Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

Inventarul problemelor de pe traseu, pas cu pas: autostrada va trece printre vilele din zona Breazu

Noul traseu A8: modificări mari în jurul Iaşului. Va trece peste vile din Breazu

GALERIE
autostrada Breazu
  • autostrada Breazu
- +

Consitrans, proiectantul tronsonului A8 din zona judeţului Iaşi, a stabilit traseul final al autostrăzii. Acesta vine cu noutăţi interesante faţă de variantele anterioare, cu scopul de a evita unele zone protejate. Va afecta, în schimb, unele zone în curs de dezvoltare rezidenţială din proximitatea oraşului. Una dintre principalele modificări aduse de noul proiect: traseul din dreptul municipiului, care trece prin partea de nord, este mai aproape de oraş decât traseul anterior. De altfel, sectorul Ungheni - Leţcani este şi cel mai complicat din întreg traseul. “Construirea acestui sector va fi costisitoare. În zona de nord a Iaşului fără tuneluri nu cred că reuşim”, spune ieşeanul Adrian Covăsnianu, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor. Amănunte, traseul complet, dar şi lista problemelor de pe acesta, pe larg, în rândurile de mai jos.  

 

Proiectantul a stabilit traseul final pentru autostrada Iaşului. Este vorba despre tronsonul Ungheni - Iaşi - Târgu Neamţ, sector care face parte din autostrada A8. După analiza mai multor trasee, Consitrans a propus Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) o rută care evită tranzitarea unor zone protejate, dar care ar putea presupune posibile demolări de locuinţe şi afectarea unor zone în curs de dezvoltare rezidenţială. CNAIR încă nu a avizat traseul: înainte de acest pas, autoritatea centrală a solicitat un punct de vedere de la consultantul Comisiei Europene (Jaspers). Traseul propus de Consitrans are o lungime de 92,3 km şi are câteva modificări faţă de varianta de acum 10 ani. Una dintre principalele schimbări vizează faptul că traseul din partea de nord a municipiului Iaşi este mai aproape de oraş.

Care este traseul autostrăzii Iaşului

Autostrada a fost împărţită în trei tronsoane: Târgu Neamţ - Târgu Frumos (cca 33 km), Târgu Frumos - Leţcani (29 km) şi Leţcani - Ungheni (30 km). Dintre aceste sectoare, cel mai complicat este ultimul enumerat, respectiv acel tronson care trece prin partea de nord a municipiului Iaşi, şi care va funcţiona şi ca o centură pentru oraş. Acest tronson tranzitează comunele Leţcani, Rediu, Popricani, Aroneanu, Golăieşti şi Ungheni. O primă problemă a noului traseu: faţă de varianta iniţială, autostrada tranzitează Pădurea Icuşeni (la vest de satul Golăieşti), foarte aproape de zona considerată arie protejată de interes naţional (circa 12 ha din pădure constituie rezervaţie).

Ulterior, traseul se înscrie pe raza comunelor Aroneanu şi Popricani (la nord de localităţi precum Rediu Aldei, Dorobanţ sau Cuza Vodă), trece prin Pădurea Vulturi (nu este arie protejată) şi se intersectează cu DN 24 la sud de Vânători. Reporterii „Ziarului de Iaşi” au verificat modul în care ar putea fi afectate casele din această zonă, dar nu e clar în ce măsură ar fi necesare demolări. În schimb, dezafectările de locuinţe private ar putea deveni o realitate în Breazu: traseul autostrăzii este prevăzut la sud de Pădurea Mârzeşti, la o distanţă de mai puţin de 100 metri. În această zonă sunt case, conform verificărilor ZDI. Probleme cu traseul A8 în această zonă se vor mai ivi cu siguranţă întrucât, din informaţiile ZDI, sunt emise autorizaţii de noi dezvoltări rezidenţiale.

Traseul propus de Consitrans continuă prin comuna Rediu la sud de iazul Tăuteşti (la circa 500 m), traversează Valea Lupului prin zone care nu sunt dezvoltate din punct de vedere rezidenţial şi continuă prin Valea lui David (fără a afecta zonele protejate). În Leţcani, traseul este prevăzut să treacă prin localitatea Bogonos (prin zonă de case) şi continuă la nord de satul Leţcani (în afara zonelor de case şi la sud de Sărăturile de la Valea Ilenei - arie protejată). Localităţile Podu Iloaiei, Sârca, Bălţaţi, Târgu Frumos, Heleşteni şi Stolniceni Prăjescu sunt traversate pe partea de nord, fără să existe, aparent, suprapuneri cu imobile sau arii protejate. Ulterior, în zona Sodomeni (la sud de Paşcani) ar urma să fie poate cel mai important nod rutier prevăzut pentru Moldova: intersecţia autostrăzilor A8 şi A7 (Ploieşti - Paşcani).

De precizat că acest nod rutier face parte dintr-un alt contract de proiectare, respectiv cel pentru autostrada A7. Sectorul Ungheni - Târgu Neamţ are traseul stabilit până la intersecţia cu DN2, la sud de satul Boureni (comuna Moţca). Pe tot traseul autostrăzii Iaşului sunt prevăzute opt noduri rutiere cu scopul de a lega drumul rapid cu: Aeroportul şi spitalul regional (nod rutier Aroneanu), DN 24 (Vânători), DN 28 şi centura Iaşului (unul la Bogonos şi celălalt la Leţcani - la ieşirea spre Podu Iloaiei), DN 28 (Podu Iloaiei, la ieşirea spre vest), DN 28B (Târgu Frumos, la nord de oraş), DJ 208 (Paşcani, la sud de oraş) şi DN 2 (Moţca).

„Cel mai complicat este traseul Leţcani - Ungheni”

Adrian Covăsnianu, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor, spune că traseul propus de Consitrans este una dintre variantele de traseu analizate de proiectant, dar care nu a fost încă avizat de CNAIR. În paralel, a adăugat Covăsnianu, CNAIR a solicitat un punct de vedere de la Jaspers. „Cel mai complicat este traseul Leţcani - Ungheni, sector care trebuie dezbătut intens. Degeaba facem un grup de lucru la Consiliul Judeţean, dacă ei nu au habar pe unde trece autostrada şi cu ce imobile se suprapune.

Dacă s-ar suprapune traseul autostrăzii pe eTerra (aplicaţie a autorităţii de cadastru, n.r.) ar putea fi evidenţiate în mod clar imobilele cu care se suprapune: dacă sunt sau nu construcţii, dacă sunt autorizaţii pentru noi dezvoltări; lucrurile acestea se puteau vedea de mai mult timp”, a declarat Adrian Covăsnianu. Potrivit acestuia, construirea sectorului Leţcani - Ungheni va fi costisitoare. „În zona de nord a Iaşului fără tuneluri nu cred că reuşim, trebuie făcută o analiză clară”, a mai spus Covăsnianu. El a adăugat că unul dintre paşi este de a pune în balanţă costurile legate de construirea unor tuneluri în comparaţie cu necesarul de fonduri pentru exproprieri. „Trebuie un adevărat grup de lucru din care să facă parte toţi cei implicaţi, de la autorităţi până la deţinătorii de bunuri imobiliare de pe traseu. Aceste lucruri trebuie discutate acum, la faza de studiu de fezabilitate”, a conchis Adrian Covăsnianu. Conform contractului încheiat între Consitrans şi CNAIR, studiul trebuie predat cel târziu în anul 2023.

 

 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Alianţa PSD-PNL, mai puternică decât Putin?

Cosmin PAȘCA

Alianţa PSD-PNL, mai puternică decât Putin?

Să luăm exemplul Iaşului. Peste un an-doi, Marius Ostaficiuc va afirma că filiala AUR a fost „capturată” şi va reveni la PSD, Tudor Ciuhodaru îşi va redescoperi „umanismul” şi se va întoarce la partidul lui Dan Voiculescu (aripa televizată a PSD), iar Ciprian Paraschiv îşi va aminti că a fost cândva liberal. Şi mulţi alţii, totul multiplicat cu 41 la nivel de ţară. Controlează azi PSD-PNL România cu 55%? Să vedeţi peste doi-trei ani când o să râdă de Putin cu alea 87% ale lui.

opinii

Bunici obraznici

Briscan ZARA

Bunici obraznici

Bunicii îşi descoperă în nepoţi un scop în viaţă şi nu-i lasă pe aceştia să înveţe nimic din propriile greşeli. Având mult timp la dispoziţie, ei execută toate treburile, odraslele neavând voie să mişte un deget. Mâncarea li se serveşte la pat, în faţa televizorului, totul este aranjat în farfurie în aşa fel încât plodul să nu facă altceva decât să îşi bage singur în gură. Dacă lenea e prea mare, chiar şi acest mic inconvenient se rezolvă de către mereu atenţii şi mereu săritorii bunici: copilul e hrănit în gură. El nu trebuie să îşi aleagă hainele, să îşi spele vasele din care a mâncat, nu mai vorbesc de gătit. Copiii crescuţi de bunici nu ştiu să facă nimic! Pentru că nu au fost lăsaţi să facă. Li s-a pus totul la nas.

Noi, femeile

Cristina DANILOV

Noi, femeile

O fată nu trebuie să rupă cămașa colegului pentru a scăpa de batjocura lui. O adolescentă are dreptul de a citi pe o bancă în parc, așa cum citeam eu cândva, fără să fie agresată și apoi umilită de autorități doar pentru că este femeie. Se poate? Desigur, egalitatea între sexe e un principiu care se învață și societatea de azi ne cere tuturor să facem efortul de a ieși din stereotipurile în care ne-am format și să participăm deschiși la această lecție a umanității.

Între artă şi credinţă

Nichita DANILOV

Între artă şi credinţă

Se pare că noi nu încercăm să ne împăcăm cu gândul că trăim într-o lume imperfectă şi dorim, cu tot dinadinsul să transformă imperfecţiune în perfecţiune, gândind şi, mai ales, acţionând, cât mai corect politic. Aliniindu-ne, cu alte cuvinte, la noile standarde ale politicilor culturale, care dau naştere la noi aberaţii ideologice, la fel de nocive ca şi cele din perioada comunismului, la ameninţări şi la vărsări de sânge.

pulspulspuls

Câteva observaţii din dronă asupra întâmplărilor nefericite de la Vniversitate

Câteva observaţii din dronă asupra întâmplărilor nefericite de la Vniversitate

Acuma, dacă tot s-a terminat cu agitaţia de la Vniversitatea din Copou, haideţi să facem două-trei observaţiuni mai detaşate, fără presiunea votului, presiune care a tot apăsat şi în afara instituţiei în aceste ultimel zile. 

Caricatura zilei

Putin a mai câștigat un mandat de președinte al Federației Ruse

Vladimir Putin a câstigat alegerile prezidentiale din Rusia cu 87,97 la suta.  

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Linkuri sponsorizate

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri