
Piedone, pus la punct de un bijutier ieșean. „O geacă de piele nu are fermoarul tot din piele”. Problema este la lege

În lumea bijuteriilor din metale prețioase, lucrurile nu sunt întotdeauna atât de simple cum par. Raidul șefului ANPC România, Cristian Popescu Piedone, în mai multe magazine de bijuterii din Nord-Estul țării a declanșat o amplă dezbatere în industrie, stârnind neliniște atât între comercianți, cât și între clienți.
Suspiciunea a fost că unele bijuterii conțineau metale comune în interior, ceea ce ridica semne de întrebare asupra modului în care cumpărătorii erau informați despre acest aspect. În momentul cântăririi, brățările păreau mai grele decât greutatea netă a aurului, iar elementele din metale comune inserate în bijuterii păreau să aibă o greutate de câteva grame – mult, pentru o bijuterie. Ceea ce l-a făcut pe Piedone să susțină că bijutierii vindeau oțel la prețul aurului. Care e realitatea?
Urmăriți canalul „Ziarul de Iași” pe WhatsApp. Cele mai importante știri ale zilei sunt disponibile aici
Fondatorul Coriolan Aur-Smarald, unul dintre cele mai mari lanțuri de magazine de bijuterii din România, Aurel Mânzățeanu, spune că brățările sunt fabricate de producători cu niște arcuri din metale comune la interior, elemente care conferă rezistență bijuteriei și care dau rezistență mecanismului de închidere.
Deși nu a fost vizat de controalele ANPC, bijutierul ieșean a demontat imediat mai multe brățări din stocul său și a extras piesele din metale neprețioase și, la rândul său, le-a cântărit. Concluzia? „Acolo, când le-a pus pe cântar, nu le-a desfăcut în totalitate. Numai un specialist poate să desfacă arcul așa cum trebuie. Dumnealui (n.r. Piedone) a scos arcul dintr-o parte sau din alta, dar a rămas aurul acolo. De asta păreau așa de grele, dar ele sunt de fapt 0,4 grame, 0,5 grame, 0,3 grame. Atâta timp cât aceste arcuri asigură funcționalitatea unei brățări de 8-10 grame, este normal (să existe)”.
Bijuteriile din imagine au fost demontate, cercetate și cântărite de bijutierii de la Coriolan Aur Smarald
Unde se află problema?
Comercianții afirmă că nu a existat nicio rea-voință din partea lor, ci pur și simplu o interpretare diferită a reglementărilor. „Orice magazin din țara asta care ar fi fost controlat, ar fi avut aceste brățări, nu există altă soluție”, spune Aurel Mânzățeanu (vezi interviul video la finalul acestui articol).
Reglementările în vigoare spun clar: cumpărătorul trebuie să fie corect informat despre caracteristicile produselor din metale prețioase. Teoretic, totul pare limpede. În practică, însă, nu toți comercianții și-au dat seama de aceste detalii sau, mai bine spus, nu le-au aplicat în mod unitar. Unii au afișat informații pe etichete, alții au considerat că nu este necesar să menționeze detalii tehnice despre fiecare componentă a unei bijuterii. De exemplu, brățările care conțin un arc de oțel pentru funcționalitate nu au fost mereu etichetate ca atare.
„Când cumpăr o geacă din piele nu mă uit să văd dacă fermoarul e tot din piele sau dacă lanțul de pe ea e menționat pe etichetă. La bijuterii, ar trebui să fie altfel?”, se întreabă și Dragoș Mânzățeanu, manager în cadrul Coriolan Aur Smarald.
O parte din confuzie provine din reglementările existente privind bijuteriile care includ elemente tehnice din alte metale. Există un ordin ANPC care permite excepții pentru anumite piese ce conțin elemente funcționale, dar interpretarea lui diferă. Comercianții spun că nu au fost foarte clare aceste prevederi pentru toată lumea, iar unele magazine afișaseră informația pe panouri, fără să o includă individual pe etichetele produselor.
Dragoș Mânzățeanu, manager Coriolan Aur Smarald
Un alt aspect problematic este solicitarea unui certificat de conformitate pentru fiecare produs. Comercianții susțin că acest lucru este imposibil pentru produsele aflate deja în stoc.
„De acum înainte putem cere astfel de certificate producătorilor care fac aceste produse, fie din țară, fie din străinătate. Dar acest lucru se va aplica doar produselor viitoare.”
Pentru produsele existente deja în magazine, obținerea unui certificat individual de conformitate este imposibilă, spune Mânzățeanu. Bijutierii au nevoie de lămuriri și în această privință din partea ANPC, care ar trebui să vină cu recomandări. Pe de o parte, nici comercianții nu știu exact ce greutate au componentele din metale neprețioase înglobate în bijuterii, mai ales că acestea diferă de la o pisă de bijuterie la alta. Pe de altă parte, ar dori să știe ce pot face în acest moment cu produsele deja aflate pe stoc.
Bijuteriile vor fi repuse în vânzare cu preț la bucată
În cazul Coriolan Aur Smarald soluția de moment găsită astfel încât și clienții să fie informați, dar nici compania să nu sufere pierderi a fost retragerea brățărilor de la vânzare, reorganizarea acestora. Bijuteriile vor fi repuse în vânzare cu preț la bucată și cu etichete clare care evidențiază prezența metalelor comune în compoziția bijuteriilor.
Multe afaceri mici și mijlocii nu își permit să cumpere direct de la producători, așa că se bazează pe angrosiști. Aceștia adună bijuterii de la diferiți producători și le revând în cantități flexibile, ceea ce poate oferi avantaje vânzătorului final, dar face ca lanțul de aprovizionare și asigurarea certificatelor de conformitate să fie mai complicate.
„Dacă iau de la un producător, trebuie să aștept 8-12 săptămâni pentru o comandă personalizată. Dar dacă iau de la un angrosist, am acces imediat la un stoc variat. Angrosistul, cumpărând volume mari, poate să vândă uneori chiar mai ieftin decât producătorul”, mai explică Dragoș Mânzățeanu. Acest sistem face ca responsabilitatea certificatelor de conformitate să fie greu de atribuit. „Noi n-am cerut așa ceva până acum. Dacă vom cere, furnizorii pot să ne ofere această informație, dar va fi aplicabilă doar pentru importurile viitoare”.
Industria bijuteriilor trece printr-un moment de reajustare, iar comercianții spun că sunt deschiși la dialog, dar vor reguli clare și aplicabile. Pentru cumpărători, sfatul rămâne același: informați-vă în detaliu despre produsul dorit, puneți întrebări și căutați comercianți care oferă claritate în prezentarea produselor. Pe de altă parte, în timp ce ANPC insistă pe protecția consumatorului și pe necesitatea unei etichetări corecte, comercianții spun că statul câștigă din impozitele pe care ei le plătesc și cer ca autoritățile să îi informeze corect și să îi trateze cu respect.
Publicitate și alte recomandări video