Primăria a pregătit o bandă în plus (înaintea pasajului din Bucium), benzi de stocare sau interzicerea unor viraje la stânga.
Traficul rutier atinge zilnic noi cote alarmante în unele zone din Iaşi. Creşterea numărului de maşini, lipsa unor soluţii concrete de fluidizare şi subdimensionarea parcului de transport public se numără printre factorii care influenţează acest lucru. Situaţia din Bucium, Păcurari şi Nicolina – CUG continuă să stârnească nemulţumiri în spaţiul public în special din cauza timpilor mari pierduţi în trafic. Banda unică CUG – Podu Roş a rezolvat problema transportului public pe acest sector, dar a creat o alta: o parte din traficul din Nicolina se revarsă acum pe Poitiers şi apar cozi pe toată lungimea acestui bulevard, spre podul Bucium. În Păcurari, Primăria anunţă unele măsuri în tentativa de a fluidiza traficul pe tronsoanele aglomerate. Pe Bucium apare o nouă bandă de circulaţie, la pachet cu modificarea timpilor de la semaforul de la Granit. „Ziarul de Iaşi” vă prezintă principalele probleme din zonele amintite, precum şi soluţiile pe care Primăria vrea să le implementeze.
O nouă bandă de circulaţie pe Bucium
Zona intersecţiei Bucium – Poitiers – Trei Fântâni este una dintre cele mai problematice din oraş: la anumite intervale orare sunt cozi întinse de maşini, indiferent de sensul de mers. Dimineaţa, problema este la ieşirea din Bucium spre pasaj. O soluţie pe termen scurt a Primăriei constă în amenajarea unei noi benzi de circulaţie pe sensul dinspre Bucium, astfel încât pe pasaj să se intre de pe două benzi, iar banda de la axul drumului să fie în principal pentru virajul de stânga pe Poitiers (bandă de stocare). Recent, Primăria a mutat stâlpii de pe trotuar mai aproape de proprietăţile din zonă, iar Citadin va interveni în perioada următoare, atunci când vremea o permite, pentru amenajarea noii benzi.
„O astfel de soluţie a fost testată cu ajutorul programelor software de profil: s-a constatat o creştere a fluenţei traficului cu 23%. În completare, vor fi modificaţi timpii de la semaforul de la Granit pentru ca vehiculele să nu rămână perioadă îndelungată pe pasaj”, a declarat Radu Botez, consilier personal al primarului.
Alte soluţii, pe termen mediu şi lung, prevăd alternative de intrare în oraş dinspre Bucium. La una dintre acestea a fost finalizat studiul de fezabilitate, document ce urmează să fie aprobat în Consiliul Local. Este vorba despre o nouă legătură rutieră din Bucium spre Trei Fântâni, pe zona cursului râului Vămăşoaia, iar, mai departe, din Trei Fântâni, printr-un pasaj subteran, să poată fi făcută conexiunea cu Zona Industrială (bld. Virgil Săhleanu). Tronsonul are o lungime de 1,4 km. Celelalte variante, potrivit lui Radu Botez, au în vedere tot realizarea unor legături cu Trei Fântâni: prin strada Grigore T. Popa (soluţie utilizată deja de unii şoferi după refacerea ultimii porţiuni a străzii) şi printr-o continuare a străzii Dealul Bucium prin asfaltarea drumului de exploatare (circa 500 metri) care se intersectează cu ultimul sector al str. Grigore T. Popa. Potrivit lui Radu Botez, din Trei Fântâni spre Zona Industrială sunt studiate mai multe variante de trecere a căii ferate, fiind purtate în acest sens discuţii cu CFR.
Modificări şi în Păcurari: benzi de stocare şi un nou sens unic
Păcurariul este un alt cartier care devine, pe zi ce trece, din ce în ce mai aglomerat din punct de vedere al traficului. La ore de vârf, se circulă bară la bară pe porţiuni mari: bulevardul are 6 benzi, dar 2 dintre acestea (de la trotuar, pe ambele sensuri) sunt în permanenţă ocupate de maşini parcate. Cele mai aglomerate zone sunt tronsoanele Petru Poni – AMRS şi Munca Invalizilor – Moara de Foc. În primul caz, Primăria ia în calcul inversarea sensului unic pe str. Petru Poni (spre Toma Cozma) pentru a mai elimina din traficul care se descarcă pe str. Păcurari. Măsura e încă la nivel de discuţii, în condiţiile în care locatarii blocurilor din zonă şi-au exprimat dezacordul. În lipsa unei supralărgiri a străzii din dreptul şcolii şi a fostei fabrici de bere, soluţiile care pot fi aplicate aici de Primărie sunt limitate. În schimb, în intersecţia Moara de Foc ar urma să apară benzi de stocare (precum cele amenajate la Granit, Cotnari, Munca Invalizilor sau Bucium) pentru virajul la stânga spre Canta şi, respectiv, Piaţa Păcurari. „Toate virajele la stânga nesemaforizate din Păcurari vor fi interzise”, a comentat Radu Botez.
O altă măsură vizează Aleea Păcurari: Poliţia Rutieră a avizat deja ca această alee să fie sens unic pe tronsonul cuprins între Al. Cimitirul Evreiesc şi până la intersecţia cu str. Cazărmilor (sens de mers spre Piaţa Păcurari). În dreptul Poştei, va fi interzisă parcarea înainte intersecţiei cu str. Canta pentru eliberarea benzii pentru viraj de dreapta. În Păcurari, circulaţie bară la bară se-ntâmplă şi pe şos. Moara de Foc. Afectată în mare măsura de traficul greu pe care Primăria nu reuşeşte să-l scoată din oraş, şoseaua este sufocată de trafic la orele de vârf pe toată lungimea ei.
CUG: Cum se desfăşoară circulaţia după introducerea benzii unice
Banda unică dedicată transportului public pe ruta CUG – Podu Roş a redus de cel puţin patru ori timpii de parcurs a acestei distanţe cu tramvaiul sau autobuzul. În prezent, cei care aleg un mijloc de transport public pot ajunge din capătul oraşului în Podu Roş în 12 – 15 minute. Totuşi, sunt în continuare unele probleme: tramvaiele sunt foarte aglomerate dimineaţa, în special în intervalul 7.00 – 8.00.
„La intersecţia cu Tudor Neculai şi Răzoarelor se mai întâmplă ca tramvaiul să prindă 2-3 semafoare din cauza maşinilor care vin dinspre T. Neculai, forţează intrarea în intersecţie şi rămân blocate pe linia de tramvai până la intrarea în sensul spre Podu Roş”, a comentat Sorin P., un ieşean care parcurge zilnic traseul cu tramvaiul.
În ceea ce priveşte traficul, chiar dacă parcarea a fost interzisă pe banda de la trotuar (pe ambele sensuri), circulaţia rutieră se desfăşoară cu dificultate: şoferii care tranzitează zilnic zona spun că Poliţia Locală nu face faţă conducătorilor auto care îşi lasă maşinile pe avarii, pe banda de la trotuar, în faţa diverselor magazine şi îi încurcă pe ceilalţi participanţi la trafic. Astfel de întreruperi provoacă cozi întinse. În contrapondere, locuitorii din zonă care îşi parcau maşinile la şosea acum ocupă „rămăşiţele de spaţiu verde” din spatele blocurilor, după cum s-a exprimat un şofer interpelat pe temă. Acesta a reproşat Primăriei că nu a amenajat parcări în condiţiile în care „a dizolvat, peste noapte, sute de locuri la stradă”. „Banda unică înseamnă pentru traficul auto cozi spre Podu Roş la ora 10.00, chiar 11.00, când distanţa străbătută în 5-7 minute se face acum în 15-20 minute”, a adăugat conducătorul auto.
Potrivit acestuia, banda unică din CUG a creat o problemă şi în alte zone. „Zeci, sute de şoferi ocolesc Nicolina pe la Hlincea şi ies direct în drumul spre Bucium, supra-aglomerând deja acel pod pentru care efectiv nu există nicio soluţie de trafic acum. Dimineaţa sunt cozi pe Poitiers de la Siraj până în intersecţia de la podul Bucium, cu timpi de aşteptare până la 45 de minute. Acele cozi nu existau, dar traficul s-a mutat organic din zona Nicolina. Deci rezolvând problema traficului cu mijloacele de transport în comun până în Podu Roş (de unde începe aglomeraţia oraşului) s-a blocat o arteră principală de intrare în oraş şi s-a supraaglomerat un bulevard care oricum era impracticabil toată ziua”, a comentat şoferul.
Printre alte măsuri avute în vedere de Primărie pe şos. Nicolina se numără interzicerea virajului la stânga în zona Lidl: atât spre str. Frumoasa cât, şi pe str. Sălciilor. Potrivit lui Radu Botez, decizii privind interzicerea virajelor la stânga pe străzi adiacente sunt luate şi pentru bulevarde precum Nicolae Iorga sau Primăverii.
Publicitate și alte recomandări video