Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

vineri, 29.03.2024

Nori negri peste Aeroport: vine furtuna. Bacăul şi Suceava strâng Iaşul în menghină

GALERIE
Aeroportul Iasi
  • Aeroportul Iasi
- +

După ce, în 2017, directorul a fost schimbat de noua conducere PSD, dezvoltarea aerogării ieşene nu şi-a mai menţinut ritmul. Marele pericol, în momentul de faţă, este mutarea curselor spre aeroporturile din Bacău şi Suceava, care renunţă la câştiguri pentru a avea oferte bune, Iaşul putând fi făcut sandwich între cele două aerogări din Moldova.

 

Schimbat la faţă în numai doi ani (2013-2015), relansat pe piaţa aeronautică şi propus pentru alte proiecte de dezvoltare, Aeroportul Iaşi nu a avut evoluţia scontată după impunerea unei noi administraţii, cu trei ani în urmă. Pandemia n-a făcut decât să pună capac.

La sfârşitul lunii septembrie 2017, plenul Consiliului Judeţean, dominat de PSD-ALDE,

a parafat rezultatul unui concurs controversat, deşi mai transparent decât cele care au urmat. La acea şedinţă a CJ, cei şase administratori ai Regiei Autonome Aeroportul Iaşi au fost unşi în funcţii, în ciuda faptului că nu fuseseră invitaţi. Aceştia erau, în ordinea punctajului obţinut: Sorin Eugen Zaharia, profesor în cadrul Facultăţii de Inginerie Aerospaţială Bucureşti, Mitică Rebegea, fost director al aerogării – ca reprezentant al autorităţii tutelare (CJ), Mihai Iordache, general în rezervă, Gheorghe Carp, director ROMATSA, Alexandru Anghel, în acel moment director interimar al aerogării, şi Cătălin Bulgariu, fost consilier local PSD.

Rebegea este un apropiat al preşedintelui CJ, fiind chiar administrator special al unei firme a familiei Popa intrată în insolvenţă. În plus, el nu are diplomă de licenţă (studii superioare de lungă durată), aşa cum impuneau condiţiile de concurs. Asta însă nu l-a împiedicat să fie pus preşedinte al Consiliului de Administraţie. Bulgariu este coleg de partid cu Maricel Popa.

Anul 2017 s-a încheiat cu „izgonirea” lui Alexandru Anghel de la conducerea Aeroportului, pe motiv că nu ar fi pus în aplicare decizii ale noului Consiliu de Administraţie.

Cum să te pui rău cu o companie aeriană de dragul unui bonus „de performanţă”

Evident, a trebuit organizat un nou concurs, de data asta pentru şefia regiei. În mod curios, toţi cei cinci candidaţi înscrişi, între care şi Anghel, au picat examenul. Cătălin Bulgariu a făcut atunci parte din comisia de selecţie. Concursul a fost reluat, de data asta cu un singur candidat, poate deloc surprinzător Cătălin Bulgariu, care a şi obţinut postul fără probleme.

Aşa a debutat anul 2018 la Aeroport. Pe fondul unor semne pozitive, cum e creşterea traficului de pasageri, au început să apară tensiuni între angajaţi şi conducere, dar şi între operatori şi şefii aerogării. O măsură greu de înţeles a fost impunerea achitării la zi până la sfârşitul anului, a tuturor obligaţiilor contractuale. Blue Air, care înregistrează unele dificultăţi financiare, a primit lovitura în plin: neachitarea la 31 decembrie înseamnă pierderea bonusurilor acordate pentru depăşirea unor praguri de pasageri sau de aterizări/decolări. Aeroportul nu a obţinut astfel plata la zi, dar a rămas cu câteva milioane de lei în cont şi cu un proces în instanţă pe acest subiect. „Performanţa” s-a regăsit în bonusurile pe care şi le-au acordat şefii aerogării.

Trafic în creştere, proiecte întârziate sau abandonate

În 2019, autorităţile aeroportuare au schimbat strategia pe frontul deschis în instanţă împotriva autorizaţiilor de construire date de primarul comunei Aroneanu în zona de siguranţă aeriană. Cele 23 de acţiuni se adaugă altora mai vechi, de la constructorul pistei, care solicită plăţi pentru intervenţii nesolicitate iniţial, până la cele iniţiate de Alexandru Anghel, în parte câştigate de Aeroport.

Este anul în care e „izgonit” şi directorul economic, Monica Nichituş, cea care a asigurat interimatul între mandatul lui Anghel şi cel al lui Bulgariu. Ei i s-a reproşat întârzierea depunerii aplicaţiei pe fonduri europene pentru finanţarea extinderii platformei de staţionare a avioanelor. Acesta este cel mai mare proiect de la Aeroport din ultimii cinci ani, în curs de realizare. De el a depins funcţionarea Centrului de mentenanţă a avioanelor, construit de Aerostar Bacău şi inaugurat la începutul lunii, după mai multe presiuni făcute de băcăuani.

Anul 2019 a însemnat iniţierea mai multor proiecte: o staţie regională SMURD, în fostul sediu al Aviaţiei Utilitare (care, iniţial, trebuia să găzduiască administraţia Aeroportului şi un terminal de marfă), concesionarea unui teren pentru construirea unui alt hangar de mentenanţă, de data asta pentru elicoptere, lansarea ideii de concesionare a activităţii aeroportului şi realizarea unui Masterplan de dezvoltare a aerogării. Acesta din urmă este de altfel singurul proiect făcut. Contestat de opoziţie pentru preţul mare plătit (3,7 milioane de lei), Masterplanul şi Studiul de fezabilitate confirmă ceea ce toată lumea ştia deja: dincolo de pistă se poate construi un aeroport mai mare, iar pe actualul aliniament al terminalelor se poate face o extindere a acestora. De unde bani pentru un nou aeroport? – din concesionarea administrării lui, pentru că finanţarea europeană nu mai e de ajuns.

Pe muchie de cuţit

Însă, în loc de un nou record de pasageri, anul 2020 a adus o prăbuşire a traficului estimată la 60 la sută. Mai mult, TAROM şi-a rărit cursele spre Bucureşti, iar Blue Air şi Wizzair au anunţat mutarea a o parte din zboruri pe Aeroportul Bacău începând cu luna următoare. Nicio altă companie nu s-a anunţat încă în loc la Iaşi, cel mai probabil din cauza taxelor mari care, în condiţiile date, nu mai lasă loc şi de profit.

Aşa se încheie bilanţul celor trei ani de administrare a Aeroportului impusă de conducerea PSD a Consiliului Judeţean. Preşedintele Maricel Popa a susţinut mereu că nu se poate amesteca în activitatea regiei, deşi informaţii din mai multe surse şi chiar unele declaraţii ale şefului CJ demonstrează contrariul. Dacă nu ar fi aşa, am vedea Aeroportul prezentat ca proiect de succes în campania electorală.

Dacă schimbarea culorii administraţiei judeţului va însemna şi o înnoire a administrării Aeroportului, o nouă conducere va prelua regia fără niciun leu în cont şi cu un trafic de pasageri care abia dacă va putea să acopere cheltuielile de funcţionare.

 

 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Cine profită de madam Şoşoacă

Pavel LUCESCU

Cine profită de madam Şoşoacă

Campania care urmează la Iaşi nu trebuie să devină un circ de tip Şoşoacă, decât dacă vrem să ne batem joc de viitorul acestui oraş. Nu vreau să spun că madam SOS România ar trebui ignorată, ci că n-ar fi rău dacă am încerca să înţelegem mai mult ce are în cap când vine vorba de viitorul oraşului şi mai puţin ce vrea ea să ne vândă, adică scandal.

opinii

Distrugerea statuilor

Alexandru CĂLINESCU

Distrugerea statuilor

Frenezia negatoare woke e urmarea obscurantismului, a fanatismului şi a inculturii. Ideologii woke au cale liberă în mass-media, au pătruns în universităţi şi în şcoli. Acţiunile lor n-au nimic comun cu adevărul istoric. Ei pretind că fac dreptate celor ai căror strămoşi au fost umiliţi şi exploataţi, în realitate manipulează istoria şi adâncesc fracturile sociale.

De ce este atât de aspru Postul Mare?

pr. Constantin STURZU

De ce este atât de aspru Postul Mare?

Faţă de celelalte posturi de peste an, Postul Mare (care precede Sfintele Paşti) este considerat unul aspru, atât din punct de vedere alimentar, cât şi din alte puncte de vedere. De ce este – sau ni se pare a fi – Postul Mare atât de aspru? De ce, în genere, ne este atât de greu să postim? Din mulţimea de posibile răspunsuri, să reflectăm azi la trei dintre ele.

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

pulspulspuls

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister tace şi face pe piaţa politichiei locale în această perioadă, stimaţi electori: cine va face listele de candidaturi de la parlamentarele din toamnă la liberalii ieşeni? 

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri