anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
anunturi
metalco

duminica, 09.08.2020

Advertorial

Noul an şcolar şi universitar - un semnal de alarmă faţă de inacţiunea ministerului (P)

GALERIE
FotoPanescu
  • FotoPanescu
- +

Creșterea zilnică a îmbolnăvirilor cauzate de virusul COVID-19 este îngrijorătoare, iar specialiştii în domeniu nu ne dau veşti foarte încurajatoare.

Noul coronavirus nu va dispărea prea repede, astfel că trebuie gândite strategii pentru a ne desfăşura activităţile în contextul în care există acest pericol.

Dacă vorbim despre educaţie, profesioniștii în domeniu, asociațiile de specialitate sunt de acord că, sub o formă sau alta, ar trebui să gândim o strategie de reîntoarcere la școală din toamnă, atât în domeniul universitar, cât și în preuniversitar. În universităţi tocmai am parcurs perioada de sesiune. Dacă este să fiu onest, nu pot să nu remarc, după ce am corectat sute de teze, că rezultatele sunt mai slabe decât în alţi ani. Faptul că nu am putut discuta faţă în faţă cu studenţii, că orele practice s-au desfăşurat numai pe internet, frecvent simulând experimentele reale, nu avea cum să nu se reflecte în calitate.

Mă îngrijorează și faptul că Ministerul Educației şi Cercetării nu a lansat până în momentul de față o consultare națională pentru identificarea unor idei privind întoarcerea la școală. Sau, dacă a făcut-o, a fost un proces selectiv, la care universitățile cu siguranță nu au fost invitate. Și nici Parlamentul.

În orice caz, ne aflăm într-o situație extraordinar de dificilă, iar consecințele negative ale distanțării asupra pregătirii copiilor, tinerilor vor începe să se adâncească, cu atât mai mult cu cât procesul de învățământ se desfășoară exclusiv on-line o perioadă mai îndelungată de timp.

Există și soluții, diferite scenarii care se vehiculează. În opinia mea, cu excepţia cazului în care pandemia se va agrava mult, varianta exclusiv on-line ar trebui exclusă. Dacă nu se va putea ajunge la o revenire totală în şcoală sau universitate, atunci trebuie gândită şi planificată o soluţie cu alternarea celor două forme de învăţare. Pentru universități este foarte important acest lucru: sunt laboratoare, stagii de practică, activități experimentale ce nu pot fi desfășurate din fața laptopului. De aceea, una dintre soluții ar fi ca aceste activități practice să se desfășoare comasat, după o perioadă de pregătire teoretică desfăşurată online.

Soluția trebuie gândită astfel încât să fie depăşit impedimentul care este aproape omniprezent în universități - cazarea în siguranţă a studenţilor în campusuri. Să nu uităm că în multe cămine, şi în Iaşi, dar şi în celelalte centre universitare, nu sunt băi în camere și există patru, cinci sau chiar şase locuri în aceeași cameră de cămin. O posibilitate poate fi aceea ca studenții să vină în tranșe în cămine, pentru perioadele în care să facă activitățile practice în laboratoare. Ar trebui să fie activități pe grupe, dar pentru perioade rezonabile de timp, spre exemplu succesiunea de activităţi on-line şi faţă în faţă să fie la o lună sau două. Altfel, dacă situația epidemiologică se modifică şi apar discrepanţe în pregătirea diferitelor grupe de studenți, acestea vor fi greu de recuperat.

Iar în ceea ce privește recuperările, Ministerul Educației şi Cercetării a rămas dator faţă de sistemul preuniversitar, unde situaţia este şi mai gravă, din cauza diferenţelor mari dintre mediul urban şi cel rural şi a lipsei de autonomie a unităţilor şcolare. S-a discutat la nivelul ministerului despre faptul că diferența de materie ce nu a fost predată în anul şcolar ce s-a încheiat, de circa 20%, să fie recuperată în anul școlar următor. Însă nici până la momentul actual ministerul nu a venit cu un plan pentru recuperarea acelor ore pierdute, iar planurile acestea sunt cu atât mai importante cu cât și în învățământul preuniversitar activitatea în clase, dacă va fi reluată, se va desfăşura probabil cu nişte restricţii. Aceasta înseamnă ca ar trebui să fie cunoscute din timp toate variabilele, cum este și aceasta legată de recuperarea orelor.

Sper ca semnalul meu de alarmă să fie recepţionat. Este de datoria Ministerului Educației și Cercetării să ofere un scenariu adecvat pentru noul an şcolar. Iar acesta nu poate veni (cum s-a mai întâmplat în ultima vreme) cu câteva zile înainte de începerea anului şcolar. Ministerul trebuie să acționeze fără bâjbâieli, fără a transmite mesaje contradictorii celor din învăţământ.

Nu poți arunca, din nou, întregul sistem de educație exclusiv în on-line, fără să te gândești la efecte. Pentru că despre rezultate nici măcar nu vom mai putea vorbi.

Parlamentul este în activitate, în sesiune extraordinară şi sunt sigur că există toată deschiderea în comisiile de învăţământ din cele două camere pentru a lucra la eventualele modificări legislative, dacă acestea s-ar impune, pentru buna desfăşurare a viitorului an şcolar.

Profesor univ. Doru Adrian Pănescu

Senator PSD de Iaşi

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Un sezon de ducă-se pe pustii

Nicolae GRECU

Un sezon de ducă-se pe pustii

Bine că ne-a mers: bine că a câştigat CFR campionatul după un meci tranşat fără comentarii, bine că a promovat cine trebuie, bine că lobby-ul, uneori deşănţat, pentru salvarea lui Dinamo, a dus la soluţia solomonică destinată a linişti pe toată lumea. Şi bine că a scăpat şi Iaşul de coşmar.

Filmuletul zilei

opinii

Remanenţe protocroniste în înţelegerea unor momente importante din istoria creştinismului românesc (IV)*

Eugen MUNTEANU

Remanenţe protocroniste în înţelegerea unor momente importante din istoria creştinismului românesc (IV)*

Se argumentează în continuare necesitatea de a face distincţie între declararea de către Sfântul Sinod a Sfântului Andrei drept patron al României şi realitatea istorică a faptului că „cel dintâi chemat” dintre apostolii lui Iisus Hristos a predicat în Scythia (Dobrogea actuală), cu mai multe secole înainte ca poporul român să se fi format ca atare.

Greyhound - un film pe care-l aşteptam de la Tom Hanks (II)

pr. Constantin STURZU

Greyhound - un film pe care-l aşteptam de la Tom Hanks (II)

În această a doua parte a articolului vom sonda alte câteva elemente ale filmului ce au corespondent în viaţa duhovnicească. Convoiul de nave care pleacă din Statele Unite spre Marea Britanie trece prin trei zone. 

O călătorie ratată

Alexandru CĂLINESCU

O călătorie ratată

Frumoase sunt, în schimb, ilustraţiile, cărţi poştale aflate în colecţia autorului. Altfel, încercarea lui Radu Mârza de a ne fi ghid într-o călătorie care se anunţa promiţătoare este un eşec. Am dus-o până la capăt din obligaţie profesională: mărturisesc însă că am fost tentat să cobor la prima staţie.

pulspulspuls

Hopaa: cine-i musiu?

Hopaa: cine-i musiu?

Pe personagiul din prim plan, din ce am văzut, au avut grijă colegii noştri să vi-l prezinte: figurează în dosarul imobiliarilor de la DIICOT ca omul ce făcea legătura dintre imobiliari şi cei cu ştampila din premărie. 

Caricatura zilei

Frecția

Editia PDF

Bancul zilei

Îi datoram multe coronavirusului. A reusit sa-i aduca pe români înapoi în tara si a putut sa le înve (...)

Linkuri

Alte ziare locale

    Intrebarea zilei

    Relaxarea condițiilpr de deplasare în starea de alertă va duce la:

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.