFTIMOAEI

Despre competitivitatea digitală a României

Ţara noastră rămâne în urmă pentru mai mulţi indicatori din categoria „capitalul uman”, având un nivel foarte scăzut de competenţe digitale de bază în comparaţie cu media UE. În ceea ce priveşte aspectele pozitive menţionate în Raportul DESI faţă de România se remarcă poziţiile înalte privind proporţia de femei specialişti în TIC la angajare (locul 2) şi absolvenţi TIC (locul 4) în UE-27.

Porumbeii şi planeta

Michael ASTNER

Porumbeii şi planeta

Mă duc la cumpărături. Ajuns la intersecţia Lidl - Policlinica Galata, văd o femeie mai în vârstă care tocmai se pregătea să hrănească... porumbeii. Care porumbei, zeci, poate chiar sute (s-a format un stol uriaş în zonă, stol ce acum câţiva ani nu exista), evident că au început să coboare şi să se adune pe terenul viran dintre trotuar şi gardul Policlinicii.

Încă o poză care face cât o mie de cuvinte, de astă dată de la USR Iaşi

Iată o poză care face cât o mie de cuvinte, stimaţi telespecatori şi veţi vedea imediat de ce. Avem aici o desfăşurare de forţe a echipei USR cu ocazia sărbătoririi Zilei Naţionale, prilej după cum ştim de defilare pentru public cu armată, avioane şi tromboane, dar, în acelaşi timp, este şi un prilej pentru partide ca să-şi arate muşchii.

Motorul Iubi

Tata, tata! Avem lupi în bloc? Nu, puiule, vecinii îsi citesc facturile la curent si gaze!