Prejudiciul descoperit de reprezentantii Curtii de Conturi in urma unui control la Primaria Valea Lupului s-a ridicat la aproximativ 6 miliarde de lei vechi, fata de trei miliarde de lei vechi cat se vehicula in luna ianuarie. Surse din interiorul Primariei sustin insa ca ar fi vorba de un prejudiciu mai mare.
Salariatii sunt buni de plata
„Verificari ca urmare a unor informatii aparute in mass-media, a unor sesizari primite de Curtea de Conturi sau din alte surse”. Asa a inceput povestea controlului efectuat la Primaria Valea Lupului. Acesta a inceput pe 19 noiembrie 2012 si s-a incheiat abia o luna mai tarziu, pe 21 decembrie. De-a lungul timpului, in cadrul Primariei au fost realizate mai multe nereguli care in timp au fost trecute cu vederea, dar care au fost scoase la iveala de reprezentantii Curtii de Conturi. „Este vorba de un prejudiciu de doua miliarde de lei vechi, dar s-au facut note de recuperare a sumei integrale. Pe langa acesti bani, au mai fost constatari ale Curtii de Conturi conform carora s-au acordat in 2010-2011 sporuri banesti care nu trebuiau acordate. Este vorba de patru miliarde de lei vechi. Saptamana trecuta am facut o dispozitie prin care am solicitat angajatilor sa restituie acesti bani”, a declarat Dumitru Mihailuc.
Angajatii pot merge in instanta
Constatarile celor de la Curtea de Conturi arata ca este vorba despre mai multe drepturi. Printre ele, „ajutor pentru refacerea capacitatii de munca si/sau mentinerea sanatatii, in suma de 1000 de lei net”, „ajutor de sarbatori (Craciun si Pasti) in suma neta de 1000 de lei net pentru fiecare sarbatoare in parte”, „suma de 400 de lei pentru salariate cu ocazia zilei de 8 Martie”, dar si „fonduri pentru procurarea a doua tinute pe an calendaristic (proportional cu timpul efectiv lucrat) in suma de 1200 de lei/an, in doua transe, respectiv martie si septembrie”. De asemenea, drepturile banesti acordate au mai reprezentat si „suma de 11 lei brut/zi pentru tichete de masa”, „indemnizatie de inmormantare egala cu doua salarii medii brute pe economie”, dar si “ajutor pentru cresterea copilului egal cu doua salarii medii brute pe economie”. Primarul sustine ca angajatii primariei pot contesta insa dispozitia prin care trebuie sa returneze banii. „Cred ca angajatii vor merge in instanta pentru a rezolva problema sporurilor banesti acordate in perioda 2010-2011. Nu stiu. Depinde de ei”, a mai spus Mihailuc.
Impozitele, dupa ureche
Neregulile depistate de Curtea de Conturi nu se opresc insa aici si deja s-au luat si alte masuri pe langa cele de recuperare a unor sume. De exemplu, Mircea Ilascu a fost contabil sef pana la terminarea controlului celor de la Curtea de Conturi, dar i s-au retras din atributii luna trecuta si a fost trecut pe postul de inspector fiscal, respectiv contabil. Acesta nu a realizat o baza de date concreta privitoare la cei care aveau de platit taxe si impozite. Potrivit celor care au efectuat controlul la Primaria Valea Lupului, nu a fost corect organizata activitatea de inspectie fiscala si nu s-a asigurat intotdeauna constituirea, completarea si gestionarea dosarelor fiscale ale contribuabililor care sa cuprinda documentele relevante. Astfel, colectarea la primaria Valea Lupului era deficitara. „E-adevarat ca mi s-au redus drepturile salariale. Eu doar execut ordine si fac ce spune primarul. Daca se face concurs pentru postul de contabil sef nu mai vreau sa particip, pentru ca e vorba de foarte multa munca pentru un singur om. Ma trezesc la cinci dimineata, pentru ca bancile se deschid la opt. Eu am si probleme financiare. Am ipoteca pusa pe casa si am o singura masina pe care am cumparat-o second hand la 3000 de euro. Munca de contabil e foarte grea si implica multe responsabilitati. Cat despre modul de colectare a taxelor si impozitelor, a fost mai greu la inceput, fiind o unitate relativ noua”, a spus Mircea Ilascu.
Explicatii hilare
Numele fostului contabil sef apare insa de mai multe ori in constatarile celor de la Curtea de Conturi. De exemplu, in 2011 Primaria Valea Lupului a facut un contract cu firma SC Universal Construct Impex SRL in vederea construirii unei baze sportive. Valoarea contractului a fost initial de aproximativ 600.000 de lei noi, valoare care a fost majorata ulterior pana la aproximativ 720.000 de lei. Din verificarile celor de la Curtea de Conturi s-a constatat ca desi lucrariile au fost platite, in Valea Lupului nu exista niciun teren de sport, nici nu exista facuta o imprejmuire a terenului si nici nu sunt efectuate lucrari privind instalatiea iluminatului. Ilegalitatea pe care reprezentantii Curtii de Conturi au pus-o in atentia conducerii Primariei Valea Lupului este ca majorarea valorii contractului a dus la denaturarea executiei bugetare si a datelor inscrise in bilant. Fostul primar a raspuns pentru aceste lucruri in fata celor de la Curtea de Conturi, motivand ca „platile s-au facut in ideea de a procura materiale care se pot scumpi”. Pe de alta parte, Mircea Ilascu nu a contestat abaterea sesizata de cei de la Curtea de Conturi, insa a sustinut in fata acestora ca „platile au fost efectuate in baza situatiilor de lucrari semnate de executant, dirigintele de santier si primar, sumele achitate nejustificat urmand a fi restuite primariei”. Raportul intocmit de reprezentantii Curtii de Conturi are cinci dosare, iar raspunsul final urmeaza sa vina in perioada urmatoare. “Au zis ca ne raspund in doua, trei zile. Acum sa vedem care va fi raspunsul”, a completat Dumitru Mihailuc.
Publicitate și alte recomandări video