Noul an şcolar şi universitar - un semnal de alarmă faţă de inacţiunea ministerului (P)
anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
anunturi
metalco

Advertorial

Noul an şcolar şi universitar - un semnal de alarmă faţă de inacţiunea ministerului (P)

GALERIE
FotoPanescu
  • FotoPanescu
- +

Creșterea zilnică a îmbolnăvirilor cauzate de virusul COVID-19 este îngrijorătoare, iar specialiştii în domeniu nu ne dau veşti foarte încurajatoare.

Noul coronavirus nu va dispărea prea repede, astfel că trebuie gândite strategii pentru a ne desfăşura activităţile în contextul în care există acest pericol.

Dacă vorbim despre educaţie, profesioniștii în domeniu, asociațiile de specialitate sunt de acord că, sub o formă sau alta, ar trebui să gândim o strategie de reîntoarcere la școală din toamnă, atât în domeniul universitar, cât și în preuniversitar. În universităţi tocmai am parcurs perioada de sesiune. Dacă este să fiu onest, nu pot să nu remarc, după ce am corectat sute de teze, că rezultatele sunt mai slabe decât în alţi ani. Faptul că nu am putut discuta faţă în faţă cu studenţii, că orele practice s-au desfăşurat numai pe internet, frecvent simulând experimentele reale, nu avea cum să nu se reflecte în calitate.

Mă îngrijorează și faptul că Ministerul Educației şi Cercetării nu a lansat până în momentul de față o consultare națională pentru identificarea unor idei privind întoarcerea la școală. Sau, dacă a făcut-o, a fost un proces selectiv, la care universitățile cu siguranță nu au fost invitate. Și nici Parlamentul.

În orice caz, ne aflăm într-o situație extraordinar de dificilă, iar consecințele negative ale distanțării asupra pregătirii copiilor, tinerilor vor începe să se adâncească, cu atât mai mult cu cât procesul de învățământ se desfășoară exclusiv on-line o perioadă mai îndelungată de timp.

Există și soluții, diferite scenarii care se vehiculează. În opinia mea, cu excepţia cazului în care pandemia se va agrava mult, varianta exclusiv on-line ar trebui exclusă. Dacă nu se va putea ajunge la o revenire totală în şcoală sau universitate, atunci trebuie gândită şi planificată o soluţie cu alternarea celor două forme de învăţare. Pentru universități este foarte important acest lucru: sunt laboratoare, stagii de practică, activități experimentale ce nu pot fi desfășurate din fața laptopului. De aceea, una dintre soluții ar fi ca aceste activități practice să se desfășoare comasat, după o perioadă de pregătire teoretică desfăşurată online.

Soluția trebuie gândită astfel încât să fie depăşit impedimentul care este aproape omniprezent în universități - cazarea în siguranţă a studenţilor în campusuri. Să nu uităm că în multe cămine, şi în Iaşi, dar şi în celelalte centre universitare, nu sunt băi în camere și există patru, cinci sau chiar şase locuri în aceeași cameră de cămin. O posibilitate poate fi aceea ca studenții să vină în tranșe în cămine, pentru perioadele în care să facă activitățile practice în laboratoare. Ar trebui să fie activități pe grupe, dar pentru perioade rezonabile de timp, spre exemplu succesiunea de activităţi on-line şi faţă în faţă să fie la o lună sau două. Altfel, dacă situația epidemiologică se modifică şi apar discrepanţe în pregătirea diferitelor grupe de studenți, acestea vor fi greu de recuperat.

Iar în ceea ce privește recuperările, Ministerul Educației şi Cercetării a rămas dator faţă de sistemul preuniversitar, unde situaţia este şi mai gravă, din cauza diferenţelor mari dintre mediul urban şi cel rural şi a lipsei de autonomie a unităţilor şcolare. S-a discutat la nivelul ministerului despre faptul că diferența de materie ce nu a fost predată în anul şcolar ce s-a încheiat, de circa 20%, să fie recuperată în anul școlar următor. Însă nici până la momentul actual ministerul nu a venit cu un plan pentru recuperarea acelor ore pierdute, iar planurile acestea sunt cu atât mai importante cu cât și în învățământul preuniversitar activitatea în clase, dacă va fi reluată, se va desfăşura probabil cu nişte restricţii. Aceasta înseamnă ca ar trebui să fie cunoscute din timp toate variabilele, cum este și aceasta legată de recuperarea orelor.

Sper ca semnalul meu de alarmă să fie recepţionat. Este de datoria Ministerului Educației și Cercetării să ofere un scenariu adecvat pentru noul an şcolar. Iar acesta nu poate veni (cum s-a mai întâmplat în ultima vreme) cu câteva zile înainte de începerea anului şcolar. Ministerul trebuie să acționeze fără bâjbâieli, fără a transmite mesaje contradictorii celor din învăţământ.

Nu poți arunca, din nou, întregul sistem de educație exclusiv în on-line, fără să te gândești la efecte. Pentru că despre rezultate nici măcar nu vom mai putea vorbi.

Parlamentul este în activitate, în sesiune extraordinară şi sunt sigur că există toată deschiderea în comisiile de învăţământ din cele două camere pentru a lucra la eventualele modificări legislative, dacă acestea s-ar impune, pentru buna desfăşurare a viitorului an şcolar.

Profesor univ. Doru Adrian Pănescu

Senator PSD de Iaşi

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Volei, handbal, rugby

Nicolae GRECU

Volei, handbal, rugby

Dacă ar fi de ales trei jocuri sportive pentru a le sprijini, tradiţia  ar obliga guvernanţii să se opreasă la cele trei.

Filmuletul zilei

Franta a construit în insula Reunion o autostrada-viaduct de 12,5 km (care a costat 1,7 miliarde euro), ce serpuieste prin O (...)

opinii

Monumenta linguae Dacoromanorum. Scurt istoric al unui proiect filologic major (III)

Eugen MUNTEANU

Monumenta linguae Dacoromanorum. Scurt istoric al unui proiect filologic major (III)

În episodul de faţă sunt menţionate numele tuturor cercetătorilor care au contribuit la finalizarea proiectului.

Însemnări pentru predica de mâine

pr. Constantin STURZU

Însemnări pentru predica de mâine

Pilda întoarcerii fiului risipitor este considerată de scriitorul Charles Dickens cel "mai măreţ pasaj din literatura universală". Nu cred că este inimă care să nu vibreze la citirea ei. 

Forma oraşului

arh. Ionel OANCEA

Forma oraşului

O ştire surprinzătoare, învelită în trecut, revelatoare pentru ieşeni, vine tocmai de la începutul secolului nouăsprezece. Oraşul avea pe atunci aproximativ zece mii de suflete în structură cosmopolită, cum stă bine unei capitale de ţară, moldoveni, evrei, greci, armeni, albanezi, ruşi şi mulţi alţii în procente mai mici. 

pulspulspuls

Aventurile lui Peni Hill la un ziar din capitală

Aventurile lui Peni Hill la un ziar din capitală

S-a dus Peni Hill deunăzi şi a dat interviu la un ziar din capitală, ca să mai scoată capul în lume după problemele cu justiţia. 

Caricatura zilei

Bloc lângă vilă

Editia PDF

Bancul zilei

Parintele Vasile a strâns 5 ani bani pentru clopotnita, dar nu i-au ajuns decât pentru un BMW.  

Parteneri

Alte publicatii

    Intrebarea zilei

    Relaxarea condițiilpr de deplasare în starea de alertă va duce la:

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.