vineri, 29.03.2024
Mă doare inima că anulez, pentru prima dată în ultimii 5 ani, Noaptea Albă a Galeriilor din Iaşi. Unde aveam zeci de voluntari vaccinaţi, acces cu bilet online (gratuit) doar cu prezentarea certificatului verde şi măsuri de siguranţă care au funcţionat anul trecut. Însă nu pot să-mi asum ca mii de persoane (chiar vaccinate) în plus faţă de ce se întâmplă oricum să se plimbe timp de un week-end.
Sudiile arată că succesul evenimentelor culturale de tip „noaptea albă”, fie că vorbim despre galerii, muzee, filme sau poezie, stă în primul rând în fascinaţia creată de spectacolul mulţimii. Foarte multe persoane care, pe parcursul anului, nu participă la evenimente similare sau nu vizitează spaţiile participante în festivalul de tip noapte albă, sunt atrase nu de o dorinţă izvorâtă brusc de a cunoaşte sau experimenta, ci de atributul care implică socializarea. Pe scurt, cea mai puternică sursă de atracţie este prezenţa numeroasă a celorlalţi: oamenii vor să vadă oameni.
Cea mai celebră manifestare de acest tip este Festivalul Nopţilor Albe din Sankt Petersburg, care a debutat în 1992. Beneficiind de vara cu zile lungi şi de moştenirea culturală a fostei capitale imperiale, St. Petersburg devine gazda unui festival al artelor care implică tot oraşul şi atrage turişti din toată lumea. Sub diverse nume (White Night, Nuit Blanche sau echivalentul în limbile locale), ideea acestui festival s-a răspândit pe tot mapamondul, integrând mai multe forme de manifestare culturale sau axându-se doar pe un singur domeniu.
În România, Noaptea Albă a Galeriilor (NAG) împlineşte 15 ani de la prima ediţie, ocazie care ar trebui marcată de week-end-ul 15-16-17 octombrie. Prin Suzana Dan, preşedinta Asociaţiei Ephemair, organizatorul de la nivel naţional, mi-a fost propus să preiau iniţiativa la nivel local. Astfel, din 2016 am reuşit, cu ajutorul a câteva sute de voluntari şi a unui grup de fideli, care au rămas alături de la prima ediţie, să organizăm cel mai de succes eveniment din ţară după cel din Bucureşti.
Invitat anul trecut în cadrul NAG Iaşi, artistul Dan Perjovschi a scris, în cadrul unui performance urmărit live de zeci de persoane, pe geamul unei librării în care instalase o expoziţie: „Unde aţi fost în restul anului?”. Deşi cunosc obiecţiile unora faţă de acest tip de festivalizare a culturii, pe care le consider îndreptăţite, ştiu şi cât de greu este să creezi un public pentru arta contemporană. Cei mai apreciaţi artişti contemporani ieşeni sunt, din păcate, mai cunoscuţi în afara Iaşului sau a ţării.
De aceea, un astfel de eveniment are rolul de a consolida scena locală, de a obişnui pe cei interesaţi cu spaţii expoziţionale pentru care nu-şi fac timp în restul anului sau pe care nici măcar nu le cunosc. În fiecare an, pe lângă tururile ghidate (pe jos, cu bicicleta sau cu trotinetele electrice), voluntarii au împărţit mii de hărţi care localizau aceste spaţii şi au ajutat mii de ieşeni să le treacă pragul. Iar publicul ieşean a putut să vadă, pe lângă atelierele artiştilor locali şi expoziţiile lor, o serie de artişti internaţionali sau relevanţi la nivel naţional.
În momentul în care scriu aceste rânduri, în Municipiul Iaşi rata de infectare a trecut de 10 cazuri la mia de locuitori. Cadrele medicale îndeamnă la instituirea unui nou lockdown şi fac apeluri disperate la responsabilitate din partea decidenţilor. Am prieteni medici care-mi povestesc despre calvarul pe care-l trăiesc zilele astea. Au trecut demult de furie şi frustare şi par resemnaţi cu alegerile pe care le au de făcut: cine pare că are mai multe şanse e favorizat. O dramă de care citeam anul trecut în presa internaţională că se întâmpla în Lombardia are loc azi lângă fiecare ieşean.
N-ai cum să spui că nu ştii sau n-ai văzut: de la reportajul celor de la recorder cu imagini din interiorul secţiilor supraaglomerate, titlul inspirat din Adevărul (România - între viaţă şi moaşte), până la materialele apărute în presa internaţională, care prezintă situaţiile disperate de la porţile spitalelor din Bucureşti şi Iaşi. Statisticile arată că în fiecare zi mor mai mulţi români (am ajuns primii din lume, din păcate, la statistici negre) decât au murit în cea mai sângeroasă zi a războiului din estul Ucrainei. E clar că am pierdut de ceva vreme războiul cu pandemia, însă autorităţile ar trebui să ne ajute să limităm pierderile, măcar în ceasul al 12-lea.
În acest timp, pelerinajul religios continuă nestingherit. Scenele cu cei care sărută racla, în ciuda asigurărilor că se încearcă menţinerea măsurilor de precauţie, sunt aplaudate de reprezentanţii Bisericii, care laudă credinţa puternică. Dacă primarul Londrei a anunţat că renunţă, pentru al doilea an la rând, la focurile de artificii de Revelion, primarul Chirica se asigură că nu pierde nimeni interesat spectacolul mulţimii, publicând într-un document oficial străzile prevăzute să se închidă. Despre înghesuiala de la tarabele care transformă centrul Iaşului într-un târg mai răsărit de provincie, un fel de capitală a kitsch-ului, unde nimeni nu respectă nicio regulă, n-are rost să mai spun ceva.
Pentru a nu lovi prea tare cifra de afaceri a celui mai important business din România şi intereselor conexe, un oraş a fost sacrificat şi e locul unui experiment de proporţii cu locuitorii săi. Iar cei care au fost aleşi să reprezinte comunitatea închid ochii şi lasă Noaptea Neagră să învăluie Iaşul. Ei dorm liniştiţi, şi-au făcut datoria.
Mă doare inima că anulez, pentru prima dată în ultimii 5 ani, Noaptea Albă a Galeriilor din Iaşi. Unde aveam zeci de voluntari vaccinaţi, acces cu bilet online (gratuit) doar cu prezentarea certificatului verde şi măsuri de siguranţă care au funcţionat anul trecut. Însă nu pot să-mi asum ca mii de persoane (chiar vaccinate) în plus faţă de ce se întâmplă oricum să se plimbe timp de un week-end. Varianta Delta este extrem de contagioasă: peste un sfert dintre îmbolnăvirile de Covid din septembrie au fost la vaccinaţi.
Săptămânile următoare vom citi, sub forma unor statistici reci, despre cei care n-au avut şansa să supravieţuiască Nopţii Negre a Iaşului, festivalul binecuvântat de Biserică şi susţinut de primar şi acoliţii săi, în care continuitatea e mai importantă decât sufletele celor care vor plăti pentru încăpăţânarea de a-l ţine cu orice preţ. Din Iaşi scapă cine poate.
George Pleşu este manager cultural, preşedintele Asociaţiei AltIaşi
Cuvinte cheie:
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Administratora unui bloc din București a fost înjunghiată mortal de un vecin
Rusia acuză Armenia că încearcă să rupă legăturile cu Moscova
Cât costă kilogramul de miel de Paște: ”Nu-mi pot permite luxul ăsta”
Temperaturi de vară la început de aprilie. 28 de grade Celsius la Iași
Rusia a primit un avertisment scris de la SUA înainte de atacul terorist de la Moscova
Cazul fetiţelor încurcate la externarea din maternitatea Ploieşti: ce sancțiune a primit asistenta
Ploieşti: Ce a păţit asistenta care a încurcat doi bebeluşi la externare
În pofida războiului, economia ucraineană a crescut cu 5,3% în 2023
Economia SUA a înregistrat o creştere peste estimări în trimestrul patru din 2023
Boloş: Cel care stă în concediu medical primeşte mai mulţi bani decât atunci când este la serviciu
Manchester City a transferat un fotbalist american de 14 ani
Grindeanu: Contractul pentru încă un lot din secţiunea montana a A8 intră în licitaţie
Modificări: Tramvaiul 6 (Dacia – Târgu Cucu) va circula până în Tătăraşi Nord
Orașul din România de două ori mai mare decât Bucureștiul în care mulţi ieşeni îşi petrec vacanţa
Philipp Plein şi-a părăsit logodnica pentru o ieşeancă. Tânăra din Paşcani e însărcinată
Ministrul Finanţelor, întrebat cât i-a venit factura la curent: 199 lei
Prahova: Bărbat ucis cu un singur pumn după o ceartă pe modul în care a parcat maşina
Dan Şucu anunţă că merge cu galeria Rapidului la meciul cu U. Craiova
Preţul aurului a urcat joi la 327,8351 lei/gram, o nouă valoare record
Nou scandal: Postări cu soldaţi israelieni care se joacă cu lenjeria intimă a femeilor din Gaza
Prefectul Cojocaru acuză conducerea Aeroportului Iaşi de "politizare cu penali"
Conferința ,,BRICS și ordinea economică mondială”, la sediul Academiei Române din Iași
Premierul anunţă că “nu este oportun ca magazinele să fie închise în weekend”
Ministrul Energiei explică modul cum va fi aplicată schema de plafonare la gaze şi energie
Noi măsuri în privinţa sistemului electronic RO e-Factura. Ce măsură anunţă Guvernul
Integritatea hibridă a lui Herman von Hebel, preşedintele Comisiei Pre-Vetting din Republica Moldova
STUDIU - Gheaţa polară se topeşte şi modifică rotaţia Pământului: Timpul însuşi este afectat
Grav accident rutier în Dolj, unde două maşini s-au ciocnit, iar una a luat foc
Luis Enrique şi Hansi Flick, pe lista scurtă pentru a-i succede lui Xavi la FC Barcelona
O capsulă cu senzori ar putea fi o alternativă la endoscopie
Putin spune că Rusia nu va ataca NATO, dar că avioanele F-16 date Ucrainei vor fi doborâte
Ucraina afirmă că a doborât peste noapte 26 de drone de atac ruseşti
Beyoncé, vedeta pop de culoare din Texas, îşi lansează primul album country
Grecia: Cele mai ridicate temperaturi pentru luna martie din ultimii douăzeci de ani
Dan CONSTANTINMoştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat |
Codrin Liviu CUȚITARURoboţi |
George ŢURCĂNAŞUDespre discursul regionalist din Moldova (II) |
Bogdan ILIESCUSpărgătoarea de coduri |