marti, 19.03.2024
E timpul ca generaţia noastră să ofere o actualizare a identităţii oraşului prin construirea unei noi clădiri care să devină un reper (landmark) pentru comunitate, un punct de atracţie pentru vizitatori şi o ancoră pe harta regiunii, un atu în competiţia cu alte oraşe de talie similară din această zonă a Europei.
Au trecut aproape 100 de ani de la finalizarea Palatului Administrativ de către arhitectul bucureştean Ion D. Berindey. Binecunoscuta poveste a Palatului Culturii, cea mai reprezentativă clădire a Iaşului, începe cu demersul prinţului Alexandru Moruzi de a ridica un Palat Domnesc, sarcină atribuită arhitectului austriac Johan Freywald, cel care a proiectat şi Palatul de la Ruginoasa.
O altă clădire emblematică pentru oraş este Teatrul Naţional, proiectată de Biroul de arhitectură Fellner & Helmer, specializat în construirea de teatre (cu 48 astfel de edificii). La 20 de ani după ce s-au ocupat de clădirea teatrului din Timişoara, Fellner & Helmer sunt chemaţi să ridice o clădire demnă de ambiţiile Iaşului din secolul 19.
Clădirea gării (a treia din România) a fost construită la ordinul regelui Carol I în 1870, în stil veneţian-gotic, cu o faţadă inspirată de Palatul Dogilor, după planurile arhitectului austriac Johan De Wachter.
Arhitectul elveţian Louis Blanc a fost desemnat de acelaşi rege să ridice un corp nou pentru prima universitate din România, cea de la Iaşi, deoarece clădirea iniţială, care se afla pe locul actualei Universităţi de Medicină şi Farmacie, devenise neîncăpătoare. Regele Carol I a dorit să pună România pe harta Europei şi prin construirea unor edificii impozante, fapt pentru care a contractat arhitecţi recunoscuţi. Astfel, Louis Blanc s-a stabilit definitiv în România şi a proiectat, printre altele, Ministerul Agriculturii şi Facultatea de Medicină din Bucureşti.
Urmând exemplul regelui, şi boierii cu dare de mână au căutat să colaboreze cu arhitecţi importanţi. Filantropul Scarlat Pastia, primar al Iaşului vreme de doar 2 ani (1877-1879), timp în care nu a vrut să ia salariu, donase deja terenul pentru înfiinţarea primului cimitir municipal, „Eternitatea”. A intuit că Iaşul are nevoie de un hotel central, la standardele vremii, şi a contractat firma de arhitectură a celebrului arhitect Gustave Eiffel. Eiffel a realizat planurile şi l-a desemnat pe inginerul Fragneau să supervizeze lucrarea, gândită în stil neoclasic şi ridicată în doar 3 ani, pe structură metalică şi coloane de fontă.
Toate aceste clădiri emblematice au fost ridicate de înaintaşii noştri, care au avut viziunea istorică şi ambiţia să lase moştenire edificii a căror valoare să transceadă timpurile. Din păcate, generaţia noastră nu a reuşit să construiască nicio clădire care să devină exponenţială pentru Iaşi. După al doilea Război Mondial, marile proiecte au fost gândite centralizat de comunişti, care au pus accentul pe latura funcţionalistă a clădirilor. Cel mai mare efort financiar întreprins de autorităţi în ultimii 30 de ani, Centrul Expoziţional Moldova, este o construcţie care zace abandonată de câţiva ani. Iar cea mai mare investiţie imobiliară din Iaşi din ultimii ani, Complexul Palas, se remarcă doar prin peisagistica grădinii publice, în timp ce arhitectura clădirilor de birouri sau a mall-ului a fost abordată într-o manieră internaţionalistă inexpresivă, devenit un standard de exprimare globalizat, comun.
E timpul ca generaţia noastră să ofere o actualizare a identităţii oraşului prin construirea unei noi clădiri care să devină un reper (landmark) pentru comunitate, un punct de atracţie pentru vizitatori şi o ancoră pe harta regiunii, un atu în competiţia cu alte oraşe de talie similară din această zonă a Europei.
Prin organizarea unui concurs internaţional sau invitarea fără concurs a unui arhitect din top 5 mondial (un aşa-numit „starchitect”), Iaşul ar putea intra pe lista oraşelor care găzduiesc un edificiu încadrat ca arhitectura contemporană de nivel mondial („iconic architecture”). Iar funcţiunea în concordanţă cu trecutul şi specificul local nu poate fi decât una socio-culturală: un muzeu de artă contemporană şi tehnologie, care să se adreseze atât umaniştilor şi industriilor creative, cât şi celor interesaţi de ştiinţă şi tehnică.
George Pleşu este manager cultural, preşedintele Asociaţiei AltIaşi
Cuvinte cheie:
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Diana Șoșoacă spune că a fost filmată la duș: "Dacă nu-mi dau demisia vor da filmări intime"
Produse din hârtie: Esențiale în igiena și confortul zilnic (P)
Numărul trei din Hamas a fost ucis de o operaţiune israeliană, afirmă SUA
Idei de cadouri pentru cei dragi - Cum să îi surprinzi plăcut! (P)
Revine zăpada la Iaşi: Lapoviță sau ninsoare în mare parte din țară, până joi seară
Fosta actriţă porno Stormy Daniels îşi prezintă versiunea privind relaţia cu Trump
Medic: Să nu uităm că accidentul vascular cerebral se poate face şi la copii
Prognoza meteo: Ne aşteaptă un început de aprilie mai călduros decât normalul termic
Dan Voiculescu șantajează PSD-PNL cu candidatura lui Piedone la Primăria Capitalei
Iubitul Arynei Sabalenka, Konstantin Koltsov, a murit la vârsta de 42 de ani
Azi, Simona Halep revine pe teren. De la ce oră ar putea începe partida
Interviu ZdI TV - Bilanț la Tomești: ce s-a construit și ce urmează
Câteva observaţii din dronă asupra întâmplărilor nefericite de la Vniversitate
Ce relații comerciale mai are Iașul cu Rusia. S-a redus diferența dintre importuri și exporturi
Pasionații de programare și hardware se pot înscrie la concursul național iTEC
Fiscul vrea să-i scoată la mezat bunurile unei femei care a avut un atelier de confecții
Peisagiștii evită să participe la o licitație a Primăriei pentru finalizarea unor „părculețe”
FOTBAL Leo, trezeşte-te, că nenoroceşti fotbalul ieşean! Cine-i arată lui Grozavu bârna din ochi?
Lista celor 10 finaliști pentru Premiul Național pentru Proză „Ziarul de Iași” 2024
In memoriam Paulică Răileanu, un reputat profesor al Politehnicii ieșene
Lista școlilor unde pot începe lucrări: Primăria a semnat opt contracte
Bosch va monta pe tramvaiele din Iași sisteme „inteligente” pentru evitarea accidentelor
O tânără din Iaşi, designer pentru celebrul brand adidas. A absolvit London College of Fashion
Proiectul A8 a ajuns „bătaia de joc a Guvernului Ciolacu/Ciucă”
O hoaţă a atacat o femeie chiar dacă era însoţită de un bărbat
NATO, confruntarea Vestului cu Rusia, ambițiile lui Klaus Iohannis
„D-ale noastre, ale studenţilor”. Tableta de duminică: astăzi, despre „gen”, „deci” şi „fără deci”!
VIDEO Dronele ucrainene au pătruns 1.000 de km în Rusia și au aruncat în aer două rafinării
VIDEO Un român este cel care a dat ”voce” deșertului Arrakis în superproducția Dune 2. Cine este
Cosmin PAȘCAAlianţa PSD-PNL, mai puternică decât Putin? |
Briscan ZARABunici obraznici |
Cristina DANILOVNoi, femeile |
Nichita DANILOVÎntre artă şi credinţă |