De Business

Punem punctul pe știi

Protestul occidental anti-Musk și Trump se simte la Iași și pe OLX. Cele mai recente date din piața locală

miercuri, 12 martie 2025, 12:00
3 MIN
 Protestul occidental anti-Musk și Trump se simte la Iași și pe OLX. Cele mai recente date din piața locală

„Tesla atacă piața românească cu primul cazan de țuică electric”, „Să mă anunțați când ajunge să coste o Tesla 100 de dolari”, „Promoție: la două cartoane de ouă se dă o Tesla” – acestea sunt doar câteva dintre reacțiile virale de pe rețelele sociale din România după ce acțiunile Tesla au suferit o scădere semnificativă la Bursa din New York la începutul acestei săptămâni. Specialiștii pun declinul pe seama încetinirii vânzărilor pe mai multe piețe internaționale, iar România și Iașul nu fac excepție.

În primele două luni din 2025, înmatriculările de autoturisme Tesla noi în România au scăzut cu 79% față de perioada similară din 2024. Dacă în ianuarie-februarie 2024 au fost înregistrate 859 de unități, în aceeași perioadă din acest an numărul a scăzut dramatic la doar 181.

Prăbușire record: Înmatriculările Tesla au scăzut cu aproape 80% în România

Regiunea Nord-Est a resimțit același trend descendent. Față de anul trecut, scăderea a fost de 78,6%, de la 42 de unități la doar nouă în 2025 (cinci în Iași, trei în Bacău și una în Suceava). Este de remarcat că Suceava, județ care în 2024 a avut cele mai multe înmatriculări Tesla noi după Iași, a înregistrat o prăbușire totală în acest an. În Vaslui, Botoșani și Neamț, nicio Tesla nouă nu a fost înmatriculată în acest început de an.

La Iași, înmatriculările Tesla s-au redus cu 70,6%. Dacă în primele două luni ale anului trecut fuseseră înregistrate 17 autoturisme noi ale mărcii, în 2025 numărul s-a redus la doar cinci.

În contrast cu declinul vehiculelor noi, înmatriculările de Tesla second-hand au crescut (cu 100% în Iași, cu 150% la nivelul Regiunii Nord-Est și cu 181,2% la nivelul țării). La finalul anului 2024, în județul Iași erau 196 de autoturisme Tesla, cu 73 mai multe decât în 2023. Dintre acestea, 15% aveau o vechime între 6-10 ani, 55% între 3-5 ani și doar 15% mai puțin de doi ani de la fabricație.

Platformele de anunțuri online sunt pline de oferte pentru Tesla. O simplă căutare pe OLX arată 35 de astfel de anunțuri doar în Iași, cu prețuri între 18.500 și 51.000 de euro, în funcție de model și anul fabricației. La nivel național, sute de autoturisme Tesla sunt listate pe diverse platforme de vânzare auto.

Ce se ascunde în spatele declinului Tesla?

 Motivele acestor încetiniri ale vânzărilor de autoturisme noi Tesla sunt diverse. Pe de o parte, apetitul pentru autoturismele electrice a mai scăzut în România. La începutul acestui an, Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) a solicitat majorarea tichetului „Rabla Plus” pentru vechicule electrice după ce anul trecut valoarea acestuia a scăzut cu 50%. Potrivit APIA, reducerea subvenţiei la 5.100 de euro în 2024 a avut un impact negativ asupra pieţei auto, România înregistrând o scădere de 32,2% a înmatriculărilor de vehicule electrice, ceea ce a plasat-o pe ultimul loc în Uniunea Europeană la acest capitol.

Potrivit digi24.ro care citează datele Asociaţiei Constructorilor de Automobile din China (CPCA), „Tesla a vândut 30.688 de vehicule în China în luna februarie, în scădere cu 49% comparativ cu luna februarie a anului trecut. Şi asta în contextul unei creşteri puternice (82%) a vânzărilor de vehicule electrice şi hibride în China. Situaţia este identică în Europa, unde în pofida faptului că înmatriculările de vehicule electrice au crescut cu 34% în ritm anual, vânzările Tesla s-au redus la jumătate la începutul anului, conform datelor publicate de ACEA”.
Un alt factor posibil în declinul Tesla este reacția publicului față de declarațiile și acțiunile lui Elon Musk. Susținerea sa vocală pentru Donald Trump și pozițiile controversate pe teme sociale și politice ar fi putut influența negativ percepția brandului, determinând o parte a consumatorilor să se orienteze spre alte mărci.

Aceasta ar putea fi și explicația faptului că în România, de exemplu, numărul mașinilor electrice noi care au fost înmatriculate în primele doua luni ale acestui an a fost cu 31% mai mic decât în aceeași perioadă din 2024, în timp ce înmatriculările de autoturisme noi marca Tesla au scăzut cu 79%.

Scăderea abruptă a vânzărilor Tesla în România reflectă nu doar o tendință locală, ci și o realitate mai amplă la nivel global. Între schimbările din piața auto, reducerea stimulentelor guvernamentale și reacțiile publicului față de pozițiile controversate ale lui Elon Musk, viitorul producătorului american pe piața românească devine tot mai incert.
Rămâne de văzut dacă Tesla va reuși să recâștige teren sau dacă locul său va fi ocupat de rivalii chinezi și europeni, care vin cu oferte mai competitive și o strategie mai adaptată noilor realități economice.

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii