Mineralia
Impact FM regional

duminica, 27.11.2022

NASA a lansat noi imagini impresionante ale lui Jupiter cu ajutorul telescopului James Webb

jupiter-nasa
  • jupiter-nasa

Cel mai mare şi mai puternic telescop spaţial din lume, James Webb, a dezvăluit imagini impresionante ale lui Jupiter, potrivit BBC.

„Este cu adevărat remarcabil să poţi vedea detalii despre Jupiter cu inelele sale, sateliţii mici şi chiar galaxiile, toate într-o singură imagine”, a declarat luni Imke de Pater, astronom la Universitatea din Berkeley, într-o postare pe blogul NASA.

La polii celei mai masive planete a sistemului nostru solar ies lumini fluorescente: acestea sunt aurorele lui Jupiter care, la fel ca şi Pământul, sunt formate din particule venite de la Soare ce reacţionează la câmpul magnetic al stelei.

Aceste imagini arată şi suprafaţa acestui gigant gazos cu vânturile, furtunile şi ceaţa lui.

O imagine mai largă o arată pe Jupiter cu inelele sale, foarte subţiri, şi două luni, Amalthea şi Adrastea.

Aceste imagini sunt luate din observaţiile unui instrument James Webb, NiRcam, care observă infraroşul apropiat, un câmp invizibil cu ochiul liber.

Datele colectate, care vor fi studiate de cercetători pentru a înţelege mai bine funcţionarea internă a lui Jupiter, au fost adaptate pentru a desena aceste ilustraţii vizibile pentru ochiul uman.

O bijuterie de inginerie de 10 miliarde de dolari, telescopul James Webb a fost lansat în spaţiu în urmă cu aproape opt luni şi se află la 1,5 milioane de kilometri de Pământ.

Telescopul James Webb a fost descris de oamenii de ştiinţă drept o „maşină a timpului”.

El este succesorul veteranului telescop Hubble. Lansat în 1990, telescopul Hubble a oferit oamenilor de ştiinţă imagini spectaculoase ale universului şi, deşi a suportat câteva reparaţii, el a continuat să funcţioneze şi să se dovedească extrem de eficient.

Telescopul James Webb este considerat robust, a fost construit să reziste la şocuri şi zgomote puternice. Este de 100 de ori mai puternic decât Hubble.

A fost conceput să facă observaţii aprofundate în univers faţă de predecesorul său. Obiectivul lui este să observe primele stele care au apărut în cosmos.

Cu ajutorul lui, oamenii de ştiinţă se aşteaptă să poată studia şi atmosfera planetelor îndepărtate, în speranţa că vor putea detecta semne de viaţă.

Globalizare în alb şi negru

Globalizare în alb şi negru

Unele fenomene de la Cupa Mondială care se desfăşoară acum în Qatar sunt puse, mai mult sau mai puţin justificat, pe seama acestui concept al contemporaneităţii.

Savantul și ingenua. O poveste de iubire de odinioară (II)

Savantul și ingenua. O poveste de iubire de odinioară (II)

Coborât din sferele rarefiate ale preocupărilor sale de cercetător erudit al dialectelor limbii latine și al formării limbii române literare, tânărul aspirant la gloria științifică, dar și doritor să‑și asigure un cămin și o familie începe un asiduu asalt sentimental.

Pentru un pumn de voturi

Radu POPESCU

Pentru un pumn de voturi

La nouă luni de la declanșare, războiul din Ucraina produce în continuare răni și în Republica Moldova, o țară pomenită în fața unor crize umanitare, energetice și economice fără precedent.

Literarh

arh. Ionel OANCEA

Literarh

Tema MUST-ului de arhitectură din anul acesta s-a născut din ispitirile creatorului de spaţii artistico-funcţionale venite din lumea celorlalte arte. În acest continuum al expresivităţii estetice, literatura poate fi în conexiune cu arhitectura până în pragul dincolo de care cuvântul inventat pentru titlu, „literarh” începe să aibă substanţă? Răspund din capul locului, da. Inspirat de răspunsul acesta ferm, uşor demonstrabil, poate nu este lipsit de logică să găsim în limba arhitecţilor poeţi şi prozatori un echivalent inspirat pentru englezescul MUST.

Hopaa: premarele Mihăiţă  spălat  pe la subsuori cu sondajul. Cineva scoate capul afară şi dă ordine

Hopaa: premarele Mihăiţă spălat pe la subsuori cu sondajul. Cineva scoate capul afară şi dă ordine

LATER EDIT.  Cu o promptitudine care anunţă vremuri bune în comunicare, domnul premare ne-a anunţat că intervenţia de pe platforma PNL nu-i aparţine, ba, chiar mai mult, el nu ar avea nici măcar access la platforma respectivă. Touché, monsieur! Rugăm, prin urmare, curioşii să citescă pulsul nostru în cheia că există o persoană destul de puternică la liberali, cu acces deplin la butoane, care-I ia la per tu şI alte celea pe cei mai înalţI lideri, dar care stă prost cu gramatica. Ceea ce n-ar fi o noutate.   Iacătă, stimaţi telespectatori, cum megasondajul acela ultraincredibil al liberalilor, care-l scotea pe Mihai Chirica premare în 2024 încă dinainte de alegeri, cu 50% şi peste, i-a dat edilului şef apă la moară, stuchit la furcă, cum se mai spune, başca tupeu politic, şi după numai câteva zile omul scoate deja capul la interval ca să facă ordine în partid.

Jucătorul argentinian Lautaro Martínez protestează

Tata, tata! Avem lupi în bloc? Nu, puiule, vecinii îsi citesc facturile la curent si gaze!