Noul traseu A8: modificări mari în jurul Iaşului. Va trece peste vile din Breazu
anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
anunturi

vineri, 03.12.2021

Inventarul problemelor de pe traseu, pas cu pas: autostrada va trece printre vilele din zona Breazu

Noul traseu A8: modificări mari în jurul Iaşului. Va trece peste vile din Breazu

GALERIE
autostrada Breazu
  • autostrada Breazu
- +

Consitrans, proiectantul tronsonului A8 din zona judeţului Iaşi, a stabilit traseul final al autostrăzii. Acesta vine cu noutăţi interesante faţă de variantele anterioare, cu scopul de a evita unele zone protejate. Va afecta, în schimb, unele zone în curs de dezvoltare rezidenţială din proximitatea oraşului. Una dintre principalele modificări aduse de noul proiect: traseul din dreptul municipiului, care trece prin partea de nord, este mai aproape de oraş decât traseul anterior. De altfel, sectorul Ungheni - Leţcani este şi cel mai complicat din întreg traseul. “Construirea acestui sector va fi costisitoare. În zona de nord a Iaşului fără tuneluri nu cred că reuşim”, spune ieşeanul Adrian Covăsnianu, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor. Amănunte, traseul complet, dar şi lista problemelor de pe acesta, pe larg, în rândurile de mai jos.  

 

Proiectantul a stabilit traseul final pentru autostrada Iaşului. Este vorba despre tronsonul Ungheni - Iaşi - Târgu Neamţ, sector care face parte din autostrada A8. După analiza mai multor trasee, Consitrans a propus Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) o rută care evită tranzitarea unor zone protejate, dar care ar putea presupune posibile demolări de locuinţe şi afectarea unor zone în curs de dezvoltare rezidenţială. CNAIR încă nu a avizat traseul: înainte de acest pas, autoritatea centrală a solicitat un punct de vedere de la consultantul Comisiei Europene (Jaspers). Traseul propus de Consitrans are o lungime de 92,3 km şi are câteva modificări faţă de varianta de acum 10 ani. Una dintre principalele schimbări vizează faptul că traseul din partea de nord a municipiului Iaşi este mai aproape de oraş.

Care este traseul autostrăzii Iaşului

Autostrada a fost împărţită în trei tronsoane: Târgu Neamţ - Târgu Frumos (cca 33 km), Târgu Frumos - Leţcani (29 km) şi Leţcani - Ungheni (30 km). Dintre aceste sectoare, cel mai complicat este ultimul enumerat, respectiv acel tronson care trece prin partea de nord a municipiului Iaşi, şi care va funcţiona şi ca o centură pentru oraş. Acest tronson tranzitează comunele Leţcani, Rediu, Popricani, Aroneanu, Golăieşti şi Ungheni. O primă problemă a noului traseu: faţă de varianta iniţială, autostrada tranzitează Pădurea Icuşeni (la vest de satul Golăieşti), foarte aproape de zona considerată arie protejată de interes naţional (circa 12 ha din pădure constituie rezervaţie).

Ulterior, traseul se înscrie pe raza comunelor Aroneanu şi Popricani (la nord de localităţi precum Rediu Aldei, Dorobanţ sau Cuza Vodă), trece prin Pădurea Vulturi (nu este arie protejată) şi se intersectează cu DN 24 la sud de Vânători. Reporterii „Ziarului de Iaşi” au verificat modul în care ar putea fi afectate casele din această zonă, dar nu e clar în ce măsură ar fi necesare demolări. În schimb, dezafectările de locuinţe private ar putea deveni o realitate în Breazu: traseul autostrăzii este prevăzut la sud de Pădurea Mârzeşti, la o distanţă de mai puţin de 100 metri. În această zonă sunt case, conform verificărilor ZDI. Probleme cu traseul A8 în această zonă se vor mai ivi cu siguranţă întrucât, din informaţiile ZDI, sunt emise autorizaţii de noi dezvoltări rezidenţiale.

Traseul propus de Consitrans continuă prin comuna Rediu la sud de iazul Tăuteşti (la circa 500 m), traversează Valea Lupului prin zone care nu sunt dezvoltate din punct de vedere rezidenţial şi continuă prin Valea lui David (fără a afecta zonele protejate). În Leţcani, traseul este prevăzut să treacă prin localitatea Bogonos (prin zonă de case) şi continuă la nord de satul Leţcani (în afara zonelor de case şi la sud de Sărăturile de la Valea Ilenei - arie protejată). Localităţile Podu Iloaiei, Sârca, Bălţaţi, Târgu Frumos, Heleşteni şi Stolniceni Prăjescu sunt traversate pe partea de nord, fără să existe, aparent, suprapuneri cu imobile sau arii protejate. Ulterior, în zona Sodomeni (la sud de Paşcani) ar urma să fie poate cel mai important nod rutier prevăzut pentru Moldova: intersecţia autostrăzilor A8 şi A7 (Ploieşti - Paşcani).

De precizat că acest nod rutier face parte dintr-un alt contract de proiectare, respectiv cel pentru autostrada A7. Sectorul Ungheni - Târgu Neamţ are traseul stabilit până la intersecţia cu DN2, la sud de satul Boureni (comuna Moţca). Pe tot traseul autostrăzii Iaşului sunt prevăzute opt noduri rutiere cu scopul de a lega drumul rapid cu: Aeroportul şi spitalul regional (nod rutier Aroneanu), DN 24 (Vânători), DN 28 şi centura Iaşului (unul la Bogonos şi celălalt la Leţcani - la ieşirea spre Podu Iloaiei), DN 28 (Podu Iloaiei, la ieşirea spre vest), DN 28B (Târgu Frumos, la nord de oraş), DJ 208 (Paşcani, la sud de oraş) şi DN 2 (Moţca).

„Cel mai complicat este traseul Leţcani - Ungheni”

Adrian Covăsnianu, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor, spune că traseul propus de Consitrans este una dintre variantele de traseu analizate de proiectant, dar care nu a fost încă avizat de CNAIR. În paralel, a adăugat Covăsnianu, CNAIR a solicitat un punct de vedere de la Jaspers. „Cel mai complicat este traseul Leţcani - Ungheni, sector care trebuie dezbătut intens. Degeaba facem un grup de lucru la Consiliul Judeţean, dacă ei nu au habar pe unde trece autostrada şi cu ce imobile se suprapune.

Dacă s-ar suprapune traseul autostrăzii pe eTerra (aplicaţie a autorităţii de cadastru, n.r.) ar putea fi evidenţiate în mod clar imobilele cu care se suprapune: dacă sunt sau nu construcţii, dacă sunt autorizaţii pentru noi dezvoltări; lucrurile acestea se puteau vedea de mai mult timp”, a declarat Adrian Covăsnianu. Potrivit acestuia, construirea sectorului Leţcani - Ungheni va fi costisitoare. „În zona de nord a Iaşului fără tuneluri nu cred că reuşim, trebuie făcută o analiză clară”, a mai spus Covăsnianu. El a adăugat că unul dintre paşi este de a pune în balanţă costurile legate de construirea unor tuneluri în comparaţie cu necesarul de fonduri pentru exproprieri. „Trebuie un adevărat grup de lucru din care să facă parte toţi cei implicaţi, de la autorităţi până la deţinătorii de bunuri imobiliare de pe traseu. Aceste lucruri trebuie discutate acum, la faza de studiu de fezabilitate”, a conchis Adrian Covăsnianu. Conform contractului încheiat între Consitrans şi CNAIR, studiul trebuie predat cel târziu în anul 2023.

 

 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

De ce vulturii vor înhăţa bucată cu bucată din starul economiei comuniste de la Iaşi

Dan CONSTANTIN

De ce vulturii vor înhăţa bucată cu bucată din starul economiei comuniste de la Iaşi

Şi totuşi nimeni nu a plătit! A rămas în urmă un munte de datorii, mare parte în dreptul statului, ceea ce ne face să credem că până la urmă această obligaţie va fi pusă în spinarea tuturor cetăţenilor, deci pierderea va fi socializată.

Filmuletul zilei

opinii

Vodă Koba cel cumplit

Alexandru CĂLINESCU

Vodă Koba cel cumplit

Dacă naziştii de frunte au fost judecaţi şi condamnaţi, dacă şi astăzi un fost paznic de lagăr ajunge, la 90 de ani, în faţa tribunalului, nici un lider sovietic şi nici un călău kaghebist n-a fost în situaţia de a răspunde pentru faptele lui. Iată de ce, în lipsa unui proces al comunismului, o carte precum cea a lui Martin Amis este salutară.

Politehnica lui Kogălniceanu

Neculai SEGHEDIN

Politehnica lui Kogălniceanu

Cine a citit jurnalul american al lui Grigore T. Popa (volum editat de dr. Richard Constantinescu), poate întâlni, spre sfârşitul cărţii, coperta numărului 3 din anul 1936 al Însemnărilor ieşene, unde marele profesor anatomist era coleg de redacţie cu Mihail Sadoveanu şi George Topîrceanu. Pe acea copertă se poate vedea şi cuprinsul numărului cu pricina, în care este menţionat şi articolul O Politehnică la Iaşi, în 1850 de Ioan Andriescu-Cale. 

Ultima dorinţă a unui general

dr. Eugen TÂRCOVEANU

Ultima dorinţă a unui general

Unchiul Nelu, pe numele său Ion Gavriloiu, s-a născut la 8 octombrie 1921, în satul Trestieni, comuna Pârscov (unde s-a născut şi Vasile Voiculescu pe care l-a cunoscut), din judeţul Buzău. A fost fiul Anei şi al lui Constantin Gavriloiu, preot înzestrat cu mare har duhovnicesc, cu dragoste de oameni şi de adevăr.

pulspulspuls

Un război intestin este inevitabil la USR Iaşi. Iată argumentele!

Un război intestin este inevitabil la USR Iaşi. Iată argumentele!

Acuma, că a trecut ziua naţională, adică 24 de ore în care, trebuie să recunoaştem, tot românul trebuie să adopte poziţia sfinxului, ei bine, acuma, că a trecut, putem să relaxăm muşchii faciali şi să medităm puţin la problemele importante ale urbei noastre. 

Caricatura zilei

Cântecel de sezon

Editia PDF

Bancul zilei

- "Pentru o digestie buna beau bere. Daca nu am pofta de mâncare, beau vin alb. Daca am tensiunea scazuta, beau vin ros (...)

Parteneri

Alte publicatii

    Intrebarea zilei

    Implementarea benzii unice pentru mijloacele de transport în comun pe toată lungimea șoselei Nicolina, o apreciați ca fiind benefică fluidizării traficului din zonă?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.